Motortuning

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Motortuning

Bericht door GunSpeed » vr 20 dec 2013, 15:00

Vreemd dat bij jullie het prijsverschil tussen 44kw en 55kw zo hoog is. :oops:
In België is er tussen een Move Up 44kw en een 55kw maar 620,00€ verschil? Dan vind ik het toch wel wat duur uitvallen en zoals je zelf al aanhaalde heb je nog het verschil in eindoverbrenging. ;)
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Motortuning

Bericht door henri » vr 20 dec 2013, 15:28

In Nederland heb je CO2 afhankelijke BPM. Omdat de 75 pk een iets hogere emissie heeft, betaal je hier ook gelijk meer :confusion-shrug: En wellicht steekt Pon ook nog een paar euro's in zijn zak...

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Motortuning

Bericht door GunSpeed » vr 20 dec 2013, 17:06

Oké duidelijk, bij ons bestaat er ook zoiets (BIV) maar die heeft (nog) geen invloed op de Up ;)
up! Black BMT 75pk 3d

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: Motortuning

Bericht door NoTVR » vr 20 dec 2013, 18:25

Het prijsverschil tussen de 60 en 75pk was in 2012 toch veel kleiner? En indien ja, dan heb ik spijt dat ik dan toch niet een 75pk-versie heb genomen.

Normaal () gesproken zou ik die 699,- voor de tuning er wel voor over hebben, maar ik weet tegelijkertijd ook dat ik zeer zelden boven de 3500RPM kom, en dan is het volstrekt zinloos.

Een groepsaankoop voor, zeg, 499,- zou me dan toch wel weer over die brug helpen, gewoon omdat er soms toch van die weggetjes zijn waar je graag even doorhaalt, en dat is zinloos met de 60pk-versie, omdat 'ie zo moe aanvoelt boven de 5000RPM...

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Motortuning

Bericht door henri » vr 20 dec 2013, 18:55

Zojuist heb ik even de oude prijslijst van de Up erbij gepak. In januari 2012, toen ik mijn Up heb besteld, was de meerprijs 710 euro. Nu is dat dus 1289 euro.

Ik denk dat ik maar ga beleggen in Up pk's i.p.v. in bitcoins of goud. Rendement is véél beter :handgestures-thumbup:

dvh
Vagling liefhebber
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 20:23

Re: Motortuning

Bericht door dvh » vr 20 dec 2013, 19:05

Ik kom toch (zeer) regelmatig boven de 4500 met m'n Up.
Dan begint ie pas leuk te roffelen !

Stelletje oma's !

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: RE: Motortuning

Bericht door NoTVR » vr 20 dec 2013, 19:11

Oma's rijen juist 50 in z'n 2...

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Motortuning

Bericht door enie-up » vr 20 dec 2013, 23:54

Goed nieuws :)
Eerst maar eens mijn 60 pk citigo inrijden en dan tunen :dance:
Iemand enig idee wat de topsnelheid dan is :?:

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Motortuning

Bericht door Inge » za 21 dec 2013, 06:50

Houd je wel rekening met het verliezen van de garantie - dus zou dat zeker de 1e twee jaar niet doen.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: Motortuning

Bericht door NoTVR » za 21 dec 2013, 10:29

De topsnelheid na chiptuning hangt er voornamelijk mee samen of je bij een bepaalde snelheid (in dit geval de maximumsnelheid) ook dat vermogen beschikbaar hebt, dus: klopt het toerental?

Je komt dus ongeveer hier op uit, via een vrij ruwe maar meestel kloppende berekening:

pk kW km/uur
60 44 160
75 56 173
85 63 180

De vraag is of je de maximumsnelheid in zijn 5 kunt halen, en in 4 loopt het vermogen terug vanaf 6300RPM zo te zien aan de curve.
Er staat ergens op de site nog een berekening van versnellingsbakverhoudingen en eindoverbrenging, met daarin de bijbehorende snelheden. Als je die naast de curve legt kun je het vrij nauwkeurig bepalen.
Het gaat er dus om dat de overbrenging goed is aangepast aan de vermogenscurve, en daar kan het met chiptuning wel eens fout gaan als het je om de maximumsnelheid gaat.


Je ziet ook dat je gigantisch veel meer motorvermogen nodigt hebt om een beetje sneller te kunnen rijden

pk kW km/uur
100 74 190
120 89 202
150 111 218
200 148 239
250 185 258
300 222 274
400 296 302
1001 741 409

De formule gaat op voor de oude eerste Panda, en zelfs voor de Veyron gaat de formule op.
Laten we zeggen dat de UP! een beetje in het midden zit ;-)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13490
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Motortuning

Bericht door Tom Westendorp » za 21 dec 2013, 10:59

Marco9n3 schreef:heb allles eigenlijk al leer komt er in het voor jaar in tegelijk ramen laten tinten en het dak + onderste gedeelte van de achter bumper zwart laten wrapen ...

