UP trekt naar links

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: UP trekt naar links

Bericht door Jeroen Spits » di 13 nov 2012, 11:18

Gisteren is het mij ook opgevallen (eigenlijk al eerder) mijn uppie trekt behoorlijk naar links.. zal idd bij de komende beurt dit aangeven (is over 3000km alweer).
Up! op je bumper!

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: UP trekt naar links

Bericht door up! » di 13 nov 2012, 15:29

Draconian schreef:Nou, dat is mooi dan. Per 1 oktober 2012 ben ik eigenaar van de VW Move Up met Blue motion. Flink voor moeten sparen omdat ik hiervoor altijd tweedehands auto's had en de onkosten beu was. Voor het eerst in mijn leven een zuinige nieuwe auto kunnen kopen. Als ik nu al deze problemen lees word ik er niet vrolijk van. Nu staat er 938 km op de teller dus ben benieuwd wanneer het trekken dan gaat beginnen.
Maak je niet druk en wees niet bang voor dat wat niet gaat komen. Je kunt je beter richten op de positieve kanten van het leven. Keep the good things UP! :idea:
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: UP trekt naar links

Bericht door Ron UP » di 13 nov 2012, 16:26

up! schreef:
Draconian schreef:Nou, dat is mooi dan. Per 1 oktober 2012 ben ik eigenaar van de VW Move Up met Blue motion. Flink voor moeten sparen omdat ik hiervoor altijd tweedehands auto's had en de onkosten beu was. Voor het eerst in mijn leven een zuinige nieuwe auto kunnen kopen. Als ik nu al deze problemen lees word ik er niet vrolijk van. Nu staat er 938 km op de teller dus ben benieuwd wanneer het trekken dan gaat beginnen.
Maak je niet druk en wees niet bang voor dat wat niet gaat komen. Je kunt je beter richten op de positieve kanten van het leven. Keep the good things UP! :idea:
Ik had t niet beter kunnen zeggen!!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Draconian
Forum newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 10:23

Re: UP trekt naar links

Bericht door Draconian » di 13 nov 2012, 18:41

Nou dat is te laat. Eerste dag van de Up reed ik gelijk naar de Media Markt voor een dikke geluidsinstallatie. Tijdens rijden dus altijd muziek aanstaan. Vandaag na het werk voor het eerst de muziek uit gehad en bij iedere drempel of kleine geul in de weg die ik neem hoor ik het onderstel kraken en bonken. Niet hard maar je hoort het wel. Bij de voorwielen dus. Ook als ik mijn stuur tot het uiterste doe met inparkeren dan hoor je iets daarbinnen kraken bij de voorwielen. Net alsof het hele zooitje los zit. Van de week maar eens aan de onderkant gaan kijken en dan de dealer contacteren want dit is niet de bedoeling van een nieuwe auto met nog geen 1000 km op de teller.

sjoerdv
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: do 04 okt 2012, 19:36

Re: UP trekt naar links

Bericht door sjoerdv » di 13 nov 2012, 23:12

Beste allen,

ik had ook last van het trekken van het stuur naar zowel links als rechts, heb zelf wat 'proefjes' gedaan, wat blijkt als ik de auto gedurende een langere tijd heb geparkeerd met de wielen er schuin onder (bijvoorbeeld over de gehele nacht) dan trekt de auto de volgende dag naar de kant waar het stuur naar toe gedraaid was. Ik heb meerdere keren een test gedaan, bewust stuur naar links en naar rechts geparkeerd en dag erna trok de auto naar resp links en rechts, ook avonden geprobeerd met stuur recht geparkeerd (wielen recht onder de auto) volgende dag geen enkel probleem. Wellicht kunnen jullie dit eens proberen, ik had regelmatig last van dit probleem maar sinds ik bewust parkeer met de wielen recht onder de auto heb ik geen last meer gehad. (Reeds 5000 km gereden sinds oktober). Succes!!

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: UP trekt naar links

Bericht door up! » di 13 nov 2012, 23:29

Kan een verklaring zijn. Ik parkeer al 20.000km met de up!-wielen recht onder de auto en ken het probleem ook niet :)
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

RaymonK
Vagling liefhebber
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 sep 2012, 20:05

Re: UP trekt naar links

Bericht door RaymonK » wo 14 nov 2012, 07:08

Mijn auto staat voor de 2e keer in een week met dit probleem weer bij de dealer.

Leuk en aardig dat het euvel zich kenbaar niet voordoet als je met de wielen recht parkeert maar het hoort zich
ook gewoon niet voor te doen wanneer je dit wel hebt gedaan.

Ik ben benieuwd of er inmiddels wel een oplossing voor is want ik heb er best de P in.

Draconian
Forum newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 nov 2012, 10:23

Re: UP trekt naar links

Bericht door Draconian » wo 14 nov 2012, 10:04

Ze kunnen beter al die Ups gaan terugroepen. Schijnt overal voor te komen. http://www.upownersclub.co.uk/forum/ste ... c1289.html
Might be related to a problem they had on vauxhall corsas a while ago. They were changing columns because of it. If it is the same type of system (electrically assisted column), the most likely issue is the torque sensor within the column - lost its position, either due to the screws working loose or because the control module needs re-learning with the straight ahead position, i.e. was not programmed / set up correctly in the first place.
Moin Moin from Hamburg/Germany!
Obviously german up-drivers seem to have the same problem, of course:
Pulling to the left - we try to keep to right side of the road on the continent...

Reset by switching off ignition proves: No correlation with wheel alignment, camber roads, cross wind et cetera.

After complain to the dealer (in German so-called "der Freundliche" because of the well known VW-commercials in former times) VW seems to start a survey amongst up-drivers with steering problems.

