Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Misschien heeft het er mee te maken dat het een zakelijke auto is. Ik ben teruggegaan en er werd verteld dat het noodzakelijk was de remolie te vervangen. Toen ik zei dat ik het niet normaal vond dat ze geen contact hebben opgenomen, werd me simpel verteld dat het noodzakelijk was. Helaas
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Bij de dealer waar ik de mii laat onderhouden bespreken we het vooraf. Als ze wat tegen komen wat ook wel moet/handig is vragen ze het op dat moment even.
Net zoals de houdbaarheid van een of andere vloeistof om een lekke band tijdelijk te maken was over de datum en kwamen netjes vragen of ze het mochten vervangen maar wel met de zin erna “het hoeft niet want dat spul werkt nog steeds gewoon goed maar wilde het wel even melden” prima toch zo!
Net zoals de houdbaarheid van een of andere vloeistof om een lekke band tijdelijk te maken was over de datum en kwamen netjes vragen of ze het mochten vervangen maar wel met de zin erna “het hoeft niet want dat spul werkt nog steeds gewoon goed maar wilde het wel even melden” prima toch zo!
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Als het bij een officiële dealer was, wordt je na de onderhoudsbeurt altijd uitgenodigd deel te nemen aan een 'tevredenheidsonderzoek'. Dealers worden daar door Pon op afgerekend, want alleen als je je ervaring als 'uitstekend' beoordeelt, wordt dat door Pon als voldoende beschouwd. Ik zou de dealer duidelijk aangeven dat je de service met een onvoldoende zult beoordelen, dan heb je kans dat ze dan de volgende keer wel op hun tellen zullen passen!vinie schreef:Misschien heeft het er mee te maken dat het een zakelijke auto is. Ik ben teruggegaan en er werd verteld dat het noodzakelijk was de remolie te vervangen. Toen ik zei dat ik het niet normaal vond dat ze geen contact hebben opgenomen, werd me simpel verteld dat het noodzakelijk was. Helaas
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Noemt jouw dealer het remolie? Het is remvloeistof, olie stoot vocht af, remvloeistof trekt het juist aan.vinie schreef:Misschien heeft het er mee te maken dat het een zakelijke auto is. Ik ben teruggegaan en er werd verteld dat het noodzakelijk was de remolie te vervangen. Toen ik zei dat ik het niet normaal vond dat ze geen contact hebben opgenomen, werd me simpel verteld dat het noodzakelijk was. Helaas
Los daarvan, er word voorgeschreven om de remvloeistof elke 2 jaar te verversen, echter zit het vaak na 5 jaar nog steeds onder de 3% vochtgehalte.. Noodzakelijk? Nee. Remmen wat ijzer op ijzer is, dat is noodzakelijk, remvloeistof verversen niet.
Hoe dan ook, een fatsoenlijk bedrijf maakt duidelijke afspraken met de klant, zonder onverwachte kosten achteraf.
Re: Onderhoudsbeurt
Black Sludge ontstaat vaak wanneer de auto uitsluitend wordt gebruikt in de stad in combinatie met het nooit op de juiste bedrijfstemperatuur laten komen van de motor. Dus, kleine stukjes rijden en steeds keer op keer zo goed als koud weer parkeren. Kost trouwens ook je uitlaat.stUp! schreef:Ok doe dit eens bij een 1.8t motor van de vag groep! hallo sludge!!!!
Je doet een automotor geen groter plezier dan op deellast uren lang door te rijden. Motoren die op een dergelijke manier worden gebruikt gaan het langs mee.
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Onjuist. De gewone sludge, die de zogeheten 'mayo' kleur heeft, word veroorzaakt door korte afstanden rijden.
Als jij netjes elk jaar de olie ververst, en bij elke grote beurt de motor spoelt, zul je weinig tot geen black sludge aantreffen.
Black sludge ontstaat door te lang met dezelfde olie doorrijden, korte stukjes rijden versnelt dit proces natuurlijk wel.
Veel mensen denken 'ach ik gebruik die auto nauwelijks, dus elk jaar onderhoud is onzin' En juist daar gaat het mis. De olie vervuilt dan dusdanig veel dat er black sludge ontstaat (olie gaat zich vastkoeken in de motor) Als je weinig rijd/korte stukken rijd is het minstens net zo belangrijk om onderhoud uit te voeren dan als je 20.000 km per jaar rijd.
Als jij netjes elk jaar de olie ververst, en bij elke grote beurt de motor spoelt, zul je weinig tot geen black sludge aantreffen.
