Waarde forumgenoten,
Sinds een week heb ik beschikking over real time data in mijn auto. Ik kan daarmee onder andere de Intake Air Temperature (IAT) in de gaten houden. De intake temperaturen komen op de snelweg bij weinig gas niet onder de 25 graden en wanneer ik stevig doorrijdt stijgen ze zelfs naar boven de 30 of richting de 40. Dat lijkt me toch behoorlijk hoog.
Weet iemand hoe ik de IAT omlaag krijg? Ik zat zelf te denken aan een Cold Air intake die koudere lucht naar binnen zuigt en mogelijk kijken of ik de fan manueel kan gaan bedienen zodat ik bij stevig doorrijden de koelvloeistof extra kan koelen waardoor de intercooler (verwerkt in het inlaatspruitstuk en gekoeld door de koelvloeistof) ook wat kouder zal zijn.
Iemand nog andere tips?
IAT omlaag brengen
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
IAT omlaag brengen
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: IAT omlaag brengen
Niemand tips?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- Bertjuh
- Vagling liefhebber
- Berichten: 925
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
- Locatie: Vriezenveen
- Contacteer:
Re: IAT omlaag brengen
Hetgeen wat ik voor je gevonden heb is onderstaand.. It does make sense..
To reduce the intake air temperatures and promote airflow/available oxygen:
– Use a cold air intake. Try and feed the turbo air that is as cool as possible and keep intake piping and the fresh air source away from hot areas such as the exhaust manifold.
– Use a larger intake. A turbo will have an easier time “sucking” the fresh air through a larger intake. The sky’s the limit here, go as large as your vehicle is able to fit.
Maar waarschijnlijk wist je dit al..
To reduce the intake air temperatures and promote airflow/available oxygen:
– Use a cold air intake. Try and feed the turbo air that is as cool as possible and keep intake piping and the fresh air source away from hot areas such as the exhaust manifold.
– Use a larger intake. A turbo will have an easier time “sucking” the fresh air through a larger intake. The sky’s the limit here, go as large as your vehicle is able to fit.
Maar waarschijnlijk wist je dit al..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: IAT omlaag brengen
Zoals je weet ben ik geen technicus, maar slechts een geïnteresseerde leek. Naar aanleiding van jouw topic werd ik nieuwsgierig over hoe dat zit met de inlaattemperatuur bij turbo's en heb ik het aan professor Google gevraagd. Uit zijn antwoorden kon ik opmaken dat bij turbo's de temperatuur bij intake veel hoger ligt dan bij motoren zonder turbo. En het viel me op dat de waarden die jij opgeeft helemaal niet zo hoog zijn bij wat ik tegenkwam. Daar werd vaak over nog veel hogere temperaturen gesproken. En bijvoorbeeld de waarden die werden opgegeven van temperatuurverlaging bij het gebruik van grotere intercoolers zijn dan helemaal niet zo interessant om de door jouw opgegeven temperaturen te verlagen. Ik ben benieuwd of experts je een interessante oplossing kunnen aanreiken.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: IAT omlaag brengen
Intake temperatuur op 25 graden is ideaal. Met de originele intercooler haalde ik na 3x trappen 90 graden +.
Enige wat je kan doen is de intercooler aan gaan passen
Enige wat je kan doen is de intercooler aan gaan passen
Ibiza running @ 248 pk & 373nm
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
Re: IAT omlaag brengen
Intake Air Temperature, zegt op zichzelf niet veel, bij moderne motoren worden inlaattemperaturen op meerdere plaatsen gemeten.
Zaak is om eerst uit te vinden welke temperatuur hier bedoelt wordt.
Temperatuur lucht inlaat(filter) of spruitstuk temperatuur.
Ik zie mensen verschillende waardes schrijven niet zeker of hier over hetzelfde gesproken wordt.
Motoren leveranciers houden een vaste waarde aan die de luchtfilter in mag stijgen tov buiten temperatuur, en wat de maximale delta T tov buitenlucht mag zijn in het inlaatspruitstuk.
Testwerk wordt volgens ISO standaard gedaan uitgaande van 25 graden buitenlucht.
Ik neem aan dat de doelstelling hier vermogens toename is, door verlaging van de inlaatspruitstuk temperatuur. Met gelijkblijvende charge flow (fixed geometry turbo).
Dit kan alleen maar door een grotere charge air cooler te monteren.
De lagere temperatuur zorgt dan voor meer koelere zuurstof in de cilinders.
Alleen deze aanpassing zal niet heel veel opleveren zonder de fueling aan te passen.
