Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ik kijk niet anders dan op mijn blue trainer.Haha. Zaterdag naar Scheveningen gereden daar reed ik 3.4 per 100 km. Nu zit ik al vanaf zondag op 4.3 per 100 km. Geen idee waar het aan ligt. Heb nu 1000 km op de teller staan. Dacht misschien zat er Duits gas in toen ik bij de volkswagen dealer wegreed. Als ik tank, tank ik ca 10 euro. Ik rijd m niet helemaal leeg. Als ik getankt heb en ik zet m gelijk thuis neer en ik ga de volgende dag rijden is er al een stukje minder gas op de teller te zien.
Ik wens jou ook heel erg veel rijplezier maar dat gaat zo te horen wel lukken!!
Ik wens jou ook heel erg veel rijplezier maar dat gaat zo te horen wel lukken!!
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Vandaag voor t eerst getankt. Na iets meer dan 300 km ging het lampje branden dat ik moest tanken. Toen heb ik er nog 35 km mee gereden en heb daarna getankt. Er ging toen 12,4 kg in (voor ongeveer €13,50). In totaal dus 335 km gereden op een tank (de 10 km die al op de teller stond heb ik eraf getrokken, dus heb nu 345 op de teller). Best een goed score toch? Ik ben tevreden!
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Zo dat is echt heel veel!! Ben benieuwd hoeveel je deze keer gaat rijden. Hou me op de hoogte!! Ik haal niet meer dan 250/270 km op 1 tank...
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ik ben ook benieuwd Brechtje. Heb nu bij een 'Orange Gas' getankt. Weet niet wat erin zat bij aflevering. Ik zal het weer posten als ik volgende keer heb getankt .
Kan de auto misschien nog zuiniger worden als hij meer kilometers heeft gereden? 300km zou je toch zeker moeten kunnen halen?
Heb berekend dat het me nu 4ct per km kost (gas-kosten dus). Dat is een fijn idee! Tanken is echt makkelijk trouwens, dat valt me erg mee.
Kan de auto misschien nog zuiniger worden als hij meer kilometers heeft gereden? 300km zou je toch zeker moeten kunnen halen?
Heb berekend dat het me nu 4ct per km kost (gas-kosten dus). Dat is een fijn idee! Tanken is echt makkelijk trouwens, dat valt me erg mee.
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ik hoop het. Heb er na 1 week nu 1800 km opzitten. Ligt er ook wel een beetje aan waar je tankt. Bij mij persr ie de tank minder vol.
We houden elkaar op de hoogte!
We houden elkaar op de hoogte!
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Het verbruik meet je niet in één tankbeurt. Een aantal tankbeurten bij elkaar nemen: totale kilometers / aantal kilo getankt. De onnauwkeurigheid en het verschil tussen de druk /vullingsgraad gooit best wat roet in t eten (terwijl de Eco-up juist zo schoon is).
Ook is de tank nog niet leeg als het lampje gaat branden. Rij eens door tot de gastank echt leeg is,.. ( lampje negeren dus ). Kijk dan eens hoever je echt op één tank komt.
Check in Maps n More ook eens de resterende afstand: Die is, zeker de laatste paar kilometers op gas, best nerveus, en blijft (IMHO) best lang volhouden dat je nog maar 10 kilometer hebt.. ( dat zegt ie een kilometer of 30 van te voren al ).
Verder: 130 knallen = funest voor 't verbruik. 110 cruizen = veel fijner
Ook is de tank nog niet leeg als het lampje gaat branden. Rij eens door tot de gastank echt leeg is,.. ( lampje negeren dus ). Kijk dan eens hoever je echt op één tank komt.
Check in Maps n More ook eens de resterende afstand: Die is, zeker de laatste paar kilometers op gas, best nerveus, en blijft (IMHO) best lang volhouden dat je nog maar 10 kilometer hebt.. ( dat zegt ie een kilometer of 30 van te voren al ).
