airco

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Gert
Vagling liefhebber

airco

Bericht door Gert » di 26 mei 2015, 18:22

Ik kwam er afgelopen weekend achter dat je de airco niet kunt aanzetten als de blower uit (op "0") staat.
Niet zo gek natuurlijk en het staat ook in het boekje. Wat ik niet in het boekje vind en wat misschien een domme vraag is, is het volgende:
kun je terwijl de airco aanstaat zonder bezwaar de temperatuur knop op elke willekeurige stand zetten dus van koud/mimimaal tot warm/maximaal en alles ertussen? Met zonder bezwaar bedoel ik zonder dat het slecht is voor de airco of dat hij zelfs stukgaat. Ik vermoed dat het gewoon mag en dat je als je de temperatuur hoog zet dat hij dan alleen maar ontvochtigt en pas bij lage/lagere temperatuurstand ook koelt.

Weet iemand meer hiervan?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

henri
Forum eindbaas
Contacteer:

Re: airco

Bericht door henri » di 26 mei 2015, 20:30

Dat is geen enkel probleem. Kachel en airco zijn twee geheel onafhankelijke systemen. De kachel maakt gebruik van het koelsysteem/koelvloeistof van de motor. De airco maakt gebruik van het koudemiddel wat in zijn eigen systeem zit.

Zet je de kachel op koud, dan ontvochtigt én koelt de airco de lucht in het ventilatiesysteem. Zet je de kachel op (half)warm, dan zal de airco de lucht alleen ontvochtigen. Doordat je zelf de ventilatielucht met de kachel gaat verwarmen, wordt het koeleffect van de airco opgeheven.

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » wo 27 mei 2015, 10:00

Bedankt Henri. Het is ergens wel logisch want er wordt ook vaak gezegd dat een airco ook fijn is om in de herfst/winter de lucht in de auto te drogen om condens tegen te gaan.

Ik heb hem altijd het liefste uit maar het is goed om zeker te weten dat hij altijd aan mag ook al kost dat natuurlijk een heel klein beetje extra benzine. De kachel heeft dat nadeel niet.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

PR010
Vagling liefhebber

Bericht door PR010 » za 13 jun 2015, 16:34

Maakt inderdaad niks uit. 2 apparte systemen. Ik heb hem ook altijd aan
Black on Black

TwitNour
Donateur member
Contacteer:

Bericht door TwitNour » za 13 jun 2015, 18:28

Voordeel van de airco is inderdaad niet alleen de koele lucht, maar al die vochtige lucht wordt fris en droog. Het is daarom ook altijd even wennen als je na een lange autorit met airco ineens uitstapt op een broeierige dag. Betekent wel dat de airco goed werkt. :D

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » za 13 jun 2015, 18:48

Ik denk dat ik mijn airco nog maar even af laat vullen voordat ik naar Sicilie vertrek. Volgens mij moet dat ding daar wel aardig hard aan de bak. :mrgreen:
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » zo 14 jun 2015, 14:22

Het panoramadak zal het ook wel doen op Sicilie! Kortom: het zit altijd goed.

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » zo 14 jun 2015, 17:33

Gert schreef:Het panoramadak zal het ook wel doen op Sicilie! Kortom: het zit altijd goed.
Die spuit ik over met plastidip voordat ik weg ga. Ik ga niet met een tuinhuis naar de zon natuurlijk. :lol: :mrgreen:
Bekijk de beste online Ferrari Marketplace en het gaafste Ferrari blog op: www.giallomodena.com

GunSpeed
Forum eindbaas

Bericht door GunSpeed » vr 26 jun 2015, 16:16

Petrolhead Tom schreef:Ik ga niet met een tuinhuis naar de zon natuurlijk. :lol: :mrgreen:
:lol: :lol:
up! Black BMT 75pk 3d

Plaats reactie