If interested in, see the following link to the well-known german-Forum-site motor-talk:
http://www.motor-talk.de/forum/lenkung- ... 44931.html

If also interested in, see the pdfs attached to my postings there (page 2), containing some explanations and pictures of the electric power steering, Made by NSK (Japan) in Poland.

Following a technical article from www.atzonline.de, a automobile technology trade magazine.
http://www.atzonline.de/Aktuell/Nachric ... VW-Up.html

Bye bye and good luck!
Taubitz (born and raised in Wolfsburg, the hometown of Volkswagen)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: UP trekt naar links

Bericht door Tom Westendorp » wo 14 nov 2012, 10:57

Draconian stelt u zich even netjes voor zoals dat in de voorwaarden staat?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: UP trekt naar links

Bericht door up! » wo 14 nov 2012, 11:13

Nou, die up! past dan mooi bij het nieuwe kabinet, dat trekt ook naar links :lol:
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

RaymonK
Vagling liefhebber
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 sep 2012, 20:05

Re: UP trekt naar links

Bericht door RaymonK » za 17 nov 2012, 08:55

afgelopen donderdag m'n UP! weer opgehaald. Opnieuw gekalibreerd en het probleem was weg... met de nadruk op 'was' want sinds gisteren
schuift hij in plaats van naar rechts nu naar links automatisch een baantje op ...

ben direct weer naar de garage gereden maar die kunnen me niet meer verder helpen ..

vind het heel raar want de eerste 2000km heb ik nergens last van gehad

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: UP trekt naar links

Bericht door Ron UP » za 17 nov 2012, 10:09

Wat hebben ze dan gekalibreerd ??
Blijft t raar iets allemaal
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: UP trekt naar links

Bericht door GunSpeed » za 17 nov 2012, 10:22

Dit is inderdaad iets raars... ben er tot nu toe van gespaard gebleven en hoop dat het zo ook blijft want er schijnt geen oplossing voor te zijn?? :oops:
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
inside
Forum newbie
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:47
Locatie: arnhem

Re: UP trekt naar links

Bericht door inside » za 17 nov 2012, 10:45

gisteren maar weer eens langs dealer geweest, de auto staat er alweer ruim 6 weken.

nu nog steeds geen oorzaak gevonden dus ook geen oplossing

afgesproken dat de aftersalesmanager contact met me op zal nemen. om een en ander weer door te nemen

wordt vervolgd

groet Hans

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: UP trekt naar links

Bericht door GunSpeed » za 17 nov 2012, 11:14

inside schreef:gisteren maar weer eens langs dealer geweest, de auto staat er alweer ruim 6 weken.
groet Hans
Om moedeloos van te worden :oops:
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: UP trekt naar links

Bericht door Ron UP » za 17 nov 2012, 11:23

Tjoh, staat je up er al zolang?? Toch niet normaal, kun je geen andere auto krijgen?
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

bergertje
Forum newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 21:25

Re: UP trekt naar links

Bericht door bergertje » za 17 nov 2012, 13:05

Bij mij hetzelfde probleem,

Auto trok soms spontaan links of rechtse kant op en ging daarna als een dwijl over de weg. Naar de garage geweest maar zonder resultaat, monteur heeft hem op de brug gezet voor controle zonder resultaat.
Daarna Reed ik tussen de 110 en de 125 op de snelweg en de auto vliegt ineens met een noodvaart naar de vangrail. Kom de auto net optijd terug de weg op krijgen....
Daarna had ik het gevoel dat de auto zijn middelpunt kwijt was, de auto begon de slingeren, gelijk door naar de garage gereden zodat de monteur zelf kon ondervinden wat het probleem was, wat denk je? Auto weer nergens geen last van.....
Auto nogmaals op de brug voor uitlezen en een controle, ook hier kwam niks uit. Ze hebben toen wel een melding gemaakt bij pon.
2 dagen later zat ik in een bocht, in de bocht stuurde hij spontaan terug naar rechts, het stuur kon ik bijna niet naar rechts krijgen., daarna contact opgenomen met de garage, het was niet veilig meer om te rijden. Ze hebben een leenauto mee gegeven tot mijn eigen up gemaakt is......
Vw black up,

RaymonK
Vagling liefhebber
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 sep 2012, 20:05

Re: UP trekt naar links

Bericht door RaymonK » zo 18 nov 2012, 09:05

Het is toch van de zotte dat er nog steeds geen oplossing voor is.

Hebben de Up's met modeljaar 2013 er ook last van of zijn het echt alleen de modellen die tot mei zijn
geproduceerd zoals bij mij het geval is?

Ik zat altijd met veel plezier achter het stuur van de UP! maar het vertrouwen en hiermee het plezier ebt wel een beetje weg zo

Gebruikersavatar
Antera
Vagling liefhebber
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 16 nov 2012, 21:14
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: UP trekt naar links

Bericht door Antera » zo 18 nov 2012, 10:37

Er is ook al een tijdje een topic op het engels Up forum en Briskoda ook diverse Mii's hebben hier last van. er is een Up 4 weken weg geweest en heeft vele testen moeten doorstaan. Daar hebben ze uiteindelijk geconcludeerd dat de ECU van de stuurbekrachtiging het probleem is en word vervangen. En zo lees en hoor ik er helaas meer over.
In het bezit van VCDS/VCP voor afspraak APP of Bel +31 6 15 22 87 09

Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage

RaymonK
Vagling liefhebber
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 sep 2012, 20:05

Re: UP trekt naar links

Bericht door RaymonK » zo 18 nov 2012, 10:48

Bedankt Antera!

Dit kan ik terugkoppelen richting mijn garage.

Plaats reactie