Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
Re: Vochtprobleem
OPGELOST !!!
Na het herplaatsen van de ruit blijkt het niets te helpen. Aangezien ik vlak bij de Duitse grens woon heb ik in Duitsland eens rond gevraagd. Een duitse monteur kon mij vertellen dat dit was op lossen met een stuk duktape (Mc.Givertape) van € 2,- per rol.
Rechts onder het dashboard zit de regluurklep van de kachel. Als je op je rug rechtsvoor ,achter het dashboardkastje omhoog kijkt zie je de inlaatklep van de reguleerstand. Deze inlaat is nu dichtgeplakt met Duktape op aanraden v/d monteur. Wat ik van een lang (Duits) verhaal heb begrepen is dat de klep door over/onderdruk in het systeem een beetje open word gezogen/geblazen. Hierdoor staat de kachel ,zonder dat je het merkt altijd op recirculeren van de lucht. Geen idee of ik het goed uitleg maar ik raad een ieder aan de kachel inlaat onder het dashboard dicht te tapen met duktape. Bij mij heeft het geholpen ........................
Nadeel is dat de knop op het dashboard altijd in de links blijft omdat nu de recirculeer stand niet meer te gebruiken is ,maar dat deed ik toch al nooit.
Mijn volgende stap zal zijn de klep zwaarder te laten draaien waardoor de dichtstand word verzekerd zonder tape .........................
Na het herplaatsen van de ruit blijkt het niets te helpen. Aangezien ik vlak bij de Duitse grens woon heb ik in Duitsland eens rond gevraagd. Een duitse monteur kon mij vertellen dat dit was op lossen met een stuk duktape (Mc.Givertape) van € 2,- per rol.
Rechts onder het dashboard zit de regluurklep van de kachel. Als je op je rug rechtsvoor ,achter het dashboardkastje omhoog kijkt zie je de inlaatklep van de reguleerstand. Deze inlaat is nu dichtgeplakt met Duktape op aanraden v/d monteur. Wat ik van een lang (Duits) verhaal heb begrepen is dat de klep door over/onderdruk in het systeem een beetje open word gezogen/geblazen. Hierdoor staat de kachel ,zonder dat je het merkt altijd op recirculeren van de lucht. Geen idee of ik het goed uitleg maar ik raad een ieder aan de kachel inlaat onder het dashboard dicht te tapen met duktape. Bij mij heeft het geholpen ........................
Nadeel is dat de knop op het dashboard altijd in de links blijft omdat nu de recirculeer stand niet meer te gebruiken is ,maar dat deed ik toch al nooit.
Mijn volgende stap zal zijn de klep zwaarder te laten draaien waardoor de dichtstand word verzekerd zonder tape .........................
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: Vochtprobleem
Da's wel een interessante! Ik ben benieuwd of het helpt. Houd ons op de hoogte.
M.
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Re: Vochtprobleem
Zoals bovenstaand vermeld ben ik van de beslagen ruiten af. Auto is na een lange rit + airco nu droog en blijft droog. Een bijkomend voordeel is dat de vloermat aan de rechterzijde nu ook droog blijft. Schijnbaar druppelt deze opening vocht naar binnen na het afkoelen omdat dit het laagste punt is.
Ik ben blij ,binnenkort de even klep zwaarder te laten draaien waardoor de dichtstand word verzekerd zonder tape.
Ik ben blij ,binnenkort de even klep zwaarder te laten draaien waardoor de dichtstand word verzekerd zonder tape.
- Paashaas25
- Vagling liefhebber
- Berichten: 170
- Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 21:52
Re: Vochtprobleem
OPGELOST TOO!
Klep staat idd altijd op de recurculatiestand door het drukverschil, slechte constructie.
Nu ducttape als tijdelijke oplossing maar werkt perfect!
Thx!
Klep staat idd altijd op de recurculatiestand door het drukverschil, slechte constructie.
Nu ducttape als tijdelijke oplossing maar werkt perfect!
Thx!
Mini Cooper--> 4 deuren-> VW-> UP-> Drive pakket-> Dynamic pakket-> 75 Pk-> High UP-> Black UP!
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Vochtprobleem
Morgen direct proberen!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Vochtprobleem
Kan dit niet missen met afplakken of hoe weet je dat je de goede buis hebt
Alvast bedankt
Alvast bedankt
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Vochtprobleem
Ik ga morgen fotos maken!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Vochtprobleem
Bedankt tom
Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
Top!!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
Ook van de week maar even doen!
Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
Als die klep altijd een beetje open blijft staan, is die dan niet gewoon defect? Ik heb met mijn Citigo uit 2014 nooit last gehad van vocht. Ik vind zaken afplakken in een nieuwe (!) auto echt het hek van de dam, de dealer moet zoiets op kunnen lossen!
