Ik ga persoonlijk altijd voor Hankook banden met name omdat deze zuinig zijn. De hankook banden die ik op de polo heb willen als het lang droog is geweest en het dan iets gaat miezeren nog wel eens grip verliezen, (maar dat komt met name omdat er dan vuil, olie en andere troep van de weg wordt gespoeld waardoor de weg gewoon glad wordt), bij normale regen nog nooit last van gehad. Ik moet er dan ook bij zeggen dat ik geen sportieve rijstijl heb. Sportivere banden hebben meer grip, en dus meer weerstand. Hankook is zuinig, maar slijt op een polo met 1600 motor vrij snel
voor, achter heb je er geen omkijken naar. de up is lang niet zo krachtig, dus zou geen probleem moeten zijn. (Een van de banden engineers waar ik momenteel mee samenwerk heeft mij gezegd dat een a-symmetrische band, die geen draairichting heeft, over het algemeen zuiniger zijn dan een band met een v-groef, een Hankook eco.... heeft een a-symmetrisch ontwerp zonder draairichting).
Voor mijn licht metalen breedset voor de polo heb ik Kumho banden genomen omdat deze wel velgrand bescherming hebben, ook vrij zuinig zijn, en goed in de regen zijn. super banden, maar liepen achter wel aan, waardoor ik met bumpstops moest gaan werken, achteraf had ik toch voor 175 moeten gaan en niet voor 195 op de 7j velgjes. maar goed dat is allemaal niet boeiend voor dit verhaal
Op mijn Opel corsa 1.3CDTI die ik dadelijk ga inruilen voor de up! heb ik ook Hankook 185/55R15 liggen net als de up! bevalen super. alleen jammer dat de opel zo'n kut auto is
Als voorbeeld, ik reed met mijn Polo 1600 gemiddeld tussen de 1:15,5 en 1:16,3 (wel veel snelweg) veel andere leden op het polo forum reden tussen de 1:10 en 1:12, dit heeft grotendeels ook met rijstijl te maken, maar ook met merk banden en banden spanning. Ik rij in de polo met 2,5 of 2,6 bar met 175band, waar de advies druk 2,3 is meende ik, en bij zware belading 2,5. Dit kan gevaarlijk zijn omdat je band verkeerd kan afslijten als je er te veel druk in doet (of te weinig). De meeste garage houders doen standaard iets meer druk er in (bij oudere auto's), zeker met winterwielen. Dus 2 of 3 tiende bar extra is normaal en geen probleem. Tegenwoordig is het allemaal veel beter uitgekiend en afgestemd, blijf dus gewoon in de buurt van de fabrieksopgave.
Dan nog even over stikstof, ik zag hier ook ergens een vraag over voorbijkomen, Het idee hierachter is dat je geen vocht in de band krijgt, in zuurstof zit een beetje water. Water is gevoelig voor temperatuur, hierdoor kan de bandenspanning bij een warme band iets hoger zijn dan bij een koude band 0,1 bar bijvoorbeeld. Hierdoor zeggen sommige laten we er stikstof in doen. Leuke theorie.
De praktijk: de band wordt om de velg gelegd, en is dus voor 95% gevuld met ..... Lucht, just. Daarna wordt de band op spanning gebracht met stikstof, en bij sommige betaal je hier dan 7,5 euro voor per band (inclusief een groen ventiel dopje (Yessss
![Razz :P](./images/smilies/icon/razz.gif)
)..... Heeft dus totaal geen zin en is complete onzin, zeker als je na gaat dat de remmen van een personen auto bij normaal rijgedrag en gemiddelde afstanden niet of nauwelijks warm worden. Ik heb met race auto's gewerkt, en die doen gewoon een paar rondjes rijden, binnenkomen, bandenspanning aanpassen als alles goed heet is, en dan kwalificatie run. Of ze gebruiken banden warmhouddekens zoals in de formule 1.
wellicht mocht dit iemand iets interesseren
![Whistle :whistle:](./images/smilies/eusa/whistle.gif)