Verder: 130 knallen = funest voor 't verbruik. 110 cruizen = veel fijner
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Mijn Eco-Upje gaat inmiddels naar de 15.000 km en ik wil hem dan ook voor onze vakantie naar het buitenland een kleine beurt gaan geven. Iemand een indicatie van wat dit kost voor de upjes op aardgas? En iemand een idee wat een grote beurt bij 30.000 km gaat kosten?
Aangezien ik met de up naar het buitenland ga en heb lopen zoeken of de regelgeving in het buitenland nog anders is kwam ik er achter dat ieder land weer eigen regelgeving heeft omtrent het aardgas auto's. In sommige landen zou je keuringscertificaten krijgen? Voor zover ik weet heb ik deze niet bij de Up gekregen, anders dan dat ik op mijn kentekenbewijs een H heb staan wat aanduidt dat de auto op aardgas rijdt.
Na enige tijd moeten de aardgastanks in ieder geval gekeurd worden, dit verschilt nogal per land. Ik ga ervan uit dat de regels gelden van het land waar de auto geregistreerd is, in mijn geval rij ik op Nederlands kenteken dus geldt de Nederlandse regelgeving. Ik heb hierop het volgende gevonden:
Vroeger werd een visuele inspectie van de tanks uitgevoerd tijdens de APK van de auto. Echter is het vanaf september 2013 geen APK eis meer, omdat er aparte Europese regelgeving hierover is gekomen (De Europese norm ECE R110 voor aardgasvoertuigen, -installaties en –componenten). Zie ook: http://www.bovag.nl/branchenieuws/vervallen-kwalificatiedatum-aardgasinstallatie-geen-apk-afkeurpunt
Na 4 jaar moeten een herkwalificatie van de aardgas tanks gedaan worden is te lezen op de site van het RDW. https://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Verplichte-herkwalificatie-van-CNG-installaties.aspx?path=Portal/Particulier/Auto/Verplichtingen%20bij%20gebruik
Het RDW heeft deze inspectie "toebedeeld" aan het KIWA en die heeft vervolgens Wensink aangewezen als instantie die de keuringen mag gaan doen. Zie ook: http://www.tankinspecties.nl/ Zij doen een visuele inspectie van de tanks en plakken vervolgens een sticker met de nieuwe verloopdatum op je tanks.
Op dit moment wordt er niet echt "gehandhaafd v.w.b. de controle van deze sticker". Kortom niemand zal normaliter vragen of je deze keuring hebt laten uitvoeren. Echter schijnt het een beetje in de trend te zijn van de winterbanden regel in Duitsland. Stel je krijgt/veroorzaakt een ongeval en jouw CNG tanks waren niet voorzien van de keuringssticker wordt je mogelijk aansprakelijk gesteld voor de schade cq. ben je niet verzekerd.
Als ik kijk op de website van Wensink http://www.wensink.nl/specials/aardgas-inspectie en even uitga dat de Eco Up 2 CNG Tanks heeft zou dat geintje van visuele inspectie op 145 + 70 + 4x 55 = € 435 uitkomen exclusief BTW. Inclusief BTW praat je dan over een bedrag van € 526,35. Nogal bizarre bedragen en bovendien vraag ik mij of onze affabrieks Up! deze stickers op dit moment al hebben. En vanaf wanneer gaat de 48 maanden lopen: bij eerste toelatings op de NL weg of vanaf het moment dat de tanks erin geschroefd zijn? Kortom iemand hier enige ervaring of hier al meer over gehoord van bijvoorbeeld zijn/haar dealer?
Aangezien ik met de up naar het buitenland ga en heb lopen zoeken of de regelgeving in het buitenland nog anders is kwam ik er achter dat ieder land weer eigen regelgeving heeft omtrent het aardgas auto's. In sommige landen zou je keuringscertificaten krijgen? Voor zover ik weet heb ik deze niet bij de Up gekregen, anders dan dat ik op mijn kentekenbewijs een H heb staan wat aanduidt dat de auto op aardgas rijdt.
