Aanhaalmomenten
- Up!grade TSI
- Donateur member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
- Locatie: N-H
Aanhaalmomenten
Goeiemorgen mede-forumleden, ik ben op zoek naar diverse aanhaalmomenten van het onderstel en remmerij.
Dus de bouten en moeren van de schokdempers v/a, veerpoot en stabilisatorstangen en de geleidepennen van de remklauw.
Alvast bedankt
Dus de bouten en moeren van de schokdempers v/a, veerpoot en stabilisatorstangen en de geleidepennen van de remklauw.
Alvast bedankt
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e)
- Up!grade TSI
- Donateur member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
- Locatie: N-H
Re: Aanhaalmomenten
Het loopt nog geen storm met reacties, helaasUp!grade TSI schreef: ↑vr 25 jun 2021, 06:21Goeiemorgen mede-forumleden, ik ben op zoek naar diverse aanhaalmomenten van het onderstel en remmerij.
Dus de bouten en moeren van de schokdempers v/a, veerpoot en stabilisatorstangen en de geleidepennen van de remklauw.
Alvast bedankt
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e)
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Aanhaalmomenten
Vast = vast
- Up!grade TSI
- Donateur member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
- Locatie: N-H
Re: Aanhaalmomenten
Van een professionele automonteur verwacht ik een ander antwoord, tuurlijk...sommige boutjes vast is vast prima, maar waar de veerpoot aan de fusee hangt mag er wat meer pk op.
Weet ik niet is ook een antwoord
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e)
- Up!grade TSI
- Donateur member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
- Locatie: N-H
Re: Aanhaalmomenten
In het verleden was je wat behulpzamer bij technische vragen, kwam je zelfs met tekeningen.
Het zou wel erg jammer zijn als je het wel weet maar niet wilt zeggen...
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e)
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Aanhaalmomenten
Ik weet het niet, en ik gebruik voor jouw genoemde bouten geen momentsleutel.
Mijn collega's ook niet, mijn ex collega's van vorige werkgevers ook niet, en monteurs die ik ken die bij andere bedrijven werken ook niet...
Vandaar; vast = vast.
Je denkt toch niet dat automonteurs bij elk boutje gaan opzoeken met hoeveel nm ze vast moeten, en bij elk boutje een momentsleutel gaan pakken..
Het zijn geen cilinderkopbouten oid.
Geleidepennen moeten handvast, daar zit ook geen boutkop op, die zijn alleen puur om de remklauw te geleiden.
Als je een beetje sleutelervaring hebt weet je vanzelf wel hoe vast het spul moet..
Vaak ben je te bang!
Mijn collega's ook niet, mijn ex collega's van vorige werkgevers ook niet, en monteurs die ik ken die bij andere bedrijven werken ook niet...
Vandaar; vast = vast.
Je denkt toch niet dat automonteurs bij elk boutje gaan opzoeken met hoeveel nm ze vast moeten, en bij elk boutje een momentsleutel gaan pakken..
Het zijn geen cilinderkopbouten oid.
Geleidepennen moeten handvast, daar zit ook geen boutkop op, die zijn alleen puur om de remklauw te geleiden.
Als je een beetje sleutelervaring hebt weet je vanzelf wel hoe vast het spul moet..
Vaak ben je te bang!
- Up!grade TSI
- Donateur member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
- Locatie: N-H
Re: Aanhaalmomenten
Oké, thanks voor je uitleg, komt wel goed...dennuus1 schreef: ↑vr 25 jun 2021, 21:37Ik weet het niet, en ik gebruik voor jouw genoemde bouten geen momentsleutel.
Mijn collega's ook niet, mijn ex collega's van vorige werkgevers ook niet, en monteurs die ik ken die bij andere bedrijven werken ook niet...
Vandaar; vast = vast.
Je denkt toch niet dat automonteurs bij elk boutje gaan opzoeken met hoeveel nm ze vast moeten, en bij elk boutje een momentsleutel gaan pakken..
Het zijn geen cilinderkopbouten oid.
Geleidepennen moeten handvast, daar zit ook geen boutkop op, die zijn alleen puur om de remklauw te geleiden.
Als je een beetje sleutelervaring hebt weet je vanzelf wel hoe vast het spul moet..
Vaak ben je te bang!
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e)
-
- Forum newbie
- Berichten: 39
- Lid geworden op: vr 19 feb 2021, 22:24
Re: Aanhaalmomenten
Hallo, voor je specifieke aanhaalmomenten kun je het programma ElsaWin gebruiken, is wel te koop via Marktplaats. Hierin staat precies omschreven hoe iets los moet en weer vast plus de daarbij behorende aanhaalmomenten. Vast = Vast kan goed gaan, maar de aanhaalmomenten hebben wel een doel en vaak zetten we iets al te vast. Mvg
Folie getinte ramen, Beats audio, KW schroefset (2,5 inch lower), leer interieur
- Up!grade TSI
- Donateur member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
- Locatie: N-H
Re: Aanhaalmomenten
Dat hoef je mij persoonlijk niet uit te leggen, gaat veel mensen ook boven hun pet hier denk ik.
Maar dan moet je het wel goed uitleggen
Het eerste getal is 1/100 van de nominale treksterkte (Rm) in N/mm²
Het tweede getal is de verhouding tussen de nominale vloeigrens (Re) tot de nominale treksterkte maal 10
Even in Jip en Janneke-taal, treksterkte is wat een bout maximaal kan weerstaan voordat hij uit gaat rekken.
Bij het begrip vloeigrens begint de bout te vervormen, hij wordt als het ware "vloeibaar"
Een 8.8 bout heeft een treksterkte van 800 Newton per vierkante mm (N/mm²) veel techneuten spreken liever over kg, dan = 800N=80kg
Een 8.8 bout heeft een vloeigrens van 8x8x10=640 N/mm²
Wielbouten zijn meestal gemaakt van 10.9 staal, treksterkte dus 10x100=1000 N of 1 kN/mm² en vloeigrens van 10x9x10=900 N/mm²
Oftewel, deze getallen bevestigen dat een bout vlak voordat hij breekt eerst begint uit te rekken.
12.9 bouten weet ik zo geen voorbeeld van, misschien cilinderkopbouten? Treksterkte =1200N/mm² of 120 kg/mm², vloeigrens =1080N/mm²
Lang verhaal kort, hoe hoger de getallen op de bout-kop, hoe sterker (en hoe duurder) de bout
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e)
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.