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
Er zit overduidelijk een ontwerpfout in de auto, als je dat toch op kunt lossen door zoiets simpels en het is daarmee verholpen dan ben je er toch? Ik vind het in ieder geval het proberen waard en ik hoop van harte dat het werkt!arnout84 schreef:Als die klep altijd een beetje open blijft staan, is die dan niet gewoon defect? Ik heb met mijn Citigo uit 2014 nooit last gehad van vocht. Ik vind zaken afplakken in een nieuwe (!) auto echt het hek van de dam, de dealer moet zoiets op kunnen lossen!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
als dit de oplossing is dan zou ik hem niet afplakken maar het probleem van het klepje oplossen.
waarom?
omdat de recirculatie stand best wel eens nodig kunt hebben als je achter een auto staat te wachten die veel gassen naar buiten werpt die dan bij jouw naar binnen komen, lekker die vieze gassen in jouw auto ,echt niet, maar omdat je de klep hebt afgeplakt heb je geen andere keus dan je te laten vergiftigen,of je moet een gasmasker meenemen.
plak dus niet af maar los het open blijven staan van de klep op.
wat ik me wel afvraag na logisch denken (kan ik dat wel ?) is dit niet de klep die normaal gesproken de buitenlucht naar binnen laat komen en als je hem op recirculeren zet dichtgezet word zodat er geen lucht van buiten naar binnen komt want kan me niet voorstellen de er een aparte recirculatie klep aanwezig is.
waarom?
omdat de recirculatie stand best wel eens nodig kunt hebben als je achter een auto staat te wachten die veel gassen naar buiten werpt die dan bij jouw naar binnen komen, lekker die vieze gassen in jouw auto ,echt niet, maar omdat je de klep hebt afgeplakt heb je geen andere keus dan je te laten vergiftigen,of je moet een gasmasker meenemen.
plak dus niet af maar los het open blijven staan van de klep op.
wat ik me wel afvraag na logisch denken (kan ik dat wel ?) is dit niet de klep die normaal gesproken de buitenlucht naar binnen laat komen en als je hem op recirculeren zet dichtgezet word zodat er geen lucht van buiten naar binnen komt want kan me niet voorstellen de er een aparte recirculatie klep aanwezig is.
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
Even dit topic weer eens doorgenomen, en het een en ander op een rijtje gezet:
Er is duidelijk sprake van twee soorten klachten:
1: Echt te veel vocht in de auto, door problemen van lekkage.
2: Last van vlug beslagen ruiten door problemen rondom gebruik van ventilatie en airco.
1: Wat de klachten van lekkage betreft, valt me het volgende op:
– de problemen spelen vooral voor Vaglings t/m Modeljaar 2012; vanaf Modeljaar 2013 is er een modificatie uitgevoerd voor de afvoer van vocht.
– de lekkage kan verschillende oorzaken hebben:
a: bij montage van de airco kunnen de afdichting van de leidingen door het schutboard verkeerd om gemonteerd zijn, zodat ze als een soort trechter het vocht juist naar binnen laten lopen. (zie in dit topic “enie-up » zo 19 jan 2014, 02:36” en in het topic Re: Black up! GunSpeed “GunSpeed » ma 09 dec 2013, 12:13”).
b: er is bij de afdichting van de voorruit te weinig kit gebruikt (diverse reacties).
c: er is sprake van te weinig kit in carrosseriedelen, zoals de linker wielkuip ( “Psycho_Mantis » do 14 feb 2013, 15:43”) of op andere plekken (“GrijzeUp » za 30 nov 2013, 11:27”).
d: lekkage bij de doorvoer van de handrem kabel (filmpje http://youtu.be/ZRRNJ9ihkKU . De locatie is waar je met je hakken zit als je (links) achterin zit. ( “smittie-4 » za 18 okt 2014, 22:26”).
e: Volgens “Dinky » za 12 maart 2016, 21:01”: Rechts onder het dashboard zit de reguleerklep van de kachel. Als je op je rug rechtsvoor, achter het dashboardkastje omhoog kijkt zie je de inlaatklep van de reguleerstand. Deze inlaat is nu dichtgeplakt met Duktape op aanraden v/d monteur. Wat ik van een lang (Duits) verhaal heb begrepen is dat de klep door over/onderdruk in het systeem een beetje open word gezogen/geblazen.
Overigens zet ik vraagtekens bij die laatste ‘oorzaak’. Het betrof daar ook een bouwjaar van vóór 2013, en als er via een luchtkanaal van de kachel vocht binnen komt omdat een ventilatieklep voor lucht niet goed sluit, moet er volgens mij sprake zijn van een andere oorzaak waardoor er vocht terecht komt in een luchtkanaal. Zou me niet verbazen als het hier ook eigenlijk oorzaak a is.
2: Wat de klachten rondom ventilatie en airco betreft (het probleem van snel beslaan van ruiten), vallen me de volgende tips op:
a: zorg voor goede circulatie, dus niet te lang de schuifknop rechts op de re-ciculatiestand laten staan (diverse reacties).
b: als de ventilator op stand nul staat, wordt er niet geventileerd (“UpSie » ma 23 dec 2013, 22:30”).
c: goed gebruik van de airco, liefst enkele minuten voor het einde van de rit al uitzetten zodat er zich geen vocht ophoopt bij de luchtinlaat van de airco. En ‘s nachts de auto parkeren met de ventilatie op re-circulatiestand, zodat de vochtige lucht die onder de voorruit bij de inlaatopening blijft hangen ‘s ochtends niet als eerste de auto wordt binnen geblazen ( o.a. “robbert-h » wo 27 jan 2016, 12:07”).
d: ruiten aan de binnenkant goed schoonhouden scheelt ook veel (diverse reacties).
Leek me handig om al deze dingen eens op een rijtje te zetten, zodat bij problemen men makkelijker kan nagaan of de oplossing al is aangereikt, en niet één van de oplossingen als 'zaligmakend' benadrukt wordt.
Er is duidelijk sprake van twee soorten klachten:
1: Echt te veel vocht in de auto, door problemen van lekkage.
2: Last van vlug beslagen ruiten door problemen rondom gebruik van ventilatie en airco.
1: Wat de klachten van lekkage betreft, valt me het volgende op:
– de problemen spelen vooral voor Vaglings t/m Modeljaar 2012; vanaf Modeljaar 2013 is er een modificatie uitgevoerd voor de afvoer van vocht.
– de lekkage kan verschillende oorzaken hebben:
a: bij montage van de airco kunnen de afdichting van de leidingen door het schutboard verkeerd om gemonteerd zijn, zodat ze als een soort trechter het vocht juist naar binnen laten lopen. (zie in dit topic “enie-up » zo 19 jan 2014, 02:36” en in het topic Re: Black up! GunSpeed “GunSpeed » ma 09 dec 2013, 12:13”).
b: er is bij de afdichting van de voorruit te weinig kit gebruikt (diverse reacties).
c: er is sprake van te weinig kit in carrosseriedelen, zoals de linker wielkuip ( “Psycho_Mantis » do 14 feb 2013, 15:43”) of op andere plekken (“GrijzeUp » za 30 nov 2013, 11:27”).
d: lekkage bij de doorvoer van de handrem kabel (filmpje http://youtu.be/ZRRNJ9ihkKU . De locatie is waar je met je hakken zit als je (links) achterin zit. ( “smittie-4 » za 18 okt 2014, 22:26”).
e: Volgens “Dinky » za 12 maart 2016, 21:01”: Rechts onder het dashboard zit de reguleerklep van de kachel. Als je op je rug rechtsvoor, achter het dashboardkastje omhoog kijkt zie je de inlaatklep van de reguleerstand. Deze inlaat is nu dichtgeplakt met Duktape op aanraden v/d monteur. Wat ik van een lang (Duits) verhaal heb begrepen is dat de klep door over/onderdruk in het systeem een beetje open word gezogen/geblazen.
Overigens zet ik vraagtekens bij die laatste ‘oorzaak’. Het betrof daar ook een bouwjaar van vóór 2013, en als er via een luchtkanaal van de kachel vocht binnen komt omdat een ventilatieklep voor lucht niet goed sluit, moet er volgens mij sprake zijn van een andere oorzaak waardoor er vocht terecht komt in een luchtkanaal. Zou me niet verbazen als het hier ook eigenlijk oorzaak a is.
2: Wat de klachten rondom ventilatie en airco betreft (het probleem van snel beslaan van ruiten), vallen me de volgende tips op:
a: zorg voor goede circulatie, dus niet te lang de schuifknop rechts op de re-ciculatiestand laten staan (diverse reacties).
b: als de ventilator op stand nul staat, wordt er niet geventileerd (“UpSie » ma 23 dec 2013, 22:30”).
c: goed gebruik van de airco, liefst enkele minuten voor het einde van de rit al uitzetten zodat er zich geen vocht ophoopt bij de luchtinlaat van de airco. En ‘s nachts de auto parkeren met de ventilatie op re-circulatiestand, zodat de vochtige lucht die onder de voorruit bij de inlaatopening blijft hangen ‘s ochtends niet als eerste de auto wordt binnen geblazen ( o.a. “robbert-h » wo 27 jan 2016, 12:07”).
d: ruiten aan de binnenkant goed schoonhouden scheelt ook veel (diverse reacties).