Black sludge ontstaat door te lang met dezelfde olie doorrijden, korte stukjes rijden versnelt dit proces natuurlijk wel.
Veel mensen denken 'ach ik gebruik die auto nauwelijks, dus elk jaar onderhoud is onzin' En juist daar gaat het mis. De olie vervuilt dan dusdanig veel dat er black sludge ontstaat (olie gaat zich vastkoeken in de motor) Als je weinig rijd/korte stukken rijd is het minstens net zo belangrijk om onderhoud uit te voeren dan als je 20.000 km per jaar rijd.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Black sludge ontstaat door te lang met dezelfde olie doorrijden, nu sla je de plank toch een beetje mis. Onze 2e auto (C1) rijdt veel korte stukjes en komt net aan op bedrijfstemperatuur en heeft sludge aan de olievuldop zitten. De kleur is net als het cremalaagje op de Senseo koffie, beetje beige. En toch wordt er juist vanwege die korte ritjes elk jaar de (kwaliteit) olie ververst. Mijn vrouw rijdt er amper 1500 k per jaar mee.dennuus1 schreef:Onjuist. De gewone sludge, die de zogeheten 'mayo' kleur heeft, word veroorzaakt door korte afstanden rijden.
Als jij netjes elk jaar de olie ververst, en bij elke grote beurt de motor spoelt, zul je weinig tot geen black sludge aantreffen.
Black sludge ontstaat door te lang met dezelfde olie doorrijden, korte stukjes rijden versnelt dit proces natuurlijk wel.
Veel mensen denken 'ach ik gebruik die auto nauwelijks, dus elk jaar onderhoud is onzin' En juist daar gaat het mis. De olie vervuilt dan dusdanig veel dat er black sludge ontstaat (olie gaat zich vastkoeken in de motor) Als je weinig rijd/korte stukken rijd is het minstens net zo belangrijk om onderhoud uit te voeren dan als je 20.000 km per jaar rijd.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Uh, wie slaat hier de plank een beetje mis? Dennuus1 legt juist het verschil tussen gewone sludge en black sludge heel goed uit dacht ik. Jij bevestigt zijn uitleg over de gewone sludge, hij houdt misschien van patat met en noemt het 'mayo', jij houdt misschien meer van slechte koffie dus noem je het een 'Senseo cremelaagje'. Maar als jij dus elk jaar de olie ververst, zul je van black sludge geen last hebben, legt Dennuus1 uit.JoVe schreef:Black sludge ontstaat door te lang met dezelfde olie doorrijden, nu sla je de plank toch een beetje mis. Onze 2e auto (C1) rijdt veel korte stukjes en komt net aan op bedrijfstemperatuur en heeft sludge aan de olievuldop zitten. De kleur is net als het cremalaagje op de Senseo koffie, beetje beige. En toch wordt er juist vanwege die korte ritjes elk jaar de (kwaliteit) olie ververst. Mijn vrouw rijdt er amper 1500 k per jaar mee.dennuus1 schreef:Onjuist. De gewone sludge, die de zogeheten 'mayo' kleur heeft, word veroorzaakt door korte afstanden rijden.
...
Black sludge ontstaat door te lang met dezelfde olie doorrijden, korte stukjes rijden versnelt dit proces natuurlijk wel.
....
.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Zoals hierboven al gezegd word; je slaat zelf de plank mis
Zo'n Daihatsu motor (ja in een C1/107/Aygo ligt een Daihatsu motor) heeft vaak last van sludge, veel of weinig rijden maakt weinig uit.. Geen zorgen om maken, zijn beresterke motoren
Zo'n Daihatsu motor (ja in een C1/107/Aygo ligt een Daihatsu motor) heeft vaak last van sludge, veel of weinig rijden maakt weinig uit.. Geen zorgen om maken, zijn beresterke motoren
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Oeps: ik heb jaren het laatste model van de Daihatsu Cuore gereden met die motor, reed er 30.000 km/jaar mee, maar heb nooit last van sludge gehad... Maar goed, je zei 'vaak', niet 'altijd'dennuus1 schreef:Zoals hierboven al gezegd word; je slaat zelf de plank mis
Zo'n Daihatsu motor (ja in een C1/107/Aygo ligt een Daihatsu motor) heeft vaak last van sludge, veel of weinig rijden maakt weinig uit.. Geen zorgen om maken, zijn beresterke motoren
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Je kan er eigenlijk niks van op aan.. Ik werk eigenlijk elke dag wel aan een Cuore/Sirion met zo'n motor, de ene rijd weinig km's en heeft geen sludge, de ander gebruikt hem dagelijks en de oliedop zit vol met mayo..
