Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
Go-Up-Citi
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 19:17

Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door Go-Up-Citi » wo 21 jan 2015, 21:21

Geachte leden en overige lezers,

Hierbij wil u bedanken voor het bieden van de mogelijkheid om lid te worden van dit bijzonder interessante forum! Oprechte dank daarvoor!
Onlangs heb ik een tweedehands (2-jaar oude) Citigo Elegance (60-PK-versie) gekocht en ben bijzonder tevreden over de auto. -DAT- ik na mijn Lupo 1.7 SDI een Up! zou kopen (of een kopie ervan), was al langere tijd bekend, alleen -WANNEER- wist ik nog niet.


Ik heb wel al meteen een paar vragen m.b.t. deze auto, en wel de volgende:

* De 12-Volt sigarettenaansteker heeft geen spanning als er niet in de auto wordt gereden / wanneer de auto niet op contact staat. Kan dat evt. worden aangepast? (ik laad 's nachts wel eens een apparaat in de auto als ik toevallig weer eens geen 220 Volt lader bij me heb...).

* Ik heb hier gelezen dat je wellicht beter sneller kunt optrekken (gedurende korte tijd dus meer toeren maken), dan langzaam volgens het schakeladvies op het display (dus langere tijd met een lager toerental) om zodoende het brandstofverbruik te verminderen . Hebben jullie hier positieve ervaringen mee?

* Het nog te rijden aantal kilometers (volgens de board computer) neemt plotseling fors af nadat de tank half leeg gereden is. Korte tijd (ca. 100 Km) na het tanken zou ik ca. 820 Km kunnen halen, en nu de benzinemeter tussen half- en kwartvol staat, haal ik nog maar net 720 Km terwijl mijn rijstijl zich niet heeft veranderd.

* Er zit geen reservewiel, noch een krik in de auto, wel een compressor met een bandenplakmiddel (spuitbus) in de kofferbak-ruimte. Is dat normaal? In het instructieboekje vind ik hierover niets terug.

* Een vraag aan de Administrator: Nadat ik me hier had geregistreerd wilde ik nog een kleine verandering aanbrengen in mijn profiel maar dat lukt helaas niet. Kunt u mij informeren hoe ik dat wel kan doen?


Ik hoop dat ik in de toekomst een positieve bijdrage kan leveren aan dit prima forum en dat daarnaast mijn vragen kunnen/zullen worden beantwoord.

M.vr.gr.,
Ferdy.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door Tom Westendorp » wo 21 jan 2015, 21:24

Welkom! Veel plezier op het forum! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door Vinniepilon » wo 21 jan 2015, 21:53

Welkom!
1. Ja dat kan, draadje trekken vanaf de accu
2. Gewoon uitproberen, gewoon rijden en niet te snel doorschakelen te lage toeren, het schakeladvies is om het zuinigst te rijden, maar wil niet altijd zeggen dat dat het lekkerst rijdt.
3.heel precies is de computer niet, het is ook een indicatie, maar soms kan bv tegenwind ook het verbruik omhoog gooien, misschien een keer op de verbruiksmeter zetten en kijken of dat constant blijft.
4.ja, reservewiel moest je erbij kopen in iedergeval bij de up!
5.kan ik je niet bij helpen:-)
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
PR010
Vagling liefhebber
Berichten: 289
Lid geworden op: za 08 nov 2014, 15:25
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door PR010 » wo 21 jan 2015, 22:15

Welkom
Sommige auto's hebben een fles ipv reserve band, alsje band leeg is kan me dat erin gooien en naar een garage rijden. De band kanje dan alleen niet meer gebruiken


Sent from my iPad using Tapatalk
Black on Black

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door Gert » wo 21 jan 2015, 22:29

Welkom en veel plezier hier en op de weg.
ad 3 Je rijstijl is dan wellicht hetzelfde het is de vraag of je dan op een zelfde soort weg rijdt.
Op binnenwegen is het verbruik hoger dan op een autoweg mits je niet al te hard rijdt uiteraard.
Bij de up heb ik er nog niet zo op gelet maar bij mijn 206 heb ik geregeld meegemaakt dat als ik de autoweg opreed nadat ik een poos in de stad gereden had, dat het aantal km dat ik nog kon afleggen een aardig poosje steeg ondanks dat ik toch echt ook kilometers aflegde. Bij een autoweg horen nu eenmaal andere (lees lagere) verbruikscijfers dan bij stadsverkeer.

ad 4 Klopt wat vinniepilon zegt. Als je het fender systeem nam zoals ik dan kon je zelfs geen reserveband meer nemen. Ik heb dus ook zo een spuitbus/systeem erbij gekregen. Zie er niet veel kwaad in want als je niet op gekke plaatsen komt / rijdt is de kans op een lekke band niet zo heel groot. Er is trouwens ook een kans dat als je de band moet volspuiten en dus verpesten dat hij dan toch al bijna te kaal is. Daarnaast is er altijd nog de nood-service van VW. Finally - voor als je geen fender hebt en de band alsnog wilt aanschaffen - de reserve band kost 46 euro en verhoogt je brandstofverbruik want het gewicht van de auto. Verder geloof ik dat er een gebruiksinstructie staat op de casette met compressor en spuitbus. Heel ingewikkeld is het niet. Misschien is het wel handig om e.e.a. bij daglicht eens te bekijken voordat je ergens in het donker plat staat.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door Autheo » wo 21 jan 2015, 22:48

Go-Up-Citi schreef:
* Ik heb hier gelezen dat je wellicht beter sneller kunt optrekken (gedurende korte tijd dus meer toeren maken), dan langzaam volgens het schakeladvies op het display (dus langere tijd met een lager toerental) om zodoende het brandstofverbruik te verminderen . Hebben jullie hier positieve ervaringen mee?

* Het nog te rijden aantal kilometers (volgens de board computer) neemt plotseling fors af nadat de tank half leeg gereden is. Korte tijd (ca. 100 Km) na het tanken zou ik ca. 820 Km kunnen halen, en nu de benzinemeter tussen half- en kwartvol staat, haal ik nog maar net 720 Km terwijl mijn rijstijl zich niet heeft veranderd.
Hallo Ferdy, welkom op het forum.

Wat betreft het optrekken: vastberaden optrekken( dus niet sloom, maar ook niet sprinten) zodat je vlug op de gewenste snelheid zit, en dan die snelheid constant houden, geeft een gunstiger verbruik, weet ik uit ervaring. Wat betreft de boordcomputer: die houdt rekening met het verbruik door de omstandigheden. Wind tegen, łagere temperatuur e.d. kunnen grote invloed hebben, zonder dat je een andere rijstijl hebt.

Wat betreft het nog te rijden km's: als de meter tussen half en kwartvol staat, kun je beslist nooit nog 720 km daarmee rijden. De benzinmeter reageert op de vlotter in de tank, die zakt in het begin nauwelijks, maar na driekwart tank maakt die zowat een vrije val. De aanduiding halfvol wil eigenlijk zeggen dat er nog ongeveer 1/3 tankinhoud aanwezig is, bij kwartvol is er hoogstens nog 1/5 inhoud.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door TwitNour » wo 21 jan 2015, 22:53

Welkom! Ikzelf ben het eens met Autheo.

Go-Up-Citi
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 19:17

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door Go-Up-Citi » wo 21 jan 2015, 23:20

Autheo schreef:
Go-Up-Citi schreef:
* Ik heb hier gelezen dat je wellicht beter sneller kunt optrekken (gedurende korte tijd dus meer toeren maken), dan langzaam volgens het schakeladvies op het display (dus langere tijd met een lager toerental) om zodoende het brandstofverbruik te verminderen . Hebben jullie hier positieve ervaringen mee?

* Het nog te rijden aantal kilometers (volgens de board computer) neemt plotseling fors af nadat de tank half leeg gereden is. Korte tijd (ca. 100 Km) na het tanken zou ik ca. 820 Km kunnen halen, en nu de benzinemeter tussen half- en kwartvol staat, haal ik nog maar net 720 Km terwijl mijn rijstijl zich niet heeft veranderd.
Hallo Ferdy, welkom op het forum.

Wat betreft het optrekken: vastberaden optrekken( dus niet sloom, maar ook niet sprinten) zodat je vlug op de gewenste snelheid zit, en dan die snelheid constant houden, geeft een gunstiger verbruik, weet ik uit ervaring. Wat betreft de boordcomputer: die houdt rekening met het verbruik door de omstandigheden. Wind tegen, łagere temperatuur e.d. kunnen grote invloed hebben, zonder dat je een andere rijstijl hebt.

Wat betreft het nog te rijden km's: als de meter tussen half en kwartvol staat, kun je beslist nooit nog 720 km daarmee rijden. De benzinmeter reageert op de vlotter in de tank, die zakt in het begin nauwelijks, maar na driekwart tank maakt die zowat een vrije val. De aanduiding halfvol wil eigenlijk zeggen dat er nog ongeveer 1/3 tankinhoud aanwezig is, bij kwartvol is er hoogstens nog 1/5 inhoud.

