Betrouwbaarheid volgens Consumentenbond
Geplaatst: vr 01 nov 2019, 18:33
De consumentenbond heeft weer een betrouwbaarheidsonderzoek van auto's uitgevoerd.
Wat betreft ons A-segment staat volgens dat onderzoek de Toyota Aygo met een 9,6 bovenaan, staan op een gedeelde 2e plaats de Hyundai i10, Opel Karl en Skoda Citigo met een 8,9 en staat op de derde plaats de Volkswagen up! met een 8,8. (Van de Seat Mii zijn geen cijfers bekend, misschien te weinig deelnemers aan het onderzoek?)
Even op een rijtje:
1. Toyota Aygo (vanaf 2014) 9,6
2. Hyundai i10, Opel Karl en Skoda Citigo 8,9
3. Volkswagen up! 8,8
4. Peugeot 208 8,7
5. Kia Picanto (tot 2017) 8,6
6. Suzuki Celerio 8,5
7. Citroën C1 (vanaf 2012) 8
8. Mitshubishi Space Star 7,9
9. Fiat Panda 6,6
Hoe het komt dat de cijfers voor de citybug (Aygo, C1 en 208) zo uiteenlopen is niet helemaal duidelijk, van de C1 wordt genoemd dat vanaf 2012 is geteld, van de Aygo vanaf 2014 (dus veel nieuwer), en van de 208 wordt geen jaartal genoemd. Maar gemiddeld komt de citybug op een 8,77.
Daarmee staat de citybug een fractie onder de Vagling, die op een 8,85 uitkomt.
Overigens zou volgens deze cijfers het afgeven op de Opel Karl (hier op het forum wel te vinden) niet helemaal terecht zijn. Samen met de Hyundai i10 en de Skoda Citigo staat die beslist ook zijn mannetje. Het is maar net wat voor smaak je hebt, lijkt me.
In de bijlage het volledige onderzoek van de Consumentenbond. Daarin zie je dat veel grotere en duurdere modellen meestal veel lagere scores halen. Jammer dat juist het betere A-segment verdwijnen gaat. Zou me niet verbazen als juist de betere kwaliteit voor de fabrikanten reden is om er maar mee te stoppen, omdat er zowel bij de verkoop als bij garagebezoek te weinig aan verdiend wordt.
Wat betreft ons A-segment staat volgens dat onderzoek de Toyota Aygo met een 9,6 bovenaan, staan op een gedeelde 2e plaats de Hyundai i10, Opel Karl en Skoda Citigo met een 8,9 en staat op de derde plaats de Volkswagen up! met een 8,8. (Van de Seat Mii zijn geen cijfers bekend, misschien te weinig deelnemers aan het onderzoek?)
Even op een rijtje:
1. Toyota Aygo (vanaf 2014) 9,6
2. Hyundai i10, Opel Karl en Skoda Citigo 8,9
3. Volkswagen up! 8,8
4. Peugeot 208 8,7
5. Kia Picanto (tot 2017) 8,6
6. Suzuki Celerio 8,5
7. Citroën C1 (vanaf 2012) 8
8. Mitshubishi Space Star 7,9
9. Fiat Panda 6,6
Hoe het komt dat de cijfers voor de citybug (Aygo, C1 en 208) zo uiteenlopen is niet helemaal duidelijk, van de C1 wordt genoemd dat vanaf 2012 is geteld, van de Aygo vanaf 2014 (dus veel nieuwer), en van de