Haha, schitterend geschreven hoor!!!...driebaanswegen bevolkt door espresso-gevulde Italianen die het verkeer, naast een vorm van transport, zien als een levensecht spelletje Tetris waarbij rijdend geprobeerd moet worden om ieder beschikbaar gat op te vullen.
... een piepkleine opening zijn, zeg maar genoeg voor een driewieler van een kleuter, dan duurt het nooit lang voordat een zich-Rossi-wanende Vespa-bestuurder het gat opvult en daarbij ook direct zijn remmen tot het maximale pusht.
...elke auto minimaal één deuk heeft en menig auto in Nederland zelfs niet door de APK zou komen in verband met kapotte lampen of volledig verwoeste dorpels of andere dragende onderdelen van de carrosserie, wordt er wel eerlijk gestreden.
Tom zijn UP! Verkocht!
- GunSpeed
- Forum eindbaas
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
- Locatie: Vlaams-Brabant
Re: Tom zijn UP! Road Trip P23
up! Black BMT 75pk 3d
- GunSpeed
- Forum eindbaas
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
- Locatie: Vlaams-Brabant
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Jij bent duidelijk nog niet klaar met PalermoDe volgende keer dus maar even in het najaar of het voorjaar naar Palermo. Leuk excuus ook voor een road trip.
up! Black BMT 75pk 3d
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Thanks voor de mooie woorden Gunspeed!
We hebben tevens geprobeerd om de Targa Florio te rijden. Het resultaat daarvan vind je hier.
Deel 1.
Deel 2.
We hebben tevens geprobeerd om de Targa Florio te rijden. Het resultaat daarvan vind je hier.
Deel 1.
Deel 2.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- GunSpeed
- Forum eindbaas
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
- Locatie: Vlaams-Brabant
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Heb het net via FB gezien, niet normaal man... avontuur tot en met... volgende keer maar beter een 4x4 nemen of een goede bike
up! Black BMT 75pk 3d
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Ik moet eerlijk toegeven dat ik best jaloers kijk naar de eigenaren van de nieuwe panda climbing wat een geniaal autootje is dat zeg!
Al is de up! Ook echt heel goed. Het is hier nu 39 graden de airco wordt nog steeds koud en hoewel hij het wat zwaar heeft loopt hij ook nog steeds 140 heuvelopwaarts. Echt een indrukwekkend autootje. Achteraf gezien was het misschien beter geweest om hem niet te verlagen en er 14 inch onder te zetten maar dat is ook alles dat ik op kan merken. Gelukkig hoor je op het filmpje niet hoe ik twee keer de bodem raak op een oneffenheid in de weg.
Al is de up! Ook echt heel goed. Het is hier nu 39 graden de airco wordt nog steeds koud en hoewel hij het wat zwaar heeft loopt hij ook nog steeds 140 heuvelopwaarts. Echt een indrukwekkend autootje. Achteraf gezien was het misschien beter geweest om hem niet te verlagen en er 14 inch onder te zetten maar dat is ook alles dat ik op kan merken. Gelukkig hoor je op het filmpje niet hoe ik twee keer de bodem raak op een oneffenheid in de weg.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Je haalt hier precies de reden aan waarom ik hem niet verlaag. Ik vind het ontzettend gaaf, maar die harde klappen door gaten in het wegdek en met de bodem op de grond hangen, doen mijn te veel "pijn".
Gr. Michel
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Mij ook, ik vind het echt verschrikkelijk maar als ik dan twee bochten verder op glad asfalt weer ongehoord de hooligan kan uithangen dan ben ik het ook zo vergeten. Verder heb ik al even gekeken en is het eigenlijk niets dat een beetje tectyl niet op kan lossen. De schade valt gelukkig dus mee.pkfreak schreef:Je haalt hier precies de reden aan waarom ik hem niet verlaag. Ik vind het ontzettend gaaf, maar die harde klappen door gaten in het wegdek en met de bodem op de grond hangen, doen mijn te veel "pijn".
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Zoals te lezen valt in mijn vorige verslag was het rijden in Palermo voor mij nogal wennen. Maar zoals met alles in het leven kun je overal aan wennen. Na een paar dagen merk je dat die gekke Sicilianen echt wel remmen als ze je bijna raken en geven ze je echt wel ruimte als jij een gaatje probeert te benutten. Door mijn nieuw verworven kennis toe te passen, en nog iets liberaler met de claxon om te gaan, merkte ik dat het rijden steeds meer een feest werd.
Zo'n feest zelfs dat Ilonka en ik de nodige tripjes hebben ondernomen op dit fabelachtige eiland. We zijn begonnen met een trip naar Segesta.