Na enige tijd moeten de aardgastanks in ieder geval gekeurd worden, dit verschilt nogal per land. Ik ga ervan uit dat de regels gelden van het land waar de auto geregistreerd is, in mijn geval rij ik op Nederlands kenteken dus geldt de Nederlandse regelgeving. Ik heb hierop het volgende gevonden:
Vroeger werd een visuele inspectie van de tanks uitgevoerd tijdens de APK van de auto. Echter is het vanaf september 2013 geen APK eis meer, omdat er aparte Europese regelgeving hierover is gekomen (De Europese norm ECE R110 voor aardgasvoertuigen, -installaties en –componenten). Zie ook: http://www.bovag.nl/branchenieuws/vervallen-kwalificatiedatum-aardgasinstallatie-geen-apk-afkeurpunt
Na 4 jaar moeten een herkwalificatie van de aardgas tanks gedaan worden is te lezen op de site van het RDW. https://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Verplichte-herkwalificatie-van-CNG-installaties.aspx?path=Portal/Particulier/Auto/Verplichtingen%20bij%20gebruik
Het RDW heeft deze inspectie "toebedeeld" aan het KIWA en die heeft vervolgens Wensink aangewezen als instantie die de keuringen mag gaan doen. Zie ook: http://www.tankinspecties.nl/ Zij doen een visuele inspectie van de tanks en plakken vervolgens een sticker met de nieuwe verloopdatum op je tanks.
Op dit moment wordt er niet echt "gehandhaafd v.w.b. de controle van deze sticker". Kortom niemand zal normaliter vragen of je deze keuring hebt laten uitvoeren. Echter schijnt het een beetje in de trend te zijn van de winterbanden regel in Duitsland. Stel je krijgt/veroorzaakt een ongeval en jouw CNG tanks waren niet voorzien van de keuringssticker wordt je mogelijk aansprakelijk gesteld voor de schade cq. ben je niet verzekerd.
Als ik kijk op de website van Wensink http://www.wensink.nl/specials/aardgas-inspectie en even uitga dat de Eco Up 2 CNG Tanks heeft zou dat geintje van visuele inspectie op 145 + 70 + 4x 55 = € 435 uitkomen exclusief BTW. Inclusief BTW praat je dan over een bedrag van € 526,35. Nogal bizarre bedragen en bovendien vraag ik mij of onze affabrieks Up! deze stickers op dit moment al hebben. En vanaf wanneer gaat de 48 maanden lopen: bij eerste toelatings op de NL weg of vanaf het moment dat de tanks erin geschroefd zijn? Kortom iemand hier enige ervaring of hier al meer over gehoord van bijvoorbeeld zijn/haar dealer?
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ben je mooi klaar mee. Weg voordeel.
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Onze eerste kleine beurt (15.000) was gewoon 130 Euro. Normale prijs bij de dealer volgens mij. Ze hadden ook iets van het aardgassysteem gecheckt stond op de bon. Onze dealer is wel op de hoogte van dit soort dingen volgens mij.
Ik zou me niet te druk maken om het buitenland. Buitenlandse regels gelden voor APK in dat land, niet voor buitenlandse auto's. In België moet je geloof ik een CNG-sticker op je auto hebben, maar als buitenlander niet.
Ik zou me niet te druk maken om het buitenland. Buitenlandse regels gelden voor APK in dat land, niet voor buitenlandse auto's. In België moet je geloof ik een CNG-sticker op je auto hebben, maar als buitenlander niet.
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Mijn eco up bevalt me helemaal prima! Wat ik wel vervelend vind is dat ieder tankstation de tank anders vult. Bij mij in de straat tankt hij m nooit helemaal vol. Tot aan het een na laatste streepje. Vrouw van tankstation zei dat dit jomt omdat er heel erg veel getankt wordt daar en dus de druk afneemt. Tankstation in tilburg waar ik ook veel tank perst m veel voller. Scheelt zeker 60-80 km per tank.
Hebben meer mensen hier last van??
