Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Vraagje, mijn Mii uit 2014 heeft nog de standaard veren en dempers. Sportonderstel.
Als ik kijk naar aftermarker schokdempers van bv Monroe, steeds staat erbij zowel voor normaal onderstel als voor sportonderstel. Geen verschillende dempers per onderstel. Hoe kan dat? Want origineel zijn het (uiteraard) wel verschillende dempers.
Als ik kijk naar aftermarker schokdempers van bv Monroe, steeds staat erbij zowel voor normaal onderstel als voor sportonderstel. Geen verschillende dempers per onderstel. Hoe kan dat? Want origineel zijn het (uiteraard) wel verschillende dempers.
- Up!grade TSI
- Donateur member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
- Locatie: N-H
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Citaat van autoweek: "Daarnaast komen er wat pakketten, waarvan het sportonderstel met 15 mm lagere ligging en stevigere schokdempers wel eens interessant zou kunnen zijn"gurby schreef: ↑wo 14 okt 2020, 15:08Vraagje, mijn Mii uit 2014 heeft nog de standaard veren en dempers. Sportonderstel.
Als ik kijk naar aftermarker schokdempers van bv Monroe, steeds staat erbij zowel voor normaal onderstel als voor sportonderstel. Geen verschillende dempers per onderstel. Hoe kan dat? Want origineel zijn het (uiteraard) wel verschillende dempers.
Dus tja... om het zeker te weten, bel de dealer en vraag of er verschil in zit, maar misschien kan iemand met de beschikking over ETKA het jou ook vertellen...
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e)
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Met Bilstein dempers ter vervanging van de originele zit je naar mijn mening altijd goed. B4 dempers zijn vriendelijk geprijsde vervangingsgasdempers, maar wel met iets meer demping. Dat zal doorslaan op drempels grotendeels voorkomen bij gelijkblijvende rijstijl.
Wil je je bocht- en stuurgedrag een upgrade geven, dan kun je gaan voor de B6 of B8 dempers. B6 is voor gebruik met originele veren. B8 heeft een kortere zuigerstang en daarmee bedoeld voor gebruik met kortere verlagingsveren. Door de kortere zuigerstang blijft voldoende voorspanning op de veer gegarandeerd.
Zelf heb ik de B8 dempers onder mijn Up zitten. Eerst i.c.m. H&R veren en later met Eibach Pro-Kit veren. Met een setje goede banden erbij wordt elke op- en afrit hiermee een leuke uitdaging
http://web1.carparts-cat.com/default.as ... 4=1&12=130
Wil je je bocht- en stuurgedrag een upgrade geven, dan kun je gaan voor de B6 of B8 dempers. B6 is voor gebruik met originele veren. B8 heeft een kortere zuigerstang en daarmee bedoeld voor gebruik met kortere verlagingsveren. Door de kortere zuigerstang blijft voldoende voorspanning op de veer gegarandeerd.
Zelf heb ik de B8 dempers onder mijn Up zitten. Eerst i.c.m. H&R veren en later met Eibach Pro-Kit veren. Met een setje goede banden erbij wordt elke op- en afrit hiermee een leuke uitdaging
http://web1.carparts-cat.com/default.as ... 4=1&12=130
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Ik heb ETKA en daar zie je dus 2 verschillende dempers:
Vooras:
Dus ik zie van zowel Monroe als Bilsteun B4 maar 1 type demper, die zijn dus geschikt om te plaatsen op zowel basis als sport onderstel?
Wat mij vooral verrast is Monroe, want die is ook de OEM leverancier van VW. Waarom leveren zij aftermarket maar 1 demper maar zijn deze originele nummers van VW wel verschillende dempers van Monroe...