Segesta is bekend geworden vanwege haar tempel en de overblijfselen van een Griekse nederzetting, compleet met amfitheater. Op de plaatjes in onze reisgidsen zag het er fantastisch uit en met een dik uur reistijd was de afstand ook goed te doen. Er zat dus niets anders op dan de up! maar weer te laten brullen en te beginnen aan de tocht die ons eigenlijk louter over de snelweg zou leiden. Appeltje eitje dus. Ware het niet dat we op één van de drukste momenten door Palermo zouden moeten rijden. Steeds maar weer Palermo. Mijn strategie was deze keer om, zoals het een echte Hollander betaamt, zo ver mogelijk links te blijven rijden en zo hard mogelijk door Palermo te racen. Geniale insteek. Elke andere automobilist ging aan de kant voor die vliegende Hollander en voordat we het wisten werden we begroet door een adembenemend uitzicht na Palermo. De omgeving was daar bijkans nog mooier dan bij ons in San Nicola l'arena. Echt beeldschoon.
De verdere route tot aan Segesta was van gelijke schoonheid. Ik werd haast overvallen door een gevoel dat die tempel nog wel eens tegen zou vallen. Nou mooi niet dus! Wat een plaatje zeg. Volgens de Lonely Planet is het de best bewaarde Griekse tempel ter wereld door het prettige klimaat op Sicilië. Ik kan iedereen van harte aanbevelen om Segesta met een bezoekje te vereren. De overblijfselen van de Griekse nederzetting bovenop de berg waren evenzeer bijzonder de moeite waard. Het amfitheather was deels gerestaureerd en zag er voortreffelijk uit. Het uitzicht bovenop de berg was ook ongekend. Die Grieken wisten al vroeg wat mooi was.
Toch is een vakantie niet compleet zonder dat er geshopt wordt. Ilonka had haar oog laten vallen op een Outlet center (de enige optie nadat was gebleken dat Palermo niet the shopping capital of the world is) op zo'n anderhalf uur rijden, wanneer de snelweg van Palermo naar Catania inderdaad nog zou bestaan, door het instorten van de snelweg moesten we dus omrijden en duurde het ruim twee uur voordat we er waren. Hoewel de buitentemperatuurmeter in de up! inmiddels een gezellige 39,5 graad aangaf was het toch tijd om eens te kijken of er nog wat koopjes te scoren waren. Het outlet center was helemaal nieuw en alle winkels waren voorzien van een voortreffelijke airco. De kwaliteit van de aangeboden waar was ook dik voor elkaar wat maakte dat de hele kofferbak van de up! volzat met tassen en wij allebei een forse deuk in onze creditcard hadden geslagen.
Maar dat shoppen is ook maar zo zo. Aan het zwembad liggen is toch ook wel lekker. Al verveelt dat na een paar dagen toch ook wel weer. De volgende trip was alweer uitgezet. We beginnen met Monreale. Een klein dorp dat bekend staat om zijn schitterende kathedraal. Schitterend was het! We konden er niet in vanwege de middagsluiting maar het was een bijzonder ding om te zien. Verder was er ook helemaal niets te doen in Monreale dus het was maar goed dat we nog meer bestemmingen op de agenda hadden staan, volgende stop Erice.
Op een heldere dag kun je vanuit Erice Tunesië zien liggen. Nou hingen er her en der wel wat wolkjes dus was ik niet in de veronderstelling dat we Tunesië daadwerkelijk zouden kunnen zien. Wat ik evengoed niet had verwacht was dat er een enorme wolkenlading ons bergop zou volgen waardoor het uitzicht nog geen 10 meter was. Dan is het natuurlijk leuk om op ruim 1000 meter hoogte te staan en in theorie een oneindig uitzicht te hebben maar niets bleek minder waar. Erice is verder een iets te toeristisch stadje waar middelmatig voedsel en klantonvriendelijk horecapersoneel de boventoon lijken te voeren. Er is tevens geen pinautomaat aanwezig. De volgende plaats op de agenda was Trapani.
Trapani staat volgens velen een beetje bekend als de vergeten stad van Sicilië. Wanneer je door de stad rijdt en loopt zie je dat er het er al heel wat jaren achter elkaar niet zo goed gaat als het zou mogen. Winkels zijn gesloten en de hele stad maakt een wat vervallen indruk. Qua architectuur is het wel een mooie stad om te zien, eigenlijk compleet anders dan alle andere steden waar we tot dan toe waren geweest. De hoofdstraat is heel breed en doet eerder denken aan een moderne winkelstraat in een grote Europese stad dan een oude stad op Sicilie. Het echte oude stadscentrum is wel mooi. Daarbij is het gewoon leuk om elke straat die je uit kunt kijken de zee te zien. Alles met elkaar een mooi dagje uit. Tijd om weer bij te gaan komen aan het zwembad.
