Ik weet dat er al veel geschreven is over het bekende dieselachtige geluid in stationaire stand bij de Volkswagen Up, Seat Mii en Skoda Citigo. Toch hoop ik dat mijn vraag mag blijven staan, want ik heb gemerkt dat de informatie hierover erg uiteenloopt en ik nergens een duidelijke oplossing kan vinden.
Ik heb een Skoda Citigo uit 2018 waarvan de koppelingset inmiddels is vervangen. De auto rijdt verder prima, maar het ratelende geluid blijft aanwezig. Het geluid verdwijnt zodra ik de koppeling indruk. Daarnaast schakelt de auto van de 1e naar de 2e versnelling erg stroef, vooral bij een koude motor. Als de auto warm is, is dit minder opvallend.
Veel berichten linken dit probleem aan de koppelingset, terwijl anderen zeggen dat het te maken heeft met de versnellingsbak. Dit maakt het erg lastig om te achterhalen wat nu écht de oorzaak is. Weet iemand waar dit probleem vandaan komt? En is er iemand die dit succesvol heeft weten op te lossen?
Ik las ook dat Volkswagen bij latere bouwjaren een modificatie heeft doorgevoerd om dit probleem aan te pakken. Helaas is hierover weinig informatie te vinden, en dealers zeggen vaak dat het een "producteigenschap" is. Maar een storend en onrustig geluid als dit hoort naar mijn mening niet onder normale eigenschappen te vallen.
Overige issues die ik heb opgemerkt, mogelijk gerelateerd:
- Sinds de vervanging van de koppelingset en bakolie schakelt de auto stroef, vooral bij een koude motor (vooral van 1 naar 2).
- Tussen 100 en 120 km/u is een irritant fluitend geluid hoorbaar.
- Bij het laten uitrollen hoor ik een zoemend/fluitend geluid.
- Tijdens het rijden vanaf 50 km/u hoor ik om de paar minuten een klikkend geluid, dat lijkt te komen van onder de passagiersstoel (maar ik kan me vergissen).
- Soms hoor ik bij het starten of afzetten van de motor een sissend geluid onder de motorkap. Dit verdwijnt bij licht gasgeven.
Herkent iemand deze problemen en heeft iemand deze succesvol opgelost? Ik waardeer alle tips en adviezen enorm!
Alvast bedankt voor het meedenken!