Vooras:
- 1S0 413 031 B is de normale gasgevulde demper voor codes PR-G01, G02 en kost momenteel EUR 120,10 ex BTW
- 1S0 413 031 C is de sport gasgevulde demper voor codes PR-G03, G06 en kost momenteel EUR 128,14 ex BTW
- 1S0 513 025 D is de gasgevulde schokdemper voor model PR-1JA, kost EUR 76,88 ex BTW
- 1S0 513 025 C is de gasgevulde schokdemper voor model PR-UB6, kost EUR 76,88 ex BTW
- 1S0 513 025 E is de gasgevulde schokdemper voor sportonderstel voor model PR-1JC, kost EUR 78,49 ex BTW
Dus ik zie van zowel Monroe als Bilsteun B4 maar 1 type demper, die zijn dus geschikt om te plaatsen op zowel basis als sport onderstel?
Wat mij vooral verrast is Monroe, want die is ook de OEM leverancier van VW. Waarom leveren zij aftermarket maar 1 demper maar zijn deze originele nummers van VW wel verschillende dempers van Monroe...
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Onderlinge verschillen tussen de originele dempers zijn waarschijnlijk dusdanig klein dat een aftermarket fabrikant kiest voor één type, dat voldoet onder alle modellen.
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
ik heb voor de vervanging van de standaard fietspompen achter gekozen voor Bilstein B4. Deze bevallen goed en het is goed zelf te doen. En zijn ook nog een stuk goedkoper dan die van VW.
Mii sport connect april 2015
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Achter zijn het af fabriek inderdaad net fietspompen. Bij 30k heb ik ze vervangen door B8 dempers rondom. Om die in te drukken, moet je serieus moeite doen.
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Pak je dan niet ook de voorste dempers mee, in geval van die B4? Ik hoef persoonlijk niet echt veel stugger met B6 of B8, dat lijkt me niet nodig.
@Miietje, met de B4 dempers achter is hij achter al minder deinerig geworden neem ik aan? Ik vind dat de bumperlip voor ook snel iets raakt, dus voor mag ook wel iets steviger worden dan origineel maar hoeft niet keihard wat mij betreft .Mijn auto heeft 135.000 gelopen trouwens, misschien zijn mijn dempers sowieso al verder heen dan de jouwe qua kilometers?
Na vervangen van dempers rondom is uitlijnen wel gewenst toch?
@Miietje, met de B4 dempers achter is hij achter al minder deinerig geworden neem ik aan? Ik vind dat de bumperlip voor ook snel iets raakt, dus voor mag ook wel iets steviger worden dan origineel maar hoeft niet keihard wat mij betreft .Mijn auto heeft 135.000 gelopen trouwens, misschien zijn mijn dempers sowieso al verder heen dan de jouwe qua kilometers?
Na vervangen van dempers rondom is uitlijnen wel gewenst toch?
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Ik vond bij het rijden over een drempel of slecht wegdek vooral de achterdempers slecht. Ik hoef geen verlaagde of hard afgeveerde auto. Onze Mii had nog geen 50000 km gereden in 5 jaar. Het was een wereld van verschil toen ik de oude dempers had gedemonteerd en de b4 goed kon vergelijken. De oude kwamen na ingedrukt te hebben uit zichtzelf niet meer uit, terwijl het moeite koste de nieuwe dempers in te drukken. Wellicht ga ik de voorkant ook nog vervangen, maar heeft niet direct prioriteit. Mocht je toch iets strakker afgeveerd dempers wil dan orgineel is b6 denk ik ook een goede keuze.
Ik heb de auto niet laten uitlijnen, maar ik denk als je de voorkant ook doet het wel verstandig is.
Ik heb de auto niet laten uitlijnen, maar ik denk als je de voorkant ook doet het wel verstandig is.
Mii sport connect april 2015
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Ik heb ze hier gekocht. Geen binding mee hoor. ik vindt de kosten meevallen.
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... 6%5D=CST32
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... 6%5D=CST32
Mii sport connect april 2015
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
en hierbij een youtube filmpje over hoe je zezelf kunt vervangen.
https://youtu.be/8f-tFDtIxXA
https://youtu.be/8f-tFDtIxXA
Mii sport connect april 2015
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Dankjewel Miietje, voor deze info! Hij gaat dus wel wat minder slap geveerd rijden en veel fijner? Dat is iig ook precies wat ik wil!