Al onze dagtripjes hadden zich tot nu toe richting het midden, oosten en westen van het eiland gericht. Ik vond het wel jammer om de zuidkant helemaal te vergeten. Hoewel ik me er heel goed van bewust ben dat je heel Sicilië makkelijk in drie weken kunt zien, al betekent dat dan wel dat je echt elke dag op pad moet, is dat niet iets waar wij op zaten te wachten. Toch wilden we de zuidkant van het eiland zien. Meer specifiek Realmonte met de beroemde La Scala die Turchi en het stadje Agrigento. Na een twee uur durende rit kwamen we aan in Realmonte. Het binnenland van Sicilië is minder mooi dan de stukken aan de kust. La Scala die Turchi was makkelijk te vinden. Je moet er wel rekening mee houden dat je eerst over een stuk strand moet, iets dat makkelijker gezegd is dan gedaan op een zondagmiddag en dan is het alsnog een forse klim op de kalksteen trappen te bezichtigen. Al met al wel zeer de moeite waard!
Daarna zijn we naar Agrigento gereden. Ook hier bevind zich een oude Griekse Nederzetting die net een paar dagen daarvoor in het nieuws was omdat de top van Google heeft besloten dat zij er een banket willen houden en de hele omgeving voor 6 dagen willen huren. Als ze er toch zijn willen ze tevens het geheel in Streetview voor Google Maps zetten. Om bij de Nederzetting te komen moet je de auto parkeren en kun je het park inlopen of er voor kiezen om aan de bovenkant van de berg afgezet te worden met een taxi en vervolgens naar beneden te lopen. Dat leek ons wel wat. Ware het niet dat de taxi-regelaar maar bleef treuzelen totdat er een volle auto naar boven kon. Dat duurde ons te lang en dus zijn we maar naar boven gelopen. Volgens de beste man was het ruim 4 kilometer. Het zat eerder op de helft en was erg goed te doen. De tempels, of nou ja de overblijfselen, zijn echt schitterend. Het uitzicht was wederom adembenemend. Heel anders dan bij Segenta maar zeer de moeite waard. Na een stevige lunch in Agrigento en een race terug naar huis was dit ook weer een bijzonder geslaagde dagtrip!
Een bezoek aan Sicilië is natuurlijk niet volledig zonder een bezoek aan de Etna. Thuis hadden we al de nodige voorbereidingen getroffen om de Etna te gaan beklimmen. Goede schoenen mee, warme kleding, een tas. Wat kan er nog misgaan? Nou eigenlijk niets. Het was ook wel mogelijk maar door de eerder genoemde ingestorte snelweg is het wel lastig om er te komen. Nouja lastig. De reistijd is toegenomen van een 2,5 uur naar 3,5 uur. Daarbij moet je dan nog de nodige tijd reserveren om de Etna zelf te beklimmen en je moet er eigenlijk 's ochtends vroeg al zijn voor de meest ideale Etna experience. Dat werd hem dus niet. 7 uur rijden op een dag om je vervolgens af te matten zagen we nog niet helemaal zitten. Het alternatief was een trip uit de Lonely planet door het Madonie reservaat.
De tocht begon in Castelbuono. Een pittoresk plaatsje op een paar honderd meter hoogte. Het leuke van de kleine dorpjes is dat wanneer je probeert het stadscentrum te volgen je al snel van het ene smalle steegje naar het andere wordt gestuurd. Castelbuono was hierop geen uitzondering. Aan de rand van het centrum vonden we een leuk barretje waar de koffie weer ouderwets goed smaakte. Klaar voor de volgende etappe. Op naar Gangi! Het zou toch geen gangsterplaats zijn?
De route van Castelbuono naar Gangi was een mooie. Voor de verandering waren de wegen ook eens een keer in een dusdanige conditie dat ik eens flink kon gasgeven zonder dat ik bang hoefde te zijn om in een gat in de weg de hele auto krom te rijden. We klommen van zo'n 200 meter hoogte naar ruim 600 meter. de ene bocht was nog spectaculairder dan de andere. Het had wel tot gevolg dat de tank van de up! sneller leegraakte dan verwacht. Het eerste de beste tankstation dat we tegenkwamen was ook nog eens gesloten dus uiteindelijk zijn we op de allerlaatste benzinedampen in Gangi aangekomen. Uiteraard deed de kaartautomaat het daar ook niet maar had het apparaat wel zin in ouderwetse briefjes contant geld. De up! zat bijna weer vol dus we konden onze tocht naar downtown Gangi vervolgen. Als je de navigatie als een blind paart volgt word je door steegjes gestuurd die nog te smal zijn om met een fiets door te rijden. Gelukkig boden de bordjes meer soelaas. Gangi is een oude vestingstad met een bijzonder authentiek centrum. Tevens hebben ze de beschikking over een excellente Tratoria waar we een flinke lunch hebben besteld. Bij het uitrijden van Gangi viel ineens iets op. Daar waar we een uur eerder hadden getankt stonden nu ineens een aantal auto's kris kras op straat. Daarbij werd een man indringend ondervraagd door 4 andere mannen in glimmende maatpakken. Echte maffia. Dit is het echte Sicilië! We zijn maar snel door gereden.