De zuigers tikken hard, ze lusten vaak een slokje olie, maar kapot lopen doen ze zelden
De zuigers tikken hard, ze lusten vaak een slokje olie, maar kapot lopen doen ze zelden
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Dames/heren,
Ben in het bezit van een Mii en die heeft binnenkort een kleine beurt nodig (olie + oliefilter). Nu heb ik wat geïnformeerd, maar ik kan qua garage niet echt een goede vinden voor een acceptabele prijs. Ik ben zelf handig (werktuigbouwer, en pietlut ) en doe bijvoorbeeld al het onderhoud aan mijn motorfiets (ook kleppen stellen). Enige wat mij tegenhoudt is dat je er bij de auto onder moet gaan liggen, en de auto dus op bokjes moet zetten. Iemand ervaring met het wisselen van het oliefilter zonder dat je de beschikking hebt over een brug of een put?
Het oliefilter is volgens mij lastig te bereiken met een dop, en volgens mij heb ik een filterband sleutel nodig..
Gr. Kees
Ben in het bezit van een Mii en die heeft binnenkort een kleine beurt nodig (olie + oliefilter). Nu heb ik wat geïnformeerd, maar ik kan qua garage niet echt een goede vinden voor een acceptabele prijs. Ik ben zelf handig (werktuigbouwer, en pietlut ) en doe bijvoorbeeld al het onderhoud aan mijn motorfiets (ook kleppen stellen). Enige wat mij tegenhoudt is dat je er bij de auto onder moet gaan liggen, en de auto dus op bokjes moet zetten. Iemand ervaring met het wisselen van het oliefilter zonder dat je de beschikking hebt over een brug of een put?
Het oliefilter is volgens mij lastig te bereiken met een dop, en volgens mij heb ik een filterband sleutel nodig..
Gr. Kees
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Bij gebrek aan beter kán het wel op de grond, ideaal is het niet..
Paar liter 5w40, oliefilter en een nieuwe carterstop, ben je voor 50,- wel klaar..
Oliefilter zit aan de voorkant, kun je op zich perfect bij (er zijn auto's waar je er onmogelijk bij kunt..) Een oliefilter hoort handvast te zitten, dus met een beetje geluk kun je hem zo losdraaien (evt met een stuk schuurpapier voor meer grip) anders zul je toch iets van een oliefiltertang oid nodig hebben (kost ook niet alles)
Als je toevallig in de buurt van Deventer woont kan ik het ook wel even voor je doen voor een leuk prijsje (ik heb beschikking over een brug en gereedschap)
Paar liter 5w40, oliefilter en een nieuwe carterstop, ben je voor 50,- wel klaar..
Oliefilter zit aan de voorkant, kun je op zich perfect bij (er zijn auto's waar je er onmogelijk bij kunt..) Een oliefilter hoort handvast te zitten, dus met een beetje geluk kun je hem zo losdraaien (evt met een stuk schuurpapier voor meer grip) anders zul je toch iets van een oliefiltertang oid nodig hebben (kost ook niet alles)
Als je toevallig in de buurt van Deventer woont kan ik het ook wel even voor je doen voor een leuk prijsje (ik heb beschikking over een brug en gereedschap)
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Hallo Dennuus1,
Hartelijk dank voor je antwoord! Het op de stoep lopen kloten is een beetje wat mij tegenhoudt..... maar doe liever alles zelf, is ook leuker.
Zag op YT al een filmpje waarbij de monteur het oliefilter met een fietsband aandraaide... handvast. Bij mijn Yamaha staat er 17,5 Nm gespecificeerd, dit doe ik met een kleine momentsleutel.
Zijn er specifieke punten waar je de auto aan de voorzijde op bokjes kunt zetten, terwijl je de auto op de felsnaad van de dorpel hebt opgekrikt?
Gr. Kees
Hartelijk dank voor je antwoord! Het op de stoep lopen kloten is een beetje wat mij tegenhoudt..... maar doe liever alles zelf, is ook leuker.
Zag op YT al een filmpje waarbij de monteur het oliefilter met een fietsband aandraaide... handvast. Bij mijn Yamaha staat er 17,5 Nm gespecificeerd, dit doe ik met een kleine momentsleutel.
Zijn er specifieke punten waar je de auto aan de voorzijde op bokjes kunt zetten, terwijl je de auto op de felsnaad van de dorpel hebt opgekrikt?