AutoDoc ken ik, daar bestel ik wel vaker iets. Paar dagen levertijd uit Duitsland maar scherpe prijzen. Iedere dag varieert het kortingspercentage trouwens, en de prijzen ook, en als je op je telefoon de app gebruikt daar krijg je iets meer korting als op de normale website. Ik zet dan mijn winkelwagen klaar op de telefoon en kijk iedere dag even wat de totaalprijs is, die varieert echt meerdere tientjes op alleen al die 4 B4 schokdempers. Gewoon wat dagen geduld tot je een prijs krijgt die je aanstaat (1 keer heb ik zelfs een order geannuleerd die de dag daarna opeens 60 euro goedkoper was, gewoon geannuleerd en opnieuw besteld. Mocht ook van de Autodoc helpdesk).
Leuke video van de montage op Youtube, het is bij die autootjes ook allemaal lekker simpel
Afgelopen voorjaar heb ik bij onze gezins Alhambra nog adaptieve schokdempers geinstalleerd, inclusief sensoren, kabelboom, schakelaars en inleren. Vind je wat foto's interessant, kijk dan hier: https://forum.vwpassat.nl/index.php?/to ... ent=858618
Bij die DCC inbouw klus vergeleken zijn nieuwe dempers op de Mii kinderspel. Heb overigens ook het geluk dat ik over een eigen ruimte met hefbrug beschikbaar wat het klussen aan de auto ook veel prettiger maakt. De ruimte is inmiddels een stuk netter dan op deze 4 maand oude foto, met stellingkasten ipv rommel op de grond, maar dit is de enige foto waar de Mii in de lucht hangt
AutoDoc ken ik, daar bestel ik wel vaker iets. Paar dagen levertijd uit Duitsland maar scherpe prijzen. Iedere dag varieert het kortingspercentage trouwens, en de prijzen ook, en als je op je telefoon de app gebruikt daar krijg je iets meer korting als op de normale website. Ik zet dan mijn winkelwagen klaar op de telefoon en kijk iedere dag even wat de totaalprijs is, die varieert echt meerdere tientjes op alleen al die 4 B4 schokdempers. Gewoon wat dagen geduld tot je een prijs krijgt die je aanstaat (1 keer heb ik zelfs een order geannuleerd die de dag daarna opeens 60 euro goedkoper was, gewoon geannuleerd en opnieuw besteld. Mocht ook van de Autodoc helpdesk).
Leuke video van de montage op Youtube, het is bij die autootjes ook allemaal lekker simpel
Afgelopen voorjaar heb ik bij onze gezins Alhambra nog adaptieve schokdempers geinstalleerd, inclusief sensoren, kabelboom, schakelaars en inleren. Vind je wat foto's interessant, kijk dan hier: https://forum.vwpassat.nl/index.php?/to ... ent=858618
Bij die DCC inbouw klus vergeleken zijn nieuwe dempers op de Mii kinderspel. Heb overigens ook het geluk dat ik over een eigen ruimte met hefbrug beschikbaar wat het klussen aan de auto ook veel prettiger maakt. De ruimte is inmiddels een stuk netter dan op deze 4 maand oude foto, met stellingkasten ipv rommel op de grond, maar dit is de enige foto waar de Mii in de lucht hangt
Laatst gewijzigd door gurby op di 27 okt 2020, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Up!grade TSI
- Donateur member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
- Locatie: N-H
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Tip die ik kreeg van een medewerker van Autodoc zelf, maandag en woensdag is de korting het hoogst schijnbaar...gurby schreef: ↑di 27 okt 2020, 09:35Dankjewel Miietje, voor deze info! Hij gaat dus wel wat minder slap geveerd rijden en veel fijner? Dat is iig ook precies wat ik wil!
AutoDoc ken ik, daar bestel ik wel vaker iets. Paar dagen levertijd uit Duitsland maar scherpe prijzen. Iedere dag varieert het kortingspercentage trouwens, en de prijzen ook, en als je op je telefoon de app gebruikt daar krijg je iets meer korting als op de normale website. Ik zet dan mijn winkelwagen klaar op de telefoon en kijk iedere dag even wat de totaalprijs is, die varieert echt meerdere tientjes op alleen al die 4 B4 schokdempers. Gewoon wat dagen geduld tot je een prijs krijgt die je aanstaat (1 keer heb ik zelfs een order geannuleerd die de dag daarna opeens 60 euro goedkoper was, gewoon geannuleerd en opnieuw besteld. Mocht ook van de Autodoc helpdesk).
Leuke video van de montage op Youtube, het is bij die autootjes ook allemaal lekker simpel
Afgelopen voorjaar heb ik bij onze gezins Alhambra nog adaptieve schokdempers geinstalleerd, inclusief sensoren, kabelboom, schakelaars en inleren, daarbij vergeleken is dit kinderspel. Heb overigens ook het geluk dat ik over een eigen ruimte met hefbrug beschikbaar wat het klussen aan de auto ook veel prettiger maakt.
IMG_20200620_141447.JPG
Er staan allerlei horrorverhalen over dat bedrijf op internet maarja...over welk bedrijf niet?
Persoonlijk heb ik wel goede ervaringen, alleen in de beginfase van de corona (in NL) moest ik wat langer wachten, verder prima, fijne bestelapp idd. Ben jaloers op je hefbrug...
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e)
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Ik vind ook de voorkant van de Mii slapjes, bij drempels enzo slaat soms de onderkant van de voorbumper tegen de grond lijkt het. Heb jij daar geen last van?
Het is natuurlijk voordeliger om alleen achter even te vervangen, maar krijg je dan geen rare verhoudingen maar een stevige achterkant en slappere voorkant?
Het is natuurlijk voordeliger om alleen achter even te vervangen, maar krijg je dan geen rare verhoudingen maar een stevige achterkant en slappere voorkant?
Miietje schreef: ↑ma 26 okt 2020, 19:35Ik vond bij het rijden over een drempel of slecht wegdek vooral de achterdempers slecht. Ik hoef geen verlaagde of hard afgeveerde auto. Onze Mii had nog geen 50000 km gereden in 5 jaar. Het was een wereld van verschil toen ik de oude dempers had gedemonteerd en de b4 goed kon vergelijken. De oude kwamen na ingedrukt te hebben uit zichtzelf niet meer uit, terwijl het moeite koste de nieuwe dempers in te drukken. Wellicht ga ik de voorkant ook nog vervangen, maar heeft niet direct prioriteit. Mocht je toch iets strakker afgeveerd dempers wil dan orgineel is b6 denk ik ook een goede keuze.
Ik heb de auto niet laten uitlijnen, maar ik denk als je de voorkant ook doet het wel verstandig is.
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Ik vindt het meevallen, maar ik heb natuurlijk geen vergelijk. Als ik een brug tot mijn beschikking had, zou ik het ook gedaan hebben. Jij hebt het mooi voor elkaar zo. Bij mij moest het op de oprit. Achterdempers kun je vrij eenvoudig zonder brug doen, voor is natuurlijk iets lastiger, maar voor kan ik altijd nog doen als ik het nodig vind. Daarbij komt nog dat wij vrij weinig rijden, dus we zien wel, als het weer wat beter weer is.Het is natuurlijk voordeliger om alleen achter even te vervangen, maar krijg je dan geen rare verhoudingen maar een stevige achterkant en slappere voorkant?
Mii sport connect april 2015
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Was gister even op pad om olie te gaan verversen, ging iets te sportief over drempels en ergerde me kapot aan het gedein. Dus direct maar besteld bij Autodoc, hebben nu toch mooie Halloween kortingen deze week. De 4 dempers kostten samen nog geen 160 euro gister, en dan nog wat verzendkosten maar ook voor andere auto wat kleine deeltjes.
Dus 4 stuks Bilstein B4 zijn onderweg, we gaan het binnenkort meemaken! Zal hier nog wel even terugkoppeling geven hoe het gaat.
Dus 4 stuks Bilstein B4 zijn onderweg, we gaan het binnenkort meemaken! Zal hier nog wel even terugkoppeling geven hoe het gaat.