Leek me handig om al deze dingen eens op een rijtje te zetten, zodat bij problemen men makkelijker kan nagaan of de oplossing al is aangereikt, en niet één van de oplossingen als 'zaligmakend' benadrukt wordt.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
Super post Theo!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
Welke ontwerpfout? Ik heb er nooit last van (net als menig ander) is het geen kwestie van een onderdeel vervangen?Petrolhead Tom schreef:Er zit overduidelijk een ontwerpfout in de auto, als je dat toch op kunt lossen door zoiets simpels en het is daarmee verholpen dan ben je er toch? Ik vind het in ieder geval het proberen waard en ik hoop van harte dat het werkt!arnout84 schreef:Als die klep altijd een beetje open blijft staan, is die dan niet gewoon defect? Ik heb met mijn Citigo uit 2014 nooit last gehad van vocht. Ik vind zaken afplakken in een nieuwe (!) auto echt het hek van de dam, de dealer moet zoiets op kunnen lossen!
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
Praktisch elke vroege vagling heeft er last van. Dan mag je toch van een ontwerpfout spreken?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
Ook de airco uitschakelen bij verlaten van de auto scheelt vocht in de auto, zeker met koudere buitentemperatuur.
1.0 60 pk VW Move UP - zwart
VCDS 18.9.1 NL
VCDS 18.9.1 NL
- Paashaas25
- Vagling liefhebber
- Berichten: 170
- Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 21:52
Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
""e: Volgens “Dinky » za 12 maart 2016, 21:01”: Rechts onder het dashboard zit de reguleerklep van de kachel. Als je op je rug rechtsvoor, achter het dashboardkastje omhoog kijkt zie je de inlaatklep van de reguleerstand. Deze inlaat is nu dichtgeplakt met Duktape op aanraden v/d monteur. Wat ik van een lang (Duits) verhaal heb begrepen is dat de klep door over/onderdruk in het systeem een beetje open word gezogen/geblazen.
Overigens zet ik vraagtekens bij die laatste ‘oorzaak’. Het betrof daar ook een bouwjaar van vóór 2013, en als er via een luchtkanaal van de kachel vocht binnen komt omdat een ventilatieklep voor lucht niet goed sluit, moet er volgens mij sprake zijn van een andere oorzaak waardoor er vocht terecht komt in een luchtkanaal. Zou me niet verbazen als het hier ook eigenlijk oorzaak a is. ""
Voor mij is bovenstaande de oplossing voor het slechte ventilatie probleem en niet water in de auto.
Je kan gewoon meteen zien dat de klep niet goed sluit (bouwjaar 2012) wat zorgt dat devrecirculatie stand altijd ervoor een deel opstaat ondanks de "open" stand vd knop.
Verder eens dat het afplakken/vastzetten een tijdelijje oplossing is tot de klep gied gemaakt wordt maar zeker een oorzaak in mijn geval.
Succes allemaal met de aangedragen oplossingsrichtingen afh vh probleem.
Overigens zet ik vraagtekens bij die laatste ‘oorzaak’. Het betrof daar ook een bouwjaar van vóór 2013, en als er via een luchtkanaal van de kachel vocht binnen komt omdat een ventilatieklep voor lucht niet goed sluit, moet er volgens mij sprake zijn van een andere oorzaak waardoor er vocht terecht komt in een luchtkanaal. Zou me niet verbazen als het hier ook eigenlijk oorzaak a is. ""
Voor mij is bovenstaande de oplossing voor het slechte ventilatie probleem en niet water in de auto.
Je kan gewoon meteen zien dat de klep niet goed sluit (bouwjaar 2012) wat zorgt dat devrecirculatie stand altijd ervoor een deel opstaat ondanks de "open" stand vd knop.
Verder eens dat het afplakken/vastzetten een tijdelijje oplossing is tot de klep gied gemaakt wordt maar zeker een oorzaak in mijn geval.
Succes allemaal met de aangedragen oplossingsrichtingen afh vh probleem.
Mini Cooper--> 4 deuren-> VW-> UP-> Drive pakket-> Dynamic pakket-> 75 Pk-> High UP-> Black UP!
Re: Vochtprobleem mogelijke oplossing P.54
Klep dichtgeplakt raam schoongemaakt nu zien we het resultaat snel genoeg
Bedankt
Bedankt