Dunne Bandjes!
Dunne Bandjes!
Hee,
ik zit er overna te denken om onder mijn UP! dunnere banden te doen!.
Heeft iemand hier, hier ervaring mee?
En zo ja, wat voor maat en wat voor banden dan? ( Foto??)
Ik heb zelf 16'' er onder nu.
Alvast bedankt
ik zit er overna te denken om onder mijn UP! dunnere banden te doen!.
Heeft iemand hier, hier ervaring mee?
En zo ja, wat voor maat en wat voor banden dan? ( Foto??)
Ik heb zelf 16'' er onder nu.
Alvast bedankt
BLACK UP: 16" Lichtmetalen velgen "Classic" - Maps&More- Excusief pakket - SoundPakket.
Vag Aanpassingen - Polo 6R antenne - AP schroefset
Vag Aanpassingen - Polo 6R antenne - AP schroefset
Re: Dunne Bandjes!
Ik neem aan dat je wel je classics wilt houden.
Daar zal wellicht een iets smallere opkunnen maar veel verder als 165-175 zal je niet kunnen denk ik.
Maar ben daar niet ervaren in
Daar zal wellicht een iets smallere opkunnen maar veel verder als 165-175 zal je niet kunnen denk ik.
Maar ben daar niet ervaren in

-
- Vagling liefhebber
- Berichten: 288
- Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 10:54
- Locatie: Noord-Holland
Re: Dunne Bandjes!
165-40-r16 ken, alleen wel maar 2 merken nankang en federal meen ik. En weet niet of je daar wel op wilt rijden.
Re: Dunne Bandjes!
Waarom zou je dit willen, of valt het verbruik met de classics in combi met
de wat grotere en bredere banden tegen
Ik was zelf ook van plan om evt. classics aan te schaffen .
gr,
Ed
de wat grotere en bredere banden tegen


Ik was zelf ook van plan om evt. classics aan te schaffen .
gr,
Ed
UNDERSTEER is when you hit the fence with the front of the car.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.
OVERSTEER is when you hit the fence with the rear of the car.
HORSEPOWER is how fast you hit the fence.
TORQUE is how far you take the fence with you.
Re: Dunne Bandjes!
SuperEd schreef:Waarom zou je dit willen, of valt het verbruik met de classics in combi met
de wat grotere en bredere banden tegen![]()
![]()
Ik was zelf ook van plan om evt. classics aan te schaffen .
gr,
Ed
Ik heb zelf ook de classics met 185 band geen probleem rijd erg lekker.
En verbruik is ook prima je kan er gewoon 1 op 19 mee rijden.
Heb pas 1 keer getankt dus meer kan ik nog niet zeggen.
Re: Dunne Bandjes!
ik heb een black-up (met 185 classics), in de zomer haal ik gemiddeld 1 op 20, veel snelweg met 110 op de GPS (115/120 op de klok, bandjes beginnen nu iets kaler te worden dus meer afwijking). In de winter op staal velgen met Nokian winterbandjes (die 175 zijn) verbruikt hij meer, zo rond de 1 op 17,5. - ligt natuurlijk ook aan de buitentemperatuur enzo.
Sinds kort rijd ik op LPG - 1 op 15,5 met classics en 110kmh.
Sinds kort rijd ik op LPG - 1 op 15,5 met classics en 110kmh.
Re: Dunne Bandjes!
Waarom lpg in je up? Als ik vragen mag.
Dan moet je wel heel veel km rijden voor het rendement.
Dan moet je wel heel veel km rijden voor het rendement.
Re: Dunne Bandjes!
valt wel mee. het scheelt zeg maar 1 euro per liter (incl omrekenen verbruik).
Ik rijd 25k per jaar. wegenbelasting is voor gas en benzine op het moment 0, straks scheelt het een paar euro (ik dacht zo 4) per maand.
APK is na 3 ipv 4 jaar dus dat is een paar tientjes extra.
in het weekend naar de meid rijden was voorheen 40 euro, nu 20 (heel grof omgerekend). dat 52x = 1040 per jaar.
inbouw was ongeveer 2000 euro. dus in 2 jaar terug verdiend.
daarnast rijd ik nog meer dan alleen 1x in de week naar de meid = ook goedkoper haha.
(berekening is natuurlijk iets genuanceerder maar schud nu ff wat ruwe getallen uit mijn mouw)
daarna héél goedkoop rijden
Ik heb de up ook gekocht om er een flink aantal jaren in te rijden, niet om hem in te ruilen na 3 jaar voor een ander. Dat speelt natuurlijk ook mee want 2000 euro is wel een investering.. TOen ik mijn up kocht was er nog geen aardgasvariant. Daarnaast is aardgas lastiger verkrijgbaar.
Hier meer LPG verhalen: viewtopic.php?f=6&t=500&hilit=LPG
Ik rijd 25k per jaar. wegenbelasting is voor gas en benzine op het moment 0, straks scheelt het een paar euro (ik dacht zo 4) per maand.
APK is na 3 ipv 4 jaar dus dat is een paar tientjes extra.
in het weekend naar de meid rijden was voorheen 40 euro, nu 20 (heel grof omgerekend). dat 52x = 1040 per jaar.
inbouw was ongeveer 2000 euro. dus in 2 jaar terug verdiend.
daarnast rijd ik nog meer dan alleen 1x in de week naar de meid = ook goedkoper haha.
(berekening is natuurlijk iets genuanceerder maar schud nu ff wat ruwe getallen uit mijn mouw)
daarna héél goedkoop rijden