Afbeelding
In een verkeerd onderwerp gepost Marco? :mrgreen:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

enie-up
Vagling liefhebber
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 00:00

Re: Motortuning

Bericht door enie-up » za 21 dec 2013, 11:32

Dank voor de info
Laten we het erop houden dat hij dus op de teller de 200 haalt en bergaf nog iets meer
Echte km,s zo een 185
Niet slecht, als je haast heb of in duitsland rijdt 8-)

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: Motortuning

Bericht door NoTVR » za 21 dec 2013, 11:38

Helaas is een post waar ik een half uur aan heb zitten rekenen verdwenen, maar het komt hierop neer:

De 60pk versie zal na chiptuning de 180km/uur in de vierde versnelling halen. In V haalt deze dan ca. 165km/uur.

De 75pk versie, met de kortere eindoverbrenging zal ca. 175km/uur gaan rijden in zowel IV als in V. In IV loopt hij net wel/net niet in de toerenbregenzing, afhankelijk van of het vermogen inderdaad instort boven de 6400RPM, in V heeft hij vermogen tekort om sneller te kunnen, omdat hij te weinig toeren draait.

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: Motortuning

Bericht door NoTVR » za 21 dec 2013, 11:49

Bergaf wordt het grappig, omdat de versie met de lange overbrenging steeds dichterbij de 75pk versie komt. Als de berg maar steil genoeg is, en de rugwind hard genoeg, zal de 60pk versie met 225km/uur 15km sneller zijn dan de 75pk, die blijft hangen in zijn toerenbegrenzer.

Wel even minimaal 'V' banden monteren dan ;-)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13490
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Motortuning

Bericht door Tom Westendorp » za 21 dec 2013, 11:53

Mooie informatie in dit topic! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
oppermii
Vagling liefhebber
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 21:25

Re: Motortuning

Bericht door oppermii » za 21 dec 2013, 12:33

NoTVR schreef:Helaas is een post waar ik een half uur aan heb zitten rekenen verdwenen, maar het komt hierop neer:
Volgens mij staat die post gewoon op de vorige pagina?
Thanks voor de info!

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Motortuning

Bericht door UpSie » zo 22 dec 2013, 07:50

Goedemorgen allen,

Volgens mij is alles gebaseerd op overbrengings verhoudingen en wielomtrek.
Daarbij het vermogen en toerental in ogenschouw genomen.
Ervan uitgaand dat de uitkomst hiervan praktisch haalbaar is..
Vergeet niet dat rolweerstand, en frontaal oppervlak een grote rol speelt in het halen van theoretisch berekende eindsnelheden.
BV Allison houd hier rekening mee om aan te geven wat de voeruig eindsnelheid zal gaan zijn.(als de gegevens van de voeruig fabrikant klopte)
Ook wisselen van banden kan redelijk wat invloed hebben, ik ga ervanuit dat de standaard banden voor deze excersise de beste keus zijn maar zoals eerder gemeldt wel even de max toegestane snelheid controleren.
Ahum.... volgens mij is de Up van m'n vrouw nog nooit boven de 3500 toeren uitgeweest zal het eens vragen.

Groeten Leen.

Marco9n3
Vagling liefhebber
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 11:35

Re: Motortuning

Bericht door Marco9n3 » zo 22 dec 2013, 22:35

http://m.youtube.com/watch?v=F0jtVOg-Z1I 1:00 min Ik heb met m'n 60 pk bluemotion de 200 aangetikt in Duitsland wel na beneden en op een recht stuk 190kmh Inc bagage
My ride: VW High UP!Bluemotion

ROTIFORM BLQ (GOT STANCE?)

(Golf mkIII 1.8gl 110pk sold)
(Polo 9n3 1.9tdi 140 pk sold)

Marco9n3
Vagling liefhebber
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 11:35

Re: Motortuning

Bericht door Marco9n3 » zo 22 dec 2013, 22:38

Petrolhead Tom schreef:
Marco9n3 schreef:heb allles eigenlijk al leer komt er in het voor jaar in tegelijk ramen laten tinten en het dak + onderste gedeelte van de achter bumper zwart laten wrapen ...

Afbeelding
In een verkeerd onderwerp gepost Marco? :mrgreen:
Nee was een reactie op een vorig bericht haha :D
My ride: VW High UP!Bluemotion

ROTIFORM BLQ (GOT STANCE?)

(Golf mkIII 1.8gl 110pk sold)
(Polo 9n3 1.9tdi 140 pk sold)

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: RE: Motortuning

Bericht door NoTVR » ma 23 dec 2013, 09:43

Bagage geeft alleen maar voordeel bergaf. Op de rechte weg heeft het geen invloed op de maximumsnelheid.

Plaats reactie