Gr. Kees
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Ik weet niet wat het bereik van je krik is, maar je zou de assteunen onder het subframe kunnen zetten.
Anders moet je hem nét voor of nét achter het krikpunt opkrikken (kan hij makkelijk hebben) en vervolgens de assteun onder het krikpunt zetten.
Wat misschien ook wel makkelijk is als je dit vaker van plan bent, een paar oprijbokken aanschaffen..
Anders moet je hem nét voor of nét achter het krikpunt opkrikken (kan hij makkelijk hebben) en vervolgens de assteun onder het krikpunt zetten.
Wat misschien ook wel makkelijk is als je dit vaker van plan bent, een paar oprijbokken aanschaffen..
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Het lijkt mij om de (alle) olie eruit te laten lopen de auto vlak moet staan, dan zou je hem ook aan de achterkant omhoog moeten doen middels een krik (in het midden)
Er zijn ook hefinstallaties voor rond de 1500 euro waar je de auto mee kunt heffen, zijn op 220 of hydraulisch. Deze schuif je zo onder de auto en kun je na afloop zo in je box/schuur zetten. Filmpjes ervan staan op YouTube. Staat de auto ± 50 cm van de grond.
Er zijn ook hefinstallaties voor rond de 1500 euro waar je de auto mee kunt heffen, zijn op 220 of hydraulisch. Deze schuif je zo onder de auto en kun je na afloop zo in je box/schuur zetten. Filmpjes ervan staan op YouTube. Staat de auto ± 50 cm van de grond.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Bedankt voor het meedenken. De carterplug zit aan de achterzijde van het blok. Zie bij de 14 minuut...
https://www.youtube.com/watch?v=UsxJJ61p2lA
Indien de auto aan de voorzijde gelift wordt, lijkt het mij dat dit voor het aftappen van de olie geen probleem is....wellicht wel aan de zijde van het oliefilter?
Een hydraulische bok gaat me net ff te ver.... dan maar naar de garage. Maarrrr... zelf doen is leukerder .
https://www.youtube.com/watch?v=UsxJJ61p2lA
Indien de auto aan de voorzijde gelift wordt, lijkt het mij dat dit voor het aftappen van de olie geen probleem is....wellicht wel aan de zijde van het oliefilter?
Een hydraulische bok gaat me net ff te ver.... dan maar naar de garage. Maarrrr... zelf doen is leukerder .
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
je hebt ook dhz garages waar je een brug kunt huren of hobbyclubkeesh schreef:Bedankt voor het meedenken. De carterplug zit aan de achterzijde van het blok. Zie bij de 14 minuut...
https://www.youtube.com/watch?v=UsxJJ61p2lA
Indien de auto aan de voorzijde gelift wordt, lijkt het mij dat dit voor het aftappen van de olie geen probleem is....wellicht wel aan de zijde van het oliefilter?
Een hydraulische bok gaat me net ff te ver.... dan maar naar de garage. Maarrrr... zelf doen is leukerder .
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Ik vind deze discussie wel leuk! Ik hou er ook van om dingen zelf te doen. Niet persee om het geld, wat ook lekker is maar ook omdatik ervan geniet om zelf dingen te doen en aan te passen.
Ik heb ook geen garage etc maar zou de kleine beurt ook wel zelf willen doen want dat is de moeite niet. Ik denk dat oprijbokkies wel zou moeten lukken alleen weet ik niet of je dat red met de snuit.
Ik heb ook geen garage etc maar zou de kleine beurt ook wel zelf willen doen want dat is de moeite niet. Ik denk dat oprijbokkies wel zou moeten lukken alleen weet ik niet of je dat red met de snuit.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Xanderv schreef:Ik vind deze discussie wel leuk! Ik hou er ook van om dingen zelf te doen. Niet persee om het geld, wat ook lekker is maar ook omdatik ervan geniet om zelf dingen te doen en aan te passen.
Ik heb ook geen garage etc maar zou de kleine beurt ook wel zelf willen doen want dat is de moeite niet. Ik denk dat oprijbokkies wel zou moeten lukken alleen weet ik niet of je dat red met de snuit.
ik had toen zelf van die oprijbokjes gemaakt van hoeklijn en tranenplaat, hoogte 20 cm, maar dat was nog vroeger in mijn monteurstijd. Je moet er alleen voor zorgen dat het oprijgedeelte lang genoeg is vwb de schuinte. Kun je even uitmeten met een malletje van hout of karton. Gewoon even een zijafdruk maken
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue