Gisteren heb ik mijn (voorgeregistreerde) E-Up! opgehaald. Naast het gedram vanuit de overheid (continu BPM verhogingen, torenhoge benzineprijs) spreekt mij het concept elektrisch rijden op zich wel aan. Zou graag de techniek van Tesla willen hebben met de afwerking van Audi/BMW in een klein kastje voor een normale prijs. Dat blijft helaas een utopie want wat er op de markt komt of al is, is veel te duur, te groot, te zwaar of simpelweg lelijk (mijn mening uiteraard).
Als Mini liefhebber (ik wacht nog steeds met veel ongeduld op m'n nieuwe JCW) is de elektrische Mini voor mij ongeschikt (bereik, prijs). Blijft er 1 over: de E-Up. De dealer heeft er genoeg staan, dus afgelopen maandag gekocht en gisteren opgehaald. In mijn favoriete Up-'kleur' wit (m'n derde inmiddels in deze kleur). Hoewel het een standaard uitvoering is, vind ik 'm behoorlijk compleet: automatic climate control, regen/lichtsensor, verwarmde voorruit/stoelen, elektrische zijspiegels, DAB-radio, parkeersensoren en achteruitrijcamera.
Laadpaal in bestelling (duur grapje: moet van 1 naar 3 fase, groepenkast uitbreiden, 12 meter door de kruipruimte, gaten laten boren en Enexis moet nog aan de gang, oftewel 2900 euro), en tot die tijd de Granny charger gebruiken. De wallbox komt in de garage, laden doe ik liever buiten (mocht de boel tot zelfontbranding komen). Maar, er schijnt nog wat subsidiegeld in de pot te zitten voor ons armlastige consumenten, ben benieuwd of en wanneer dat komt. De beoordeling ervan duurt tot 13 weken
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon/rolleyes.gif)
Nog nooit eerder zelf gereden in een elektrische auto, dus heb ik me gisteren daarmee positief laten verrassen. het 'gas' intrappen geeft een leuk effect, zeker tot 60 km/h en tot 100 km/h zeer acceptabel (beter dan de gewone Up, maar geen GTI natuurlijk). Bij afgeregelde 130 km/h is de pret afgelopen (niet erg, daarvoor komt de JCW
![Whistle :whistle:](./images/smilies/eusa/whistle.gif)
Omdat het voor mij nieuw was keek ik vaak nog naar de range om gevoel te krijgen bij het verbruik. Na 330 km te hebben gereden (rustig, snel), zit ik blijkbaar tussen 9 en 14 kW per 100 km als je onder 100 km/h blijft in de zomer. Jammer genoeg blijft Maps & More nog steeds een ramp, maar is deze (eenmalig) nodig om je eigen laadlocatie en laadbegrenzingen in te stellen. Daarnaast soms nog ruzie met de laadkabel om deze los te kunnen halen van de auto, is even wennen (direct laden, uitgesteld laden geneuzel) Verder heeft de E-Up een identiteitscrisis, met de e-sound doet ie een benzinemotortje na, schijnt nodig te zijn in ons rubbertegelparadijs.
Bijgevoegd een paar plaatjes (en de vorige Upjes):
![Afbeelding](https://i.ibb.co/F3bF1Sf/E-Up-1.png)
![Afbeelding](https://i.ibb.co/rsmnqqm/E-Up-2.jpg)
Oer Up in Smilde:
![Afbeelding](https://i.ibb.co/bBRnfmg/Oer-Up.jpg)
Tweede Up:
![Afbeelding](https://i.ibb.co/RPyVyVk/Up2.jpg)
GTI en Mii:
![Afbeelding](https://i.ibb.co/WzDdrKM/GTI-Mii.png)
Groeten, Hendrik.