Autheo schreef:Ben trouwens benieuwd naar jouw ervaringen met de verschillen tussen het rijden in de Picanto en de up!. Welke plussen in minnen van beide kanten merk jij?
Ik zal inderdaad even een paar plussen en minnen noemen van wat ik ervaren heb tot nu toe.
Motorisch
De Picanto had een 1.2 4-cilinder (Hyundai-)motor met 86pk. Beduidend meer dan de 3-cilinder 1.0 van Seat (60pk). Dus op vermogen wint de Kia, en qua zuinigheid merk ik in de praktijk weinig verschil tussen beide wagens. De Seat geeft op de M&M wel aan dat hij 720km op een volle tank kan halen maar dit is ons nog niet gelukt

Met de Kia haalde ik gemiddeld zo'n 500-550km. Ik meende dat in de Seat een paar liter meer brandstof kan. Op dit vlak wint de Kia wel (maar dan wel als 4-cilinder motor, geen ervaring met de 3-cilinder variant).
Comfort
Ondanks dat de Seat een 3-cilinder aan boord heeft, vinden wij de Seat wel comfortabeler rijden dan de Kia. Het sturen gaat volwassener en qua rijden voelt het allemaal wat solider aan dan de Kia. Ook bij de snelheden boven de 100 km/u weet de Seat zich beduidend stiller te houden dan de Kia die vanaf 100 km/u een aardige 'brom' produceert.
Afwerking
Op dit gebied niet echt een winnaar, gezien beide wagens zich op een eigen manier hierop bewijzen. Waar de Seat nog zichtbaar staal heeft aan de binnenkant van de portieren, heeft Kia dit netjes afgewerkt met bekleding (weliswaar van hard kunststof). Toch vind ik persoonlijk de aankleding en afwerking bij het dashboard van de Seat net iets netter afgewerkt dan de Kia. Vooral dankzij het hoogglans deel wat zich van links naar rechts vertoont. De knoppen voelen net even iets degelijker aan en optisch merk je dat Seat het iets meer zijn eigen twist geeft (bijv. met de tellerunit). Ondanks dat de Seat een 'Sport' uitvoering is en de Kia een 'Comfort' uitvoering, had de Kia wel standaard meer sportieve details zoals een dubbele uitlaatsierstuk en een rood GTI-achtige grille aan de voorzijde. De Seat heeft weer donkergetinte ruiten achter.
Praktische zaken
Standaard is de Kia iets praktischer uitgevoerd. Dan heb ik bijv. over een hoedenplank die meegaat met de kofferklep en de bijrijdersraam is te bedienen vanaf de bestuurderszijde. Ook lijkt het dat ik in de Kia ietsje meer kofferbak ruimte had (ruimte onderin niet meegeteld).
Uitrusting en infotainment
Hier bied de Seat weer meer mogelijkheden. Waar de Kia alleen een airco en standaard radio met CD/MP3/USB/AUX had, heeft de Seat Radio samen met het M&M systeem de mogelijkheid tot CD/MP3, SD-kaart, fullmap-navigatie en Bluetooth bellen+streaming. Verder beschikt de Seat als extra's nog over het city-brake systeem en zijn de voorstoelen verwarmd. Verder kan je dankzij VCDS nog een paar 'verborgen' opties activeren zoals bochtenverlichting. Wel heeft de Kia standaard een boordcomputer in de tellerunit zitten (die je wel heel onhandig moet bedienen via zo'n stengeltje) en dit heeft de Seat weer niet (wel onderdeel van het optionele Drive-pakket).
Al met al beide prima wagens, en ik zou in de toekomst ook best weer een Kia kopen.