Hebben meer mensen hier last van??
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ja zeker! Maar ik merk dan vooral verschil tussen tankplekken waar je de knop ingedrukt moet houden en tankplaatsen waar ie zelf afslaat. Bij de laatste krijg je altijd minder... Heel irritant.
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Ik heb nog nooit gehad dat ik zelf de knop ingedrukt moet houden. Maar vind het wel irritant. Stond gisteren in het rood en krijg er 8 kg ingeperst. Vind ik shit aangezien ik iedere dag 175 km heen en weer rijd naar mijn werk
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Moment van tanken kan (veel) uitmaken. Hier in Wageningen was het ooit heel druk met taxibusjes die allemaal achter elkaar rond 16:30u gingen tanken.. Dan zakt de druk behoorlijk in het voorraadstation. Sta je achteraan (en hoor je compressor loeien) dan weet je dat je minder krijgt.
Kom je 's ochtends, en is de compressor uit, want het systeem staat vol op druk, drukt ie m veel voller.
Van een OrangeGas medewerker begrepen dat de druk in het station circa 300 a 325 bar is, en dat ie afvult tot de auto op 200 bar staat.. Als de druk op de pomp is gedaald door vele mensen voor je, dan is het drukverschil tussen jouw tank en de pomp kleiner ( zeg de druk in het station is nog slechts 225 Bar ), en komt er minder in je tank, voor ie afslaat.
Overigens: in het rood =/= leeg.
Wat mij opvalt is dat onze eco-up! vrij vaak en vrij lang op benzine blijft staan, ook nadat ie daarvoor bij de dealer al een update van de software heeft gehad. Staat nu 10.000 km op de teller, en er is zeker 20 liter benzine door gegaan, puur op niet overschakelen naar aardgas. Leeg rijden van de aardgastank en doorrijden op benzine komt zelden (nooit?) voor, en als, dan niet veel meer dan 50 kilometer.
Kom je 's ochtends, en is de compressor uit, want het systeem staat vol op druk, drukt ie m veel voller.
Van een OrangeGas medewerker begrepen dat de druk in het station circa 300 a 325 bar is, en dat ie afvult tot de auto op 200 bar staat.. Als de druk op de pomp is gedaald door vele mensen voor je, dan is het drukverschil tussen jouw tank en de pomp kleiner ( zeg de druk in het station is nog slechts 225 Bar ), en komt er minder in je tank, voor ie afslaat.
Overigens: in het rood =/= leeg.
Wat mij opvalt is dat onze eco-up! vrij vaak en vrij lang op benzine blijft staan, ook nadat ie daarvoor bij de dealer al een update van de software heeft gehad. Staat nu 10.000 km op de teller, en er is zeker 20 liter benzine door gegaan, puur op niet overschakelen naar aardgas. Leeg rijden van de aardgastank en doorrijden op benzine komt zelden (nooit?) voor, en als, dan niet veel meer dan 50 kilometer.
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Dat is gek! Bij ons probeert ie juist elke keer even het gas. Ook al is de tank helemaal leeg. Eerst gaat de meter dan naar het gas, blijkbaar zit er dan toch nog een heel klein beetje in, en dan gaat ie weer naar benzine (terwijl je de rit daarvoor dus ook al op benzine reed).
Overigens kregen wij van de dealer wel het advies om soms de benzine wel te gebruiken. Is niet goed voor de benzine om te lang niet gebruikt te worden ofzo.
Overigens kregen wij van de dealer wel het advies om soms de benzine wel te gebruiken. Is niet goed voor de benzine om te lang niet gebruikt te worden ofzo.
- Up-Jury
- Donateur member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Is goed voor de motor om benzine te gebruiken. Euro 95 is minder houdbaar dan 98.
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Gebruiken jullie ook de CNG-tankstation vinden in de Garmin Maps&More? Wat mij is opgevallen, sinds 2012 geen update van de stations voorbij zien komen. Heb nu al een aantal maal gehad dat ik bij een tank was die niet meer bestond, maar ook nieuwe tankstations mis je op deze manier.