Ik heb de up ook gekocht om er een flink aantal jaren in te rijden, niet om hem in te ruilen na 3 jaar voor een ander. Dat speelt natuurlijk ook mee want 2000 euro is wel een investering.. TOen ik mijn up kocht was er nog geen aardgasvariant. Daarnaast is aardgas lastiger verkrijgbaar.
Hier meer LPG verhalen: viewtopic.php?f=6&t=500&hilit=LPG
Re: Dunne Bandjes!
Bedankt voor de uitleg.
Dat bedoelde ik vooral je moet je up wel lang blijven rijden , voordat je de kosten eruit heb.
Ik heb zelf nog nooit een auto langer dan 2 jaar gehad hoop dat de up de 3 red haha
Wel lekker zuinig..
En niet veel meer €4 per maand voor gas , had veel meer verwacht
Dat bedoelde ik vooral je moet je up wel lang blijven rijden , voordat je de kosten eruit heb.
Ik heb zelf nog nooit een auto langer dan 2 jaar gehad hoop dat de up de 3 red haha
Wel lekker zuinig..
En niet veel meer €4 per maand voor gas , had veel meer verwacht
Re: Dunne Bandjes!
Ik ben helemaal geen voorstander van ombouw projecten naar LPG. Een motor is er simpelweg niet op ontwikkeld en getest, ik ben daarom erg blij met de af fabriek CNG varianten. Ze hebben een ander materiaal klep, hogere compressieverhouding, aangepaste inlaatklepsturing en een efficiënte aansturing van de inlaatkleppen en bovendien heb je er gewoon garantie op. Qua kosten is aardgas echt spotgoedkoop, als ik 120 km/h rijdt rijdt ik 1 op 22,5 voor 1,04 per KG, rijdt ik 105 km/h dan is het soms bijna 1 op 30.
On-topic over de bandjes, ik heb net dunnere 165/70 R14 banden gemonteerd ten opzichte van 175/65 R14. Nu vergelijk ik winterbanden met zomerbanden, maar aankomende zomer kan ik ook de zomerbanden vergelijken (heb ik ook vervangen voor 165/70 R14 banden).
On-topic over de bandjes, ik heb net dunnere 165/70 R14 banden gemonteerd ten opzichte van 175/65 R14. Nu vergelijk ik winterbanden met zomerbanden, maar aankomende zomer kan ik ook de zomerbanden vergelijken (heb ik ook vervangen voor 165/70 R14 banden).
- ~Thijs~
- Vagling liefhebber
- Berichten: 281
- Lid geworden op: ma 10 dec 2012, 10:25
- Locatie: Amersfoort
Re: Dunne Bandjes!
Ik rijdt zelf met 165-45-15 om Classic velgen, dit is welliswaar op een Lupo, maar het past makkelijk om de velgen. Je zou ook voor 165-40-16 kunnen gaan.
Ik weet niet of het te krijgen is, maar 155 zou ik er ook nog met een gerust hart omheen draaien
Ik weet niet of het te krijgen is, maar 155 zou ik er ook nog met een gerust hart omheen draaien

Re: Dunne Bandjes!
En inmiddels al wat ervaringen met smallere banden? Of dit in verbruik scheelt?
En misschiens in combinatie met lichtere velgen? (bijvoorbeeld 17inch OZ ultraleggera met 165/45/17 banden.)
Of ervaring in bijvoorbeeld 205 banden of het verbuik is toegenomen?
En misschiens in combinatie met lichtere velgen? (bijvoorbeeld 17inch OZ ultraleggera met 165/45/17 banden.)
Of ervaring in bijvoorbeeld 205 banden of het verbuik is toegenomen?
Re: Dunne Bandjes!
Helaas kan ik je geen zinnige ervaring meedelen, maar wel dat je besparing over de jaren nauwelijks gaat opwegen tegen de kosten van de genoemde investering en het gedoe er omheen.JCC schreef:En inmiddels al wat ervaringen met smallere banden? Of dit in verbruik scheelt?
En misschiens in combinatie met lichtere velgen? (bijvoorbeeld 17inch OZ ultraleggera met 165/45/17 banden.)
Of ervaring in bijvoorbeeld 205 banden of het verbuik is toegenomen?
Als je echt je verbruik wilt verbeteren dan zal het zeker helpen, maar dan moet je eigenlijk op alle dingen letten: geen reservewiel meenemen, een lithium accu plaatsen, achterbank eruit indien niet nodig, dunnere olie indien mogelijk (motor en bak), achterspoiler?, flinke verlaging, bodemvlakking, aanpassingen aan de grille etc etc

Ben overigens ook benieuwd naar gemeten verschillen tussen de standaardbandenmaten!
Sent from my XT897
Re: Dunne Bandjes!
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dunne Bandjes!
Anderen velgen en banden eropzetten met een verlaging is gewoon leuk.
Maar het zou wel leuk dat als de auto daarbij ook wat zuiniger en levendiger wordt.
En het idee dat 17inch met banden zwaarder is dan bv 16inch met banden is inderdaad waar.
In mijn ogen moet met 16inch velgen de up te ver worden verlaagd. En weet zeker dat mijn vriendin dat niet leuk vindt.
Dus 17inch is meer persoonlijke smaak.
Ik weet door ervaring ook dat er veel verschil zit in het gewicht van velgen.
En als je bijvoorbeeld zware 17inch velgen hebt met brede 205 banden die vervolgens ook nog een stuk grotere rolomtrek hebben.
Dat dit wel degelijk meer brandstof verbruik meegeeft en de auto een stukje trager maakt. Zeker een up van 850kg.
Vandaar ook de vraag of er al ervaringen zijn met lichte velgen en smallere banden.
Maar het zou wel leuk dat als de auto daarbij ook wat zuiniger en levendiger wordt.
En het idee dat 17inch met banden zwaarder is dan bv 16inch met banden is inderdaad waar.
In mijn ogen moet met 16inch velgen de up te ver worden verlaagd. En weet zeker dat mijn vriendin dat niet leuk vindt.
Dus 17inch is meer persoonlijke smaak.
Ik weet door ervaring ook dat er veel verschil zit in het gewicht van velgen.
En als je bijvoorbeeld zware 17inch velgen hebt met brede 205 banden die vervolgens ook nog een stuk grotere rolomtrek hebben.
Dat dit wel degelijk meer brandstof verbruik meegeeft en de auto een stukje trager maakt. Zeker een up van 850kg.
Vandaar ook de vraag of er al ervaringen zijn met lichte velgen en smallere banden.
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dunne Bandjes!
Ideale combinatie voor een Up om te besparen lijkt mij:
- Velgen van de 3L Lupo. Deze zijn smal en licht. Ze zijn van magnesium of gesmeed aluminium. Deze zijn geleverd in 4Jx14 inch en 4,5Jx14 inch.
- Banden van de Audi A2 3L TDI. Deze A2 is voorzien van Bridgestone B391. Maat is 145/80R14. Afrolomtrek wijkt 0,3% af van de standaard 175/65R14. Afwijking is dus nihil.
Velg en band op één foto:

- Velgen van de 3L Lupo. Deze zijn smal en licht. Ze zijn van magnesium of gesmeed aluminium. Deze zijn geleverd in 4Jx14 inch en 4,5Jx14 inch.
- Banden van de Audi A2 3L TDI. Deze A2 is voorzien van Bridgestone B391. Maat is 145/80R14. Afrolomtrek wijkt 0,3% af van de standaard 175/65R14. Afwijking is dus nihil.
Velg en band op één foto:

Re: Dunne Bandjes!
x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dunne Bandjes!
De Bridgestone is nu ook als Ecopia versie leverbaar via Autobandenmarkt én specifiek voor de 3L Lupo. Type Ecopia is nog niet zo lang op de markt.
De velgen kunnen prijzig zijn. Op Marktplaats en Ebay is er een ruiim aanbod aan deze speciale velgen. Met een beetje mazzel en zoeken zal er best een nette set voor redelijk geld te vinden zijn.
De velgen kunnen prijzig zijn. Op Marktplaats en Ebay is er een ruiim aanbod aan deze speciale velgen. Met een beetje mazzel en zoeken zal er best een nette set voor redelijk geld te vinden zijn.
Re: Dunne Bandjes!
Ik bedoelde natuurlijk,
Plattere bandjes, haha. Ik wil wel dikke banden, maar wat platter dan de standaard wat er nu op zit bij een Classic..
Iemand hier ervaring mee?
Plattere bandjes, haha. Ik wil wel dikke banden, maar wat platter dan de standaard wat er nu op zit bij een Classic..
Iemand hier ervaring mee?
BLACK UP: 16" Lichtmetalen velgen "Classic" - Maps&More- Excusief pakket - SoundPakket.
Vag Aanpassingen - Polo 6R antenne - AP schroefset
Vag Aanpassingen - Polo 6R antenne - AP schroefset
Re: Dunne Bandjes!
Over de dunne/smalle bandjes.
Ik zag dat de e-up 5jx15 inch velgen heeft genaamd "Blade" met 165/65 r15 bandjes.
Dat is natuurlijk ook een goed alternatief.

Over platter banden met een kleinere omtrek, heb ik wel ervaring met golf 2 en golf 3.
Zelfs eens een golf3 met 165/50/15 bandjes en schroefset op laagste stand (moest toen eerst op een plankje rijden om de krik eronder te krijgen)
tsja het maakt wat meer toeren op de snelweg (kun je nog redelijk uitrekenen hoeveel meer).
Maar zo verder trekt de auto wel wat vrolijker op.
Als je er aan gewend bent weet je niet beter.
Wel moet de auto dan een stuk lager dan normaal om het er fatsoenlijk uit te laten zien.
Ik zag dat de e-up 5jx15 inch velgen heeft genaamd "Blade" met 165/65 r15 bandjes.
Dat is natuurlijk ook een goed alternatief.

Over platter banden met een kleinere omtrek, heb ik wel ervaring met golf 2 en golf 3.
Zelfs eens een golf3 met 165/50/15 bandjes en schroefset op laagste stand (moest toen eerst op een plankje rijden om de krik eronder te krijgen)
tsja het maakt wat meer toeren op de snelweg (kun je nog redelijk uitrekenen hoeveel meer).
Maar zo verder trekt de auto wel wat vrolijker op.
Als je er aan gewend bent weet je niet beter.
Wel moet de auto dan een stuk lager dan normaal om het er fatsoenlijk uit te laten zien.