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Gisteravond de achterste dempers vervangen voor de Bilstein B4. Rijdt en veert een stuk beter, hij is lang niet meer zo deinerig! Hopelijk volgende week, of misschien eind deze week, even tijd vinden voor de voorste dempers voor het complete plaatje, de auto is vandaag en morgen weer nodig voor wat ritten dus ik moet deel 2 even vooruitschuiven.
Had gehoopt dat het krakende geluid ook weg zou zijn. Dat was het ook, maar ik had ook de indruk hoe langer ik reed, dat het weer terug kwam. De rubbers bovenaan heb ik hergebruikt en niet vernieuwd, ze zagen er nog net zo uit als nieuwe op de foto's. Heb de rubbers ook niet ingevet ofzo, eigenlijk zoek ik een echte oplossing ipv invetten
Eerlijk gezegd vond ik de constructie met de 2 gelijke rubbers (zogeheten lagerring 1S0512335A) , 1 boven en 1 onder het gat naar het chassis, en daartussenin een ijzeren huls (afstandshuls 321512117A) niet echt slim ogen. Veel sleutelervaring heb ik niet, maar weet wel dat bij mijn Corrado achter er een heel dik rubber zit geheel door het gat heen, en daar vanonder een stalen veerschotel tegenaan (wie het wil zien, dat is VW nummer 191512333). Ik heb de indruk dat het bij de Mii misschien wel mogelijk is dat de afstandshuls het ijzer van het chassis (het gat waar die doorheen steekt) kan raken ook al zag ik daar geen beschadigingen aan de lak.
Bij mijn Seat Alhambra zat de bevestiging van de achterste demper ook anders, zoveel bij alle grotere moderne VAG auto's met een schokdemper lager onderdeel. Dus dat is helemaal niet vergelijkbaar.
Heb op dit forum gelezen naar krakende achterkant maar daar nog niet echt de gouden tip kunnen vinden... als iemand die wel heeft, hoor ik het graag!
Had gehoopt dat het krakende geluid ook weg zou zijn. Dat was het ook, maar ik had ook de indruk hoe langer ik reed, dat het weer terug kwam. De rubbers bovenaan heb ik hergebruikt en niet vernieuwd, ze zagen er nog net zo uit als nieuwe op de foto's. Heb de rubbers ook niet ingevet ofzo, eigenlijk zoek ik een echte oplossing ipv invetten
Eerlijk gezegd vond ik de constructie met de 2 gelijke rubbers (zogeheten lagerring 1S0512335A) , 1 boven en 1 onder het gat naar het chassis, en daartussenin een ijzeren huls (afstandshuls 321512117A) niet echt slim ogen. Veel sleutelervaring heb ik niet, maar weet wel dat bij mijn Corrado achter er een heel dik rubber zit geheel door het gat heen, en daar vanonder een stalen veerschotel tegenaan (wie het wil zien, dat is VW nummer 191512333). Ik heb de indruk dat het bij de Mii misschien wel mogelijk is dat de afstandshuls het ijzer van het chassis (het gat waar die doorheen steekt) kan raken ook al zag ik daar geen beschadigingen aan de lak.
Bij mijn Seat Alhambra zat de bevestiging van de achterste demper ook anders, zoveel bij alle grotere moderne VAG auto's met een schokdemper lager onderdeel. Dus dat is helemaal niet vergelijkbaar.
Heb op dit forum gelezen naar krakende achterkant maar daar nog niet echt de gouden tip kunnen vinden... als iemand die wel heeft, hoor ik het graag!
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Ik benieuwd naar de verdere ervaringen. Al moet ik zeggen dat de Bilstein B8 dempers me ook wel wat lijken.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
Bilstein B4 zijn vervangers voor de standaard dempers, B8 zijn sportdempers waarbij je ook gelijk de veren moet vervangen. Je auto krijgt dan een heel ander rijgedrag. B6 zit hier nog tussen in.
Mii sport connect april 2015
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Welke schokdempers ter vervanging origineel sport onderstel
I know, mijn auto heeft al Eibach veren dus dan zouden B8 dempers de meest voor de hand liggende keuze zijn.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