Tijd voor de volgende stop op de route Petralia Soprana. Een nietszeggend dorp die we verder voor niets anders gebruikt hebben dan een stukje op de route. Op naar Piano Battaglia. Een heus wintersportcentrum op Sicilië. Je verzint het niet maar het is er wel! Inmiddels kwamen we steeds hoger en koelde het ook iets verder af. De temperatuur van 38 graden op zeeniveau zakte af naar 27 graden op 1.650 meter hoogte. Dat is natuurlijk prettig maar was nog veel meer opviel was het uitzicht. Wat een ongelooflijk mooi uitzicht! We konden de zee zelfs nog zien. Werkelijk adembenemend. Van Piano Battaglia hebben we onze weg vervolgd naar Polizzi Generosa. Een niet zo heel spectaculair stadje dat ineens wordt overspoeld door verkeer dat onderweg is naar Catania. Omdat het vinden van een parkeerplaats onmogelijk was zijn we maar doorgereden naar ons appartement.
Dat was de laatste trip deze vakantie. Wat nu nog rest is het rijden naar huis. Een niet onaanzienlijk aantal kilometers, 2.521 in getal volgens Google Maps. We gaan morgenvroeg rond een uur of 5 sturen om van San Nicola l'arena naar Oostenrijk te rijden. Ik heb er zin in.
Zelfs de eigenaren van ons appartement verklaren ons voor gek dat we met zo'n klein autootje zo'n grote reis hebben afgelegd. Ik snap werkelijk niet waarom iedereen denkt dat het niet mogelijk is met Volkswagen's kleinste. Het is een bijzonder volwassen auto voor zijn formaat en heeft deze vakantie werkelijk helemaal niets fout gedaan. Hij heeft zelfs geen druppel olie verbruikt ondanks de toerenteller toch meestal getallen boven de 4.000 aangaf in plaats van er onder. De stoelen zitten prima en het onderstel is wel stevig maar niet onnodig hard. Het enige dat we mogelijk anders hadden moeten doen was de afstelling van de schroefset. Hij had wel een flink stuk hoger gemogen om echt lekker te kunnen rossen over de slechte wegen hier. Dat is iets om in gedachte te houden voor volgend jaar. Hoeft er dan helemaal niets te gebeuren bij thuiskomst? Natuurlijk wel. Ruim 7.000 zware kilometers eisen nog wel iets van een auto. Zo moet ik hem van binnen en buiten eens goed onder handen nemen. Nog nooit eerder was de auto zo smerig. Vooral de binnenkant heeft te lijden onder het vele stof. Ik vermoed dat hij ook een keer toe is aan een nieuwe hitteschild en de voorruit is echt volledig doorgescheurd. Tevens vermoed ik dat de Tectyl laag op de bodem op sommige stukjes ook wel een touch-up! kan gebruiken.
Al met al dus kleine dingen. Ik heb er zin in om het driecilindertje morgen weer te laten brullen en afstanden af te leggen die volgens de meeste mensen alleen weggelegd zijn voor grote auto's en vrachtwagens.
Een foto update volgt nog!
Zo'n feest zelfs dat Ilonka en ik de nodige tripjes hebben ondernomen op dit fabelachtige eiland. We zijn begonnen met een trip naar Segesta.
Segesta is bekend geworden vanwege haar tempel en de overblijfselen van een Griekse nederzetting, compleet met amfitheater. Op de plaatjes in onze reisgidsen zag het er fantastisch uit en met een dik uur reistijd was de afstand ook goed te doen. Er zat dus niets anders op dan de up! maar weer te laten brullen en te beginnen aan de tocht die ons eigenlijk louter over de snelweg zou leiden. Appeltje eitje dus. Ware het niet dat we op één van de drukste momenten door Palermo zouden moeten rijden. Steeds maar weer Palermo. Mijn strategie was deze keer om, zoals het een echte Hollander betaamt, zo ver mogelijk links te blijven rijden en zo hard mogelijk door Palermo te racen. Geniale insteek. Elke andere automobilist ging aan de kant voor die vliegende Hollander en voordat we het wisten werden we begroet door een adembenemend uitzicht na Palermo. De omgeving was daar bijkans nog mooier dan bij ons in San Nicola l'arena. Echt beeldschoon.
De verdere route tot aan Segesta was van gelijke schoonheid. Ik werd haast overvallen door een gevoel dat die tempel nog wel eens tegen zou vallen. Nou mooi niet dus! Wat een plaatje zeg. Volgens de Lonely Planet is het de best bewaarde Griekse tempel ter wereld door het prettige klimaat op Sicilië. Ik kan iedereen van harte aanbevelen om Segesta met een bezoekje te vereren. De overblijfselen van de Griekse nederzetting bovenop de berg waren evenzeer bijzonder de moeite waard. Het amfitheather was deels gerestaureerd en zag er voortreffelijk uit. Het uitzicht bovenop de berg was ook ongekend. Die Grieken wisten al vroeg wat mooi was.