Hallo Autheo,
Dank voor je reactie (geldt ook voor de anderen!). Natuurlijk weet ik dat je met nog maar een kwart volle tank geen 720 Km meer kunt rijden. Ik bedoelde hier dat het totaal geschatte aantal te rijden kilometers, dus de reeds gereden 520 Km en de in het vakje "BEREIK" nog 200 Km bij elkaar opgetelde, resulteert in 720 Km terwijl dit na 100 Km te hebben gereden, nog fors boven de 800 Km was (dus de 100 reeds afgelegde Km en de in het vakje "Bereik" genoemde 720 Km).

M.vr.gr.,
Ferdy,

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door Vinniepilon » do 22 jan 2015, 06:26

Let eens goed op de meter tot de helft dan heb je iets van 400 A 500 kilometer en dan gaat ie ineens heel snel naar leeg. Kijk anders eens bij http://www.bm-onderdelenshop.nl/ voor een reservewiel met gereedschapset, mocht je dit willen.
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Snoopy
Donateur member
Berichten: 211
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 14:12
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door Snoopy » do 22 jan 2015, 06:31

Inderdaad is wat vlotter rijden met de Up! prettiger, dan wat de indicator aangeeft. Ik heb het weleens geprobeerd volgens de indicator te rijden, maar de auto gaat daar niet lekkerder van rijden en wordt 'sloom' en ik heb bij meerdere merken al vernomen met deze categorie auto's het niet goed is voor de motor om 'het nieuwe rijden' toe te passen.

Het is niet zo dat ik dan bij elk stoplicht wegsprint, maar af en toe ff lekker optrekken (als de motor warm is uiteraard) en verder gewoon wat vlotter rijden.

Mijn bereik bij volle tank en praktisch altijd 640 km, het eerste stuk tot zeg maar 3/4 tank gaat ie rustig en daarna merk ook dat het sneller gaat. Maar hij is wel gevoelig voor temperatuur, gebruikers die je in de auto meer of minder aanhebt en de tegenwind. Ik hoor het makkelijk aan de motor al of hij tegenwind heeft of niet.

Het reservewiel zit niet standaard in deze auto, ik heb deze apart aan moeten schaffen toen ik deze nieuw kocht.
In ieder geval veel rijplezier en succes !!


Sent from my iPad using Tapatalk
En Up! we go!!!
VW High Up! 75 pk BMT : vanaf juli 2013 - juni 2015
Sinds juni 2015 Seat Ibiza FR Dynamic
Tweewieler: BMW R1200ST :D

Gebruikersavatar
Johannus
Forum newbie
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 13:14

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door Johannus » do 22 jan 2015, 07:21

Met de eco-up staat het bereik na het tanken standaard op een lagere kilometerstand: iets van 260 ofzo.. Na een aantal kilometer ( zeg 50 ) loopt dat bij mij juist op naar 300, en dat terwijl er dan al kilometers gereden zijn.

Volgens mij gaat de boordcomputer, na het tanken/ op nul zetten van de dagteller, uit van een standaard bereik, en past ie het bereik aan zodra je gaat rijden: op basis van het gemiddelde verbruik. Misschien rijdt je wat sportiever ( en dus onzuiniger ) waardoor het verbruik wat hoger ligt dan de computer verwacht en stelt ie het gaande weg bij?

Daarnaast heeft de eco-up! een drukgeregelde brandstofmeter en die werkt meer lineair als een vlotter in je tank

*ik rij vrijwel altijd op schakel indicatie, en hou circa 100 a 110 kruissnelheid aan*
Eco-up! kilometervretertje

Go-Up-Citi
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 19:17

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door Go-Up-Citi » do 22 jan 2015, 18:50

Goedenavond allen!

Wat een respons op mijn vragen en wat een leuke ervaring dat er op mijn eerste bericht direct al zoveel mensen reageren!
M.b.t. het sneller teruglopen van de brandstofmeter van half vol naar een kwart en het snelle teruglopen van het bereik: Toen ik bij het tankstation wegreed was het bereik na ca. 10 Km ongeveer 810 Km. Ik heb zelfs ook een keer gehad dat het bereik opliep naar totaal ca. 830 Km (dus afgelegde Km plus het bereik volgens de BC), waarschijnlijk doordat ik -NOG- rustiger was gaan rijden. Ik rij altijd bijzonder rustig en kom bijna nooit boven de 100 Km/h (met de auto, op de motor "gedraag" ik me net iets anders....). En ja, de meter kan je haast terug zien lopen van half naar kwart vol. Ik denk inderdaad dat de tank bij de stand halfvol eigenlijk nog maar kwart vol is (zoals Vinniepilon min of meer ook al zei). En ja, als je het schakeladvies opvolgt, heb ik soms het gevoel dat ik er de motor meer schade mee berokken dan wanneer ik normaal maar rustig ietsje meer toeren maak tot aan de gewenste snelheid.

