Chiptuning (extra vermogen & minder benzineverbruik)

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
JvESC
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: za 07 jun 2014, 14:30

Chiptuning (extra vermogen & minder benzineverbruik)

Bericht door JvESC » vr 13 jun 2014, 07:41

Beste,

Ik hoor regelmatig dat chiptuning zowel extra vermogen als een zuiniger benzineverbruik geeft. Weet iemand hier wat meer van? Ik ben hier namelijk wel in geïntresseerd.

Het schijnt namelijk zo te zijn, dat iedere auto afgesteld is zodat de auto over geheel de wereld een gelijkmatig/zuinig verbruik geeft. Doordat het klimaat -en wat al niet meer- overal anders is, kunnen chiptuners aanpassingen maken naar de juiste klimaatomstandigheden die gelden voor Nederland.

Heeft iemand hier meer informatie over? Graag!

Thnx,
Justin

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Chiptuning (extra vermogen & minder benzineverbruik)

Bericht door Xanderv » vr 13 jun 2014, 07:47

Zoekfunctie "chiptuning" levert als eerste hit dit topic op waar alles al is behandelt;
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?t=3575
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

JvESC
Forum newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: za 07 jun 2014, 14:30

Re: Chiptuning (extra vermogen & minder benzineverbruik)

Bericht door JvESC » vr 13 jun 2014, 08:04

Xanderv schreef:Zoekfunctie "chiptuning" levert als eerste hit dit topic op waar alles al is behandelt;
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?t=3575
Xanderv,

Thnx voor je reactie, maar over het algemeen gaat het daarin over extra vermogen. Daar ben ik eigenlijk niet zo in geïntresseerd en daarom heb ik m'n vraag zo gesteld.

Justin

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Chiptuning (extra vermogen & minder benzineverbruik)

Bericht door Touchwood » vr 13 jun 2014, 08:24

Volgens mij heeft de Up (en alle moderne auto's) zoveel sensors, dat de computer het gedrag van de motor zelf al aanpast aan het klimaat. Een chiptuner kan daar niet zoveel aan doen. Chiptuners zijn alleen maar bezig levensduur in te ruilen tegen iets meer vermogen bij toerentallen, die je in het normale verkeer nooit gebruikt.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Chiptuning (extra vermogen & minder benzineverbruik)

Bericht door Xanderv » vr 13 jun 2014, 11:15

Wat ik ervan weet is dat ze de instellingen zo maken dat er een veiligheidsmarge in zit.
Bij de up ga je hier amper wat van merken omdat er geen turbo op zit waar ze mee kunnen spelen.
Doordat de winst in pk's te halen is bij hogere toeren zal je verbruik er totaal niet op verbeteren.
Bij andere auto's (waar wel een turbo in zit) kan het verbruik verbeteren omdat de motor zich minder in hoeft te spannen om dezelfde prestaties te leveren.



Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Chiptuning (extra vermogen & minder benzineverbruik)

Bericht door UpSie » vr 13 jun 2014, 20:01

Ik weet niet wat hier nu allemaal staat. Kan er geen chocolade van maken.

Echter niet getreurd zal proberen hier weer eens wat proberen over te vertellen.
Samengevat, chiptuning heeft maar 1 doel meer vermogen bij een vrijaanzuigende motor is dat vrij beperkt.
Toerentalverhoging, meer brandstof inspuiten, en ontstekingstijdstip aanpassen, in combinatie met minder brandstof verbruik onmogelijk, resultaat is beperkt, verdere uitleg lijkt me onnodig.
Turbo motoren is andere koek, hierbij zijn de aanpassingen eigenlijk gelijk echter de limieten zijn ruimer, omdat de turbo wat meer uitlaat efficiency heeft (een klein beetje hoger afgestelde wastegate is helemaal mooi)
Echter de motordelen zelf (draaiend gedeelte) krijgt het door de hogere cylinder drukken en temperaturen het behoorlijk voor hun kiezen.
Minder verbruik is gewoonweg niet waar, is gewoon anders.
Voor deze drieling in mijn beleving nog steeds weg gegooid geld.

Met vriendelijke groet,
Leen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Chiptuning (extra vermogen & minder benzineverbruik)

Bericht door Tom Westendorp » vr 13 jun 2014, 20:14

En met wederom een geniale uitleg van Leen gaat hier een slotje op. Mocht er iemand nog vragen hebben stel ze dan in het chiptuning topic.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gesloten