Toch is een vakantie niet compleet zonder dat er geshopt wordt. Ilonka had haar oog laten vallen op een Outlet center (de enige optie nadat was gebleken dat Palermo niet the shopping capital of the world is) op zo'n anderhalf uur rijden, wanneer de snelweg van Palermo naar Catania inderdaad nog zou bestaan, door het instorten van de snelweg moesten we dus omrijden en duurde het ruim twee uur voordat we er waren. Hoewel de buitentemperatuurmeter in de up! inmiddels een gezellige 39,5 graad aangaf was het toch tijd om eens te kijken of er nog wat koopjes te scoren waren. Het outlet center was helemaal nieuw en alle winkels waren voorzien van een voortreffelijke airco. De kwaliteit van de aangeboden waar was ook dik voor elkaar wat maakte dat de hele kofferbak van de up! volzat met tassen en wij allebei een forse deuk in onze creditcard hadden geslagen.
Maar dat shoppen is ook maar zo zo. Aan het zwembad liggen is toch ook wel lekker. Al verveelt dat na een paar dagen toch ook wel weer. De volgende trip was alweer uitgezet. We beginnen met Monreale. Een klein dorp dat bekend staat om zijn schitterende kathedraal. Schitterend was het! We konden er niet in vanwege de middagsluiting maar het was een bijzonder ding om te zien. Verder was er ook helemaal niets te doen in Monreale dus het was maar goed dat we nog meer bestemmingen op de agenda hadden staan, volgende stop Erice.
Op een heldere dag kun je vanuit Erice Tunesië zien liggen. Nou hingen er her en der wel wat wolkjes dus was ik niet in de veronderstelling dat we Tunesië daadwerkelijk zouden kunnen zien. Wat ik evengoed niet had verwacht was dat er een enorme wolkenlading ons bergop zou volgen waardoor het uitzicht nog geen 10 meter was. Dan is het natuurlijk leuk om op ruim 1000 meter hoogte te staan en in theorie een oneindig uitzicht te hebben maar niets bleek minder waar. Erice is verder een iets te toeristisch stadje waar middelmatig voedsel en klantonvriendelijk horecapersoneel de boventoon lijken te voeren. Er is tevens geen pinautomaat aanwezig. De volgende plaats op de agenda was Trapani.
Trapani staat volgens velen een beetje bekend als de vergeten stad van Sicilië. Wanneer je door de stad rijdt en loopt zie je dat er het er al heel wat jaren achter elkaar niet zo goed gaat als het zou mogen. Winkels zijn gesloten en de hele stad maakt een wat vervallen indruk. Qua architectuur is het wel een mooie stad om te zien, eigenlijk compleet anders dan alle andere steden waar we tot dan toe waren geweest. De hoofdstraat is heel breed en doet eerder denken aan een moderne winkelstraat in een grote Europese stad dan een oude stad op Sicilie. Het echte oude stadscentrum is wel mooi. Daarbij is het gewoon leuk om elke straat die je uit kunt kijken de zee te zien. Alles met elkaar een mooi dagje uit. Tijd om weer bij te gaan komen aan het zwembad.
Al onze dagtripjes hadden zich tot nu toe richting het midden, oosten en westen van het eiland gericht. Ik vond het wel jammer om de zuidkant helemaal te vergeten. Hoewel ik me er heel goed van bewust ben dat je heel Sicilië makkelijk in drie weken kunt zien, al betekent dat dan wel dat je echt elke dag op pad moet, is dat niet iets waar wij op zaten te wachten. Toch wilden we de zuidkant van het eiland zien. Meer specifiek Realmonte met de beroemde La Scala die Turchi en het stadje Agrigento. Na een twee uur durende rit kwamen we aan in Realmonte. Het binnenland van Sicilië is minder mooi dan de stukken aan de kust. La Scala die Turchi was makkelijk te vinden. Je moet er wel rekening mee houden dat je eerst over een stuk strand moet, iets dat makkelijker gezegd is dan gedaan op een zondagmiddag en dan is het alsnog een forse klim op de kalksteen trappen te bezichtigen. Al met al wel zeer de moeite waard!
Daarna zijn we naar Agrigento gereden. Ook hier bevind zich een oude Griekse Nederzetting die net een paar dagen daarvoor in het nieuws was omdat de top van Google heeft besloten dat zij er een banket willen houden en de hele omgeving voor 6 dagen willen huren. Als ze er toch zijn willen ze tevens het geheel in Streetview voor Google Maps zetten. Om bij de Nederzetting te komen moet je de auto parkeren en kun je het park inlopen of er voor kiezen om aan de bovenkant van de berg afgezet te worden met een taxi en vervolgens naar beneden te lopen. Dat leek ons wel wat. Ware het niet dat de taxi-regelaar maar bleef treuzelen totdat er een volle auto naar boven kon. Dat duurde ons te lang en dus zijn we maar naar boven gelopen. Volgens de beste man was het ruim 4 kilometer. Het zat eerder op de helft en was erg goed te doen. De tempels, of nou ja de overblijfselen, zijn echt schitterend. Het uitzicht was wederom adembenemend. Heel anders dan bij Segenta maar zeer de moeite waard. Na een stevige lunch in Agrigento en een race terug naar huis was dit ook weer een bijzonder geslaagde dagtrip!