De investering niet echt waard.
Door de fueling aan te passen zal er meer energie uit de arbeidslag komen en meer toeren uit de turbo gehaald kunnen worden, zonder wastegate aanpassen zal de drukstijging beperkt zijn, en turbine temperatuur te hoog op kunnen lopen met als gevolg kortere levensduur turbo, uitlaatkleppen zittingen en zuiger topveren.
Alleen koeler vergroten is dan een flinke investering, zonder het gewenste resultaat zonder al de andere aanpassingen.
Verder heeft het ook een keerzijde, als bij lage belasting wordt gedraaid en een charge air koeler is overbemeten met buiten temperaturen net onder het vriespunt ontstaat er condens in de koeler wat bevriest en het inlaatraject blokkeert.
Mijn advies is hierin laat het koeler gedeelte as is.
Je kan het filter traject optimaliseren, is echter altijd van mindere kwaliteit dan het origineel.
Koeler groter maken dan de norm brengt niet veel, de turbo comprimeert de lucht en gaat tot over 200graden Celsius, dan is 5 graden verlaging aan het filter niet veel.
Verder als je een turbo motor wil tunen, is niet heel moeilijk, loop je kans als je eens de Alpen in gaat tegen de mechanische limieten op te lopen.
Kans is klein omdat nou eenmaal in het verkeer niet de maximum prestaties van het mechaniek worden gevraagd.
Is heel technisch dit, heb geprobeerd het in jip en Janneke taal uit te leggen.
Groeten Leen.
Zaak is om eerst uit te vinden welke temperatuur hier bedoelt wordt.
Temperatuur lucht inlaat(filter) of spruitstuk temperatuur.
Ik zie mensen verschillende waardes schrijven niet zeker of hier over hetzelfde gesproken wordt.
Motoren leveranciers houden een vaste waarde aan die de luchtfilter in mag stijgen tov buiten temperatuur, en wat de maximale delta T tov buitenlucht mag zijn in het inlaatspruitstuk.
Testwerk wordt volgens ISO standaard gedaan uitgaande van 25 graden buitenlucht.
Ik neem aan dat de doelstelling hier vermogens toename is, door verlaging van de inlaatspruitstuk temperatuur. Met gelijkblijvende charge flow (fixed geometry turbo).
Dit kan alleen maar door een grotere charge air cooler te monteren.
De lagere temperatuur zorgt dan voor meer koelere zuurstof in de cilinders.
Alleen deze aanpassing zal niet heel veel opleveren zonder de fueling aan te passen.
De investering niet echt waard.
Door de fueling aan te passen zal er meer energie uit de arbeidslag komen en meer toeren uit de turbo gehaald kunnen worden, zonder wastegate aanpassen zal de drukstijging beperkt zijn, en turbine temperatuur te hoog op kunnen lopen met als gevolg kortere levensduur turbo, uitlaatkleppen zittingen en zuiger topveren.
Alleen koeler vergroten is dan een flinke investering, zonder het gewenste resultaat zonder al de andere aanpassingen.
Verder heeft het ook een keerzijde, als bij lage belasting wordt gedraaid en een charge air koeler is overbemeten met buiten temperaturen net onder het vriespunt ontstaat er condens in de koeler wat bevriest en het inlaatraject blokkeert.
Mijn advies is hierin laat het koeler gedeelte as is.
Je kan het filter traject optimaliseren, is echter altijd van mindere kwaliteit dan het origineel.
Koeler groter maken dan de norm brengt niet veel, de turbo comprimeert de lucht en gaat tot over 200graden Celsius, dan is 5 graden verlaging aan het filter niet veel.
Verder als je een turbo motor wil tunen, is niet heel moeilijk, loop je kans als je eens de Alpen in gaat tegen de mechanische limieten op te lopen.
Kans is klein omdat nou eenmaal in het verkeer niet de maximum prestaties van het mechaniek worden gevraagd.
Is heel technisch dit, heb geprobeerd het in jip en Janneke taal uit te leggen.
Groeten Leen.
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: IAT omlaag brengen
Leen, dank je wel voor deze voor mij heldere uitleg! Als ik het goed begrijp zul je alleen marginale verschillen bereiken met aanpassingen, tenzij je enorm veel gaat investeren in een reeks complex met elkaar verband houdende zaken rondom turbo, intercooling en filtertechniek.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: IAT omlaag brengen
Klopt helemaal, eigenlijk voor elke manier van performance tuning geld zonder professionele support, is risky business.
Groeten Leen.
Groeten Leen.