benzine verbruik in de praktijk
Re: benzine verbruik in de praktijk
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Wind mee, en die snelheid, en de 175 of 165 bandjes helpen erg hard mee!TwitNour schreef:Ik ben van mening dat wanneer je lang genoeg 70 tot 80 km/h rijdt, je makkelijk 1 op 30 zou kunnen halen. Maar dan moet het allemaal meezitten met het weer, de wind, stoplichten, ander wegverkeer en natuurlijk je eigen rijstijl. Je BC geeft dan ongeveer 34 km per liter aan. Dus dan is 30 praktische kilometers wel te halen toch?
Gisteren geprobeerd 70-80 te rijden, maar wind tegen, dus bleef rond de 3,7 hangen, toch maar weer 130 gaan rijden
Sent from my XT897
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Zet die bandjes maar eens op 3.0 bar.RobertJ schreef:Wind mee, en die snelheid, en de 175 of 165 bandjes helpen erg hard mee!TwitNour schreef:Ik ben van mening dat wanneer je lang genoeg 70 tot 80 km/h rijdt, je makkelijk 1 op 30 zou kunnen halen. Maar dan moet het allemaal meezitten met het weer, de wind, stoplichten, ander wegverkeer en natuurlijk je eigen rijstijl. Je BC geeft dan ongeveer 34 km per liter aan. Dus dan is 30 praktische kilometers wel te halen toch?
Gisteren geprobeerd 70-80 te rijden, maar wind tegen, dus bleef rond de 3,7 hangen, toch maar weer 130 gaan rijden
Sent from my XT897
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: benzine verbruik in de praktijk
Da's harstikke goed .............F.Moerland schreef:Hmmm zojuist 16,75 liter getankt en dat valt dan toch weer een beetje tegen. 16,75 liter op 372 = 22,2 km/liter en niet 1 op 25 zoals de BC aangeeft.
Ik blijf zelf hangen op zo,n 1:17.. 1:18...... en dan rij ik rustig ( BC is hocus pocus... )
Ik vraag me toch in alle redelijkheid af of onze auto's wel echt zo zuinig zijn
Kijk als je rijdt als een slak dan zal e.e.a. nog wel ( iets) mee vallen.
Maar als je een waarde hebt van bijv. 1:16 a 1:17 volgens mij kunnen meer auto's dat. En vooral de laatste tijd.............
Volgens mij kun je nagenoeg het zelfde bereiken met een polo ( 90 pk) bij gelijke rij-stijl dat dan weer wel.
Maar goed ik ben reuze blij in m,n Uppie
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: benzine verbruik in de praktijk
SuperEd schreef:Da's harstikke goed .............F.Moerland schreef:Hmmm zojuist 16,75 liter getankt en dat valt dan toch weer een beetje tegen. 16,75 liter op 372 = 22,2 km/liter en niet 1 op 25 zoals de BC aangeeft.
Ik blijf zelf hangen op zo,n 1:17.. 1:18...... en dan rij ik rustig ( BC is hocus pocus... )
Ik vraag me toch in alle redelijkheid af of onze auto's wel echt zo zuinig zijn
Kijk als je rijdt als een slak dan zal e.e.a. nog wel ( iets) mee vallen.
Maar als je een waarde hebt van bijv. 1:16 a 1:17 volgens mij kunnen meer auto's dat. En vooral de laatste tijd.............
Volgens mij kun je nagenoeg het zelfde bereiken met een polo ( 90 pk) bij gelijke rij-stijl dat dan weer wel.
Maar goed ik ben reuze blij in m,n Uppie
Zelfde ervaringen hier. Maar goed, nou rijd ik geen hele lange stukken. Dat scheelt wrs. ook.
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik zit meestal ook rond de 1:18 en dan moet ik rustig rijden, met mijn vorige Aygo reed ik zo'n 1:18-19 maar wel sportiever(sneller optrekken/harder dan met de Up).
De Up heeft een lagere Co2 dan de Aygo en een start/stop systeem maar in de praktijk valt het dus tegen.
De Up heeft een lagere Co2 dan de Aygo en een start/stop systeem maar in de praktijk valt het dus tegen.
-
- Vagling liefhebber
- Berichten: 224
- Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik wil best een nieuw 'wie rijdt het zuinigst' topic starten. Maar dan wel met een paar kanttekeningen.
1. Rijden en tanken geeft misschien een meer waarheidsgetrouwe verhouding aan, maar is te manipuleren. Eerst voltanken en dan tot de eerste tik is al een heel verschil. Ik stel voor dat iedere deelnemer een foto maakt van de 'score' op zijn bc dan heeft in ieder geval iedereen exact de zelfde waarden en/of afwijking en is smokkelen niet meer van toepassing. Lijkt me een absolute voorwaarde.
2. Minimum aantal kilometers zou ik zetten op 10.
3. Vermelding van welke soort brandstof en welke motor uitvoering.
Mee eens?
1. Rijden en tanken geeft misschien een meer waarheidsgetrouwe verhouding aan, maar is te manipuleren. Eerst voltanken en dan tot de eerste tik is al een heel verschil. Ik stel voor dat iedere deelnemer een foto maakt van de 'score' op zijn bc dan heeft in ieder geval iedereen exact de zelfde waarden en/of afwijking en is smokkelen niet meer van toepassing. Lijkt me een absolute voorwaarde.
2. Minimum aantal kilometers zou ik zetten op 10.
3. Vermelding van welke soort brandstof en welke motor uitvoering.
Mee eens?
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Klinkt goed! Wat mij betreft: GAME ON!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: benzine verbruik in de praktijk
Alsof het een competitie is. Er hoeven wat mij betreft helemaal geen winnaars te zijn. Iedereen doet het maar op zijn eigen manier, het onderscheid "boordcomputer" en "uitgerekend met tankbon" vind ik mooi genoeg.
Wat betreft het minimale aantal kilometers. Ik zou het op 50 zetten. Ik ken afdalingen van 20 km in Zwitserland waar ik een gemiddeld verbruik van 1 op 100 kan neerzetten (alleen maar naar beneden gedurende 20 km)...
Wat betreft het minimale aantal kilometers. Ik zou het op 50 zetten. Ik ken afdalingen van 20 km in Zwitserland waar ik een gemiddeld verbruik van 1 op 100 kan neerzetten (alleen maar naar beneden gedurende 20 km)...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: benzine verbruik in de praktijk
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Voor de liefhebbers, er is inmiddels een wedstrijd topic: http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=3563
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: benzine verbruik in de praktijk
1:15,8... echt beter wordt het niet. Maar goed, gezien het jaarlijks aantal kms (<5500 al het zo doorgaat), maakt het niet echt veel uit.
M.
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Nu 10.000 km er op staan met een berekend verbruik van 1 op 18,5. Ik ben er tevreden mee.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo
Re: benzine verbruik in de praktijk
nou, laatst een stukkie 2,5 gedaan, veel te hard voor mijn comfort laat 3,0 dus maar zittenPetrolhead Tom schreef: Zet die bandjes maar eens op 3.0 bar.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Gisteren getankt. 32 liter over 518 km. Verbruik 1 op 16.2 en waren veelal korte ritjes in de omgeving.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Die korte ritjes zijn echt verbuikskillers... Dat heb ik wel gemerkt.JoVe schreef:Gisteren getankt. 32 liter over 518 km. Verbruik 1 op 16.2 en waren veelal korte ritjes in de omgeving.
Re: benzine verbruik in de praktijk
TwitNour schreef:Die korte ritjes zijn echt verbuikskillers... Dat heb ik wel gemerkt.JoVe schreef:Gisteren getankt. 32 liter over 518 km. Verbruik 1 op 16.2 en waren veelal korte ritjes in de omgeving.
maar dan vind ik 1 op 16.2 niet slecht
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Nee, maar voor de beeldvorming, wat is een kort ritje? Praten we dan over 2, 4, 6 of 10 km?JoVe schreef:TwitNour schreef:Die korte ritjes zijn echt verbuikskillers... Dat heb ik wel gemerkt.JoVe schreef:Gisteren getankt. 32 liter over 518 km. Verbruik 1 op 16.2 en waren veelal korte ritjes in de omgeving.
maar dan vind ik 1 op 16.2 niet slecht
Re: benzine verbruik in de praktijk
Korte ritjes van gem 10 km. en 1x naar Utrecht op en neer.(150 km)
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik kan een rit van 7km (naar mijn werk) gemiddeld met 1 op 21 aankomen. Ik maak ritjes van 1 km af en toe (ja heel lui) en dan kom ik aan met 1 op 16 of 17 gemiddeld. Dit is natuurlijk wel boordcomputer-waarde dus het echte verbruik zal er zo'n kilometer onderzitten.JoVe schreef:Korte ritjes van gem 10 km. en 1x naar Utrecht op en neer.(150 km)