Een bezoek aan Sicilië is natuurlijk niet volledig zonder een bezoek aan de Etna. Thuis hadden we al de nodige voorbereidingen getroffen om de Etna te gaan beklimmen. Goede schoenen mee, warme kleding, een tas. Wat kan er nog misgaan? Nou eigenlijk niets. Het was ook wel mogelijk maar door de eerder genoemde ingestorte snelweg is het wel lastig om er te komen. Nouja lastig. De reistijd is toegenomen van een 2,5 uur naar 3,5 uur. Daarbij moet je dan nog de nodige tijd reserveren om de Etna zelf te beklimmen en je moet er eigenlijk 's ochtends vroeg al zijn voor de meest ideale Etna experience. Dat werd hem dus niet. 7 uur rijden op een dag om je vervolgens af te matten zagen we nog niet helemaal zitten. Het alternatief was een trip uit de Lonely planet door het Madonie reservaat.
De tocht begon in Castelbuono. Een pittoresk plaatsje op een paar honderd meter hoogte. Het leuke van de kleine dorpjes is dat wanneer je probeert het stadscentrum te volgen je al snel van het ene smalle steegje naar het andere wordt gestuurd. Castelbuono was hierop geen uitzondering. Aan de rand van het centrum vonden we een leuk barretje waar de koffie weer ouderwets goed smaakte. Klaar voor de volgende etappe. Op naar Gangi! Het zou toch geen gangsterplaats zijn?
De route van Castelbuono naar Gangi was een mooie. Voor de verandering waren de wegen ook eens een keer in een dusdanige conditie dat ik eens flink kon gasgeven zonder dat ik bang hoefde te zijn om in een gat in de weg de hele auto krom te rijden. We klommen van zo'n 200 meter hoogte naar ruim 600 meter. de ene bocht was nog spectaculairder dan de andere. Het had wel tot gevolg dat de tank van de up! sneller leegraakte dan verwacht. Het eerste de beste tankstation dat we tegenkwamen was ook nog eens gesloten dus uiteindelijk zijn we op de allerlaatste benzinedampen in Gangi aangekomen. Uiteraard deed de kaartautomaat het daar ook niet maar had het apparaat wel zin in ouderwetse briefjes contant geld. De up! zat bijna weer vol dus we konden onze tocht naar downtown Gangi vervolgen. Als je de navigatie als een blind paart volgt word je door steegjes gestuurd die nog te smal zijn om met een fiets door te rijden. Gelukkig boden de bordjes meer soelaas. Gangi is een oude vestingstad met een bijzonder authentiek centrum. Tevens hebben ze de beschikking over een excellente Tratoria waar we een flinke lunch hebben besteld. Bij het uitrijden van Gangi viel ineens iets op. Daar waar we een uur eerder hadden getankt stonden nu ineens een aantal auto's kris kras op straat. Daarbij werd een man indringend ondervraagd door 4 andere mannen in glimmende maatpakken. Echte maffia. Dit is het echte Sicilië! We zijn maar snel door gereden.
Tijd voor de volgende stop op de route Petralia Soprana. Een nietszeggend dorp die we verder voor niets anders gebruikt hebben dan een stukje op de route. Op naar Piano Battaglia. Een heus wintersportcentrum op Sicilië. Je verzint het niet maar het is er wel! Inmiddels kwamen we steeds hoger en koelde het ook iets verder af. De temperatuur van 38 graden op zeeniveau zakte af naar 27 graden op 1.650 meter hoogte. Dat is natuurlijk prettig maar was nog veel meer opviel was het uitzicht. Wat een ongelooflijk mooi uitzicht! We konden de zee zelfs nog zien. Werkelijk adembenemend. Van Piano Battaglia hebben we onze weg vervolgd naar Polizzi Generosa. Een niet zo heel spectaculair stadje dat ineens wordt overspoeld door verkeer dat onderweg is naar Catania. Omdat het vinden van een parkeerplaats onmogelijk was zijn we maar doorgereden naar ons appartement.
Dat was de laatste trip deze vakantie. Wat nu nog rest is het rijden naar huis. Een niet onaanzienlijk aantal kilometers, 2.521 in getal volgens Google Maps. We gaan morgenvroeg rond een uur of 5 sturen om van San Nicola l'arena naar Oostenrijk te rijden. Ik heb er zin in.