Nog een vraag: ik vind in het instructieboekje ook niet of, en zo ja, hoe de dashboardverlichting kan worden gedimd.

M.vr.gr.,
F.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door TwitNour » do 22 jan 2015, 19:14

Dashboardverlichting kan niet worden gedimd. Staat vast helaas.

Go-Up-Citi
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 19:17

Ronal Turbo-velgen en armsteun

Bericht door Go-Up-Citi » do 22 jan 2015, 19:35

Dank Twitnour voor je snelle reply!

Ik ga nog maar even gewoon door met vragen......

Op mij Lupo 1.7 SDI had ik 7J x 15 H2 ET37 Ronal Turbo-velgen (zie http://www.ronalwheels.co.uk/alloy-wheels/r10/) gemonteerd met nieuwe banden (maat 195/50 R15). Als ik achteruit reed vanuit een parkeervak met het stuur helemaal tegen de aanslag, schuurden de banden iets tegen de plastic binnenkant van het spatbord. Dit dus alleen bij het achteruitrijden, niet bij het vooruitrijden en ook niet wanneer het stuur tegen de aanslag lag!

Vraag: Zouden deze velgen met de 195/50 R15 banden op de Citigo passen? Daar zitten nu 175/65 R14 banden op. Ik weet dat hier in ieder geval de Einpress Tiefe een grote rol speelt. Die is dus 37 mm volgens de gegevens op de velg. Als ik m.b.v. de site die ik in de link vermeld, check of de velgen passen, zie ik dat er velgen met een ET-waarde van 28 moeten worden gemonteerd. Op de Lupo passen velgen met ET-waarde 28 en 37. Dus volgens Ronal passen ze niet op de Up!/Citigo. Weet iemand hierover meer, evt. tips?

Ik wil ook graag een armsteun tussen de beide voorstoelen hebben. Heeft iemand een tip welke steun goed bevalt maar vooral ook, welke beslist niet?

M.vr.gr.,
F.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Ronal Turbo-velgen en armsteun

Bericht door Autheo » do 22 jan 2015, 19:57

Go-Up-Citi schreef:
Ik ga nog maar even gewoon door met vragen......

M.vr.gr.,
F.
Hoi F., snap dat je veel vragen hebt. Toch een tip: jouw beide vragen zijn in andere topics al eens uitgebreid aan de orde gekomen. Gebruik de zoekfunctie rechtsboven maar eens, tik een trefwoord in, en je vind beslist veel antwoorden! Succes! ;)

Go-Up-Citi
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 20 jan 2015, 19:17

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Bericht door Go-Up-Citi » do 22 jan 2015, 20:03

Ok, dank voor de tip. Ik ga daar op zoeken!

M.vr.gr.,
F.

Gebruikersavatar
JoVe
Donateur member
Berichten: 1076
Lid geworden op: wo 10 jul 2013, 19:56
Locatie: Beverwijk

Re: Ronal Turbo-velgen en armsteun

Bericht door JoVe » vr 23 jan 2015, 16:29

Go-Up-Citi schreef:Dank Twitnour voor je snelle reply!

Ik ga nog maar even gewoon door met vragen......

Op mij Lupo 1.7 SDI had ik 7J x 15 H2 ET37 Ronal Turbo-velgen (zie http://www.ronalwheels.co.uk/alloy-wheels/r10/) gemonteerd met nieuwe banden (maat 195/50 R15). Als ik achteruit reed vanuit een parkeervak met het stuur helemaal tegen de aanslag, schuurden de banden iets tegen de plastic binnenkant van het spatbord. Dit dus alleen bij het achteruitrijden, niet bij het vooruitrijden en ook niet wanneer het stuur tegen de aanslag lag!

Vraag: Zouden deze velgen met de 195/50 R15 banden op de Citigo passen? Daar zitten nu 175/65 R14 banden op. Ik weet dat hier in ieder geval de Einpress Tiefe een grote rol speelt. Die is dus 37 mm volgens de gegevens op de velg. Als ik m.b.v. de site die ik in de link vermeld, check of de velgen passen, zie ik dat er velgen met een ET-waarde van 28 moeten worden gemonteerd. Op de Lupo passen velgen met ET-waarde 28 en 37. Dus volgens Ronal passen ze niet op de Up!/Citigo. Weet iemand hierover meer, evt. tips?

Ik wil ook graag een armsteun tussen de beide voorstoelen hebben. Heeft iemand een tip welke steun goed bevalt maar vooral ook, welke beslist niet?

M.vr.gr.,
F.
Kijk maar eens in de banner bovenin van de webshop bij v Udenhout, armsteun voor rond de 140 euro
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Plaats reactie