Hoe kunnen we dit het best oplossen?
Hoe kunnen we dit het best oplossen?
-
- Forum newbie
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 23:07
- Locatie: gem. Wijdemeren / omg. Hilversum
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
De app van DirectLease gebruiken?!
Move Up! 1.0 EcoFuel 68pk, 5drs, handmatige airco "Climatic", Deep Black Pearl (metallic), Drive pakket: Cruise control, Park Distance Control achter en Boordcomputer 'Plus'
BBS RS764 16" velgen
BBS RS764 16" velgen
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Dag allen,
Ik heb sinds 2 weken een leuke blueberrie eco-up en hij bevalt goed. Rijd gemiddeld rond de 1 op 33 (binnen de bebouwde kom en 80 km wegen). Op de snelweg rijd hij ongeveer 1 op 25 (bij 120 km/u).
Wie weet hoe het volgende kan. Volgens mijn cng meter(staat in he blauw) en de garmin( geeft aan 35 km nog te rijden) moet ik nog ruim 1 cng in te tank hebben. Aan de pomp mag ik 11 kilo betalen, dus dan zou ik 12 kilo in de tank hebben (er kan maar 11 kg in toch?)
Die keer daarvoor had ik nog zon 2 / 2.5 kilo en gaat tank ik 10 kilo aan de pomp. Das weer samen 12 kilo.
groetjes
Ik heb sinds 2 weken een leuke blueberrie eco-up en hij bevalt goed. Rijd gemiddeld rond de 1 op 33 (binnen de bebouwde kom en 80 km wegen). Op de snelweg rijd hij ongeveer 1 op 25 (bij 120 km/u).
Wie weet hoe het volgende kan. Volgens mijn cng meter(staat in he blauw) en de garmin( geeft aan 35 km nog te rijden) moet ik nog ruim 1 cng in te tank hebben. Aan de pomp mag ik 11 kilo betalen, dus dan zou ik 12 kilo in de tank hebben (er kan maar 11 kg in toch?)
Die keer daarvoor had ik nog zon 2 / 2.5 kilo en gaat tank ik 10 kilo aan de pomp. Das weer samen 12 kilo.
groetjes
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Tanken van CNG is eigenlijk net zoiets al tanken van Benzine: soms gaat er meer in, soms gaat er minder in
Nee serieus: De vulling is bij 200 bar circa 11 kilogram. Als het pompstation vol op druk staat en de temperatuur van het gas is gunstig ( weet niet of het juist warm of koud moet zijn), dan gaat er méér in, dan de volgende tankbeurt, waarbij de compressor van het pompstation toevallig nog staat te loeien en het gas nét ff wat warmer/kouder is.
Ik heb één keer een volledig lege tank gehad welke na het vullen met exact (!!!) 11 kilogram werd gevuld. Toen was daar de prijs ook nog eens een heel nette en exacte 1 euro per kilo.. maakte een leuk plaatje op de pomp.
Maar meestal gaat er bij een helemaal lege tank dus 'zo ongeveer 11 kilo in': Soms 12, soms maar 10..
Nee serieus: De vulling is bij 200 bar circa 11 kilogram. Als het pompstation vol op druk staat en de temperatuur van het gas is gunstig ( weet niet of het juist warm of koud moet zijn), dan gaat er méér in, dan de volgende tankbeurt, waarbij de compressor van het pompstation toevallig nog staat te loeien en het gas nét ff wat warmer/kouder is.
Ik heb één keer een volledig lege tank gehad welke na het vullen met exact (!!!) 11 kilogram werd gevuld. Toen was daar de prijs ook nog eens een heel nette en exacte 1 euro per kilo.. maakte een leuk plaatje op de pomp.
Maar meestal gaat er bij een helemaal lege tank dus 'zo ongeveer 11 kilo in': Soms 12, soms maar 10..
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters
Blijft apart om te lezen dit. Heel interessant.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