Zelfs de eigenaren van ons appartement verklaren ons voor gek dat we met zo'n klein autootje zo'n grote reis hebben afgelegd. Ik snap werkelijk niet waarom iedereen denkt dat het niet mogelijk is met Volkswagen's kleinste. Het is een bijzonder volwassen auto voor zijn formaat en heeft deze vakantie werkelijk helemaal niets fout gedaan. Hij heeft zelfs geen druppel olie verbruikt ondanks de toerenteller toch meestal getallen boven de 4.000 aangaf in plaats van er onder. De stoelen zitten prima en het onderstel is wel stevig maar niet onnodig hard. Het enige dat we mogelijk anders hadden moeten doen was de afstelling van de schroefset. Hij had wel een flink stuk hoger gemogen om echt lekker te kunnen rossen over de slechte wegen hier. Dat is iets om in gedachte te houden voor volgend jaar. Hoeft er dan helemaal niets te gebeuren bij thuiskomst? Natuurlijk wel. Ruim 7.000 zware kilometers eisen nog wel iets van een auto. Zo moet ik hem van binnen en buiten eens goed onder handen nemen. Nog nooit eerder was de auto zo smerig. Vooral de binnenkant heeft te lijden onder het vele stof. Ik vermoed dat hij ook een keer toe is aan een nieuwe hitteschild en de voorruit is echt volledig doorgescheurd. Tevens vermoed ik dat de Tectyl laag op de bodem op sommige stukjes ook wel een touch-up! kan gebruiken.
Al met al dus kleine dingen. Ik heb er zin in om het driecilindertje morgen weer te laten brullen en afstanden af te leggen die volgens de meeste mensen alleen weggelegd zijn voor grote auto's en vrachtwagens.
Een foto update volgt nog!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Mooi verhaal. Gaaf!!!!
Heerlijk om zo'n karretje rond te brullen.
Veel plezier nog.
Heerlijk om zo'n karretje rond te brullen.
Veel plezier nog.
Gr. Michel
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Rise and shine! Let's hit the road!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Tom zijn UP! Road Trip P23
Geweldig verhaal en wat een mooie reis! Goede terugreis en rij voorzichtig
Je hebt tijdens een van je toertochten toch wel even het dorpje Corleone bezocht heh?Petrolhead Tom schreef:Dagtrip naar Palermo.
Palermo. Een stad die mij intrigeert sinds ik voor het eerst the Godfather trilogie heb gekeken en boeken ben gaan lezen over alles wat met de "Cosa-Nostra" heeft te maken. U kunt zich dan ook voorstellen dat ik niet lang kon wachten na aankomst op Sicilië om Palermo te bezoeken.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
15 uur onderweg dik 1500 kilometer!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Nou ik ben weer thuis! Ik zal nog even een verslag typen van de terugreis. Dat was soms nog best spannend. Vrijdag in één dag heel Italie doorgereden, op de kilometer precies 1.600 kilometer in één dag.
Verder deze vakantie veel nagedacht over de up! er gaat het nodige aan gebeuren. Mocht iemand interesse hebben in mijn wielen dan hoor ik dat graag! De look van de up! gaat de komende tijd heel erg veranderen denk ik. Het is allemaal een wat langer termijn plan maar het wordt wel gaaf!
Verder deze vakantie veel nagedacht over de up! er gaat het nodige aan gebeuren. Mocht iemand interesse hebben in mijn wielen dan hoor ik dat graag! De look van de up! gaat de komende tijd heel erg veranderen denk ik. Het is allemaal een wat langer termijn plan maar het wordt wel gaaf!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
gaaf om te lezen man!!!
super trip gehad dus!!!
alles goed en heel gebleven kerel?
super trip gehad dus!!!
alles goed en heel gebleven kerel?
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Gisteren de uitlaat even snel onder de auto gehouden om te kijken of het gaat passen. Mogelijk moet ik toch een stukje uit de bumper zagen om het een mooi geheel te maken. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat wil doen. Waarom dat per se nodig is? Omdat de up! dermate laag is dat de uitlaat anders de grond raakt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Mooi verhaal Tom! En ik kan het helemaal beamen na 3 weken... Italië!
Iets na jullie vertrokken, via Zwitseland naar Toscane. Man, wat een hitte daar! De Volvo is er niet ongeschonden vanaf gekomen. Voor de deur van de camping begaf de automatische versnellingsbak het! Te hete olie... Gelukkig een leaseauto en nog volop in de fabriekgarantie, dus opgeladen en gerepareerd bij een Volvodealer. Volgens de NLse dealer een rekening van 4200 - 4600 euro als de auto buiten de garantie zou zijn/geen leaseauto zou zijn. OEF! Je vraagt je dan ook niet meer af waarom de grootste NLse leasemaatschappij aan diverse klanten (multinationals) aanraadt om GEEN Volvo's meer in het aanbod voor werknemers op te nemen - wij hadden de laatste...
Wat je schrijft over het verkeer klopt! Op de Autostrada rijdt iedereen keurig 130, op de tweebaanswegen rijden ze alsof ze hun eindbestemming écht niet willen bereiken - en bellend met de telefoon tussen schouder en oor over de rotondes... Diverse auto's in greppels zien liggen, eentje om een boom gekruld - foute boel en twee motorrijders onderuit zien gaan. Natuurlijk zonder beschermend pak! In 3 weken meer ongelukken dan ik in jaren Nederlands verkeer heb gezien.
Aantal Up'jes is beperkt; inderdaad iedereen aan die opgeblazen Fiat 500 of Panda; in Toscane de 4x4-versie.
Overigens rijdt de politie op de Autostrada's in... Skoda Octavia's!
Maurice
Off-topic foto...
Iets na jullie vertrokken, via Zwitseland naar Toscane. Man, wat een hitte daar! De Volvo is er niet ongeschonden vanaf gekomen. Voor de deur van de camping begaf de automatische versnellingsbak het! Te hete olie... Gelukkig een leaseauto en nog volop in de fabriekgarantie, dus opgeladen en gerepareerd bij een Volvodealer. Volgens de NLse dealer een rekening van 4200 - 4600 euro als de auto buiten de garantie zou zijn/geen leaseauto zou zijn. OEF! Je vraagt je dan ook niet meer af waarom de grootste NLse leasemaatschappij aan diverse klanten (multinationals) aanraadt om GEEN Volvo's meer in het aanbod voor werknemers op te nemen - wij hadden de laatste...
Wat je schrijft over het verkeer klopt! Op de Autostrada rijdt iedereen keurig 130, op de tweebaanswegen rijden ze alsof ze hun eindbestemming écht niet willen bereiken - en bellend met de telefoon tussen schouder en oor over de rotondes... Diverse auto's in greppels zien liggen, eentje om een boom gekruld - foute boel en twee motorrijders onderuit zien gaan. Natuurlijk zonder beschermend pak! In 3 weken meer ongelukken dan ik in jaren Nederlands verkeer heb gezien.
Aantal Up'jes is beperkt; inderdaad iedereen aan die opgeblazen Fiat 500 of Panda; in Toscane de 4x4-versie.
Overigens rijdt de politie op de Autostrada's in... Skoda Octavia's!
Maurice
Off-topic foto...
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Italie blijft een heerlijke gekte he? Ondanks dat iedereen wat anders aan het doen is zijn ze wel een stuk socialer in het verkeer. Ze laten je voorgaan en bieden je de ruimte. Daar kunnen wij nog wat van leren. Ik moet zeggen dat ik er ook wel aan kan wennen dat iedereen bij het stoplicht gewoon volgas wegrijdt in plaats van de te proberen om zo goed mogelijke verbruikscijfers te scoren zoals hier in Nederland.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Gisteren was het zover! De uitlaat mocht er onder. Ik heb gekozen voor een cherrybomb en de uitlaat is dusdanig gemonteerd dat ik met 1 kleine handeling terugkan naar stock.
Foto's!
De demper:
IMG_0073 by Tom westendorp, on Flickr
Oude demper eraf:
IMG_0075 by Tom westendorp, on Flickr
Proefpassen:
IMG_0076 by Tom westendorp, on Flickr
Lang niet gek:
IMG_0077 by Tom westendorp, on Flickr
Klaar om het ophangpunt te lassen:
IMG_0079 by Tom westendorp, on Flickr
Bakken en braden:
IMG_0082 by Tom westendorp, on Flickr
Het uiteindelijke product:
IMG_0085 by Tom westendorp, on Flickr
Afwerken maar:
IMG_0089 by Tom westendorp, on Flickr
Klaar!
IMG_0091 by Tom westendorp, on Flickr
Het geluid is niet veel veranderd omdat ik niets heb gedaan met de middendemper. Misschien wordt het dempertje nog wat luider de komende dagen. We wachten af.
Foto's!
De demper:
IMG_0073 by Tom westendorp, on Flickr
Oude demper eraf:
IMG_0075 by Tom westendorp, on Flickr
Proefpassen:
IMG_0076 by Tom westendorp, on Flickr
Lang niet gek:
IMG_0077 by Tom westendorp, on Flickr
Klaar om het ophangpunt te lassen:
IMG_0079 by Tom westendorp, on Flickr
Bakken en braden:
IMG_0082 by Tom westendorp, on Flickr
Het uiteindelijke product:
IMG_0085 by Tom westendorp, on Flickr
Afwerken maar:
IMG_0089 by Tom westendorp, on Flickr
Klaar!
IMG_0091 by Tom westendorp, on Flickr
Het geluid is niet veel veranderd omdat ik niets heb gedaan met de middendemper. Misschien wordt het dempertje nog wat luider de komende dagen. We wachten af.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
spenkiiiiiiiiiiiiiiii
ben benieuwd naar het geluid als ie ingebrand is!!:D
ben benieuwd naar het geluid als ie ingebrand is!!:D
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn UP! Reisverslagen en foto update P24
Zo! Hier mag ook wel even wat stof worden afgeblazen!
De up! bevalt nog steeds perfect. Waarschijnlijk heb ik mijn wielen verkocht en ga ik op zoek naar iets nieuws. Afgelopen week ook nog even een filmpje gemaakt van het ramair filter in de auto met het dak in de kantelstand.
De up! bevalt nog steeds perfect. Waarschijnlijk heb ik mijn wielen verkocht en ga ik op zoek naar iets nieuws. Afgelopen week ook nog even een filmpje gemaakt van het ramair filter in de auto met het dak in de kantelstand.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