Pagina 1 van 1

Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 13:04
door pat02
Goedemiddag allen,

Van de week heb ik mijn pakketje binnengehad met daarin de Pilot Xenon kit. Van het weekend ga ik waarschijnlijk een poging wagen om het in te bouwen, alleen zie ik een beetje op tegen het boren in de koplampunit.


Is er al iemand die dit heeft ingebouwd en er foto's van heeft? Dan doel ik specifiek op het 'gat wat geboord moet worden' en het wegwerken van de draden/ballasten?

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 15:47
door verhoej
Gat boren ?... Normaal gesproken vervang je de oude lamp met de nieuwe. Draden ballast enz blijven buiten de koplamp unit

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: vr 05 jul 2013, 16:36
door vwlars
Bij mijn ex golfjes 3 en 4 moest ik ook een gat boren. Maar bij de up is dat niet nodig. Zit in een rubbere afsluiting ipv een plastic kap.

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: za 06 jul 2013, 20:03
door Miisport1
Ja als ik zou moetengaan boren dan zou ik er zo en zo klaar mee zijn al.
Had ik met de toyota ook met een bi xenonset ipv noormaal dat paste niet dan moest ik de lamp maar lymen werd er verteld.
Ja wright lijmen een auto van 2 weken oud die is gek.

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: zo 07 jul 2013, 01:05
door vwlars
Miisport1 schreef:Ja als ik zou moetengaan boren dan zou ik er zo en zo klaar mee zijn al.
Had ik met de toyota ook met een bi xenonset ipv noormaal dat paste niet dan moest ik de lamp maar lymen werd er verteld.
Ja wright lijmen een auto van 2 weken oud die is gek.
Pat02 bedoeld waarschijnlijk niet echt boren in de unit maar in een kap om de bekabeling doorheen te laten lopen. Wat voor veel autos van toepassing is behalve bij de Up! Want die heeft een rubberen afsluiting om de lamp waardoor boren niet hoeft.

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: zo 07 jul 2013, 01:09
door pat02
Kijk dit bied een hoop perspectief dat ik dit zelf in kan bouwen!
Is het met de lamp een kwestie van erin hangen en klaar, of moet je nog ermee rommelen om m 'af te stellen'?

Verder vroeg ik mij ook af hoe en waar jullie de ballasten hebben hangen en waar het relaishuisje?

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: zo 07 jul 2013, 16:59
door vwlars
pat02 schreef:Kijk dit bied een hoop perspectief dat ik dit zelf in kan bouwen!
Is het met de lamp een kwestie van erin hangen en klaar, of moet je nog ermee rommelen om m 'af te stellen'?

Verder vroeg ik mij ook af hoe en waar jullie de ballasten hebben hangen en waar het relaishuisje?
Je haalt de oude lamp eruit en het rubber dat eromheen zit.
Dan pak je de xenonlamp en draai je aan het omhulsel waardoor het frame los komt van de xenonlamp.
Het frame kan je dan al in de unit stoppen.
Dan pak je het rubber weer en doe je om de xenonlamp.
Dan kijk je naar het pijltje dat op de lamp staat en de tekst "open" en "close" die op het frame staan die je in de unit al hebt zitten.
Dan zorg je dat het pijltje bij "open" erin geduwd wordt en daar hem dan naar "close" draait.
en dan zit de lamp erin.
De andere kant is hetzelfde.
Dan is het een kwestie van kabels aansluiten maar dat wijst zichzelf uit.
Het relaishuisje heb ik op de kabelboom naast de accu getyrapt. En het ballast kastje zit onder de accu, moet je even de binnenkuip en je wiel even verwijderen dat werkt wat prettiger.
De ballast aan de andere kant zit achter de koplampunit tussen die dikke kabel en het chassis, past hij precies tussen.
Volgens mij was het dat zo :)

Succes ;)

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: zo 07 jul 2013, 22:35
door N!jntje
Ik heb precies dezfde xenon set. En ik heb alles uit het zicht weggebouwd. Dus niet onder een accu of iets. Maar onder het schot van het voorraam. Hier kun je bijkomen als je alleen je rubber loshaalt. Zo heb ik alles veilig en zonder iets open en bloot te hebben liggen weggewerkt. Als je foto's wilt dan mag je me een persoonlijk bericht doen met je whatsapp 06 nummer.

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: di 09 jul 2013, 13:29
door verhoej
zojuist ook een bi xenon setje ingebouwd. Het is nog wel ff rommelen om de rubbers goed om de lamp te krijgen maar verder fluitje van een cent.

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: do 11 jul 2013, 18:34
door MickDegekste
Is dit wel toegestaan op deze auto's?

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: do 11 jul 2013, 18:35
door GuidoUp
MickDegekste schreef:Is dit wel toegestaan op deze auto's?
Kort maar krachtig
Ja

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: za 13 jul 2013, 23:49
door Miisport1
GuidoUp schreef:
MickDegekste schreef:Is dit wel toegestaan op deze auto's?
Kort maar krachtig
Ja

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk

Nee

Vanaf 2007 mag er achteraf geen xenon ingebouw worden zonder koplamp sproeier en in hoogte verstelbare inrichting


Net nog even opgezocht

Wetgeving Nederland.
Nederlandse wetgeving betreffende het voeren van xenonverlichting: “Auto’s die na 1 januari 2007 op kenteken worden gezet moeten voorzien zijn van een automatische niveauregeling én koplamp reiniginginstallatie! “
Pilot levert voor deze auto's een hoogte regeling en wasinstallatie die u bij de betere Pilot dealer kunt laten installeren.Wetgeving betreffende het voeren van xenonverlichting.

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 09:27
door GuidoUp
Ongeveer 1,5 jaar geleden is dit veranderd... als je maar elektronische hoogte afstelling hebt... koplamp sproeiers is niet meer nodig

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 10:38
door Psycho_Mantis
APK Keuring vanaf 1 april 2012 (Nederland)

De keuringseisen (APK) dat voertuigen voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (Xenon) en die verder in gebruik genomen zijn na 31 december 2006, moeten zijn voorzien van automatische hoogteregeling en een koplampreinigingsinstallatie, komen met ingang van 1 april 2012 te vervallen.

Aangepaste wetgeving per 1-10-2009:

Vanaf 1 oktober is het niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur bestemde lamp (art. 5.*55 Rv).

Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen. Het gaat hierbij om xenonlampen die later zijn ingebouwd waardoor de codering van de lamp niet overeenkomt met Xenon


Dus het mag.

Re: Bi-Xenon zelf inbouwen

Geplaatst: zo 14 jul 2013, 11:36
door GuidoUp
Psycho_Mantis schreef:APK Keuring vanaf 1 april 2012 (Nederland)

De keuringseisen (APK) dat voertuigen voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (Xenon) en die verder in gebruik genomen zijn na 31 december 2006, moeten zijn voorzien van automatische hoogteregeling en een koplampreinigingsinstallatie, komen met ingang van 1 april 2012 te vervallen.

Aangepaste wetgeving per 1-10-2009:

Vanaf 1 oktober is het niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur bestemde lamp (art. 5.*55 Rv).

Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen. Het gaat hierbij om xenonlampen die later zijn ingebouwd waardoor de codering van de lamp niet overeenkomt met Xenon


Dus het mag.
Juist

Verstuurd van mijn LG-E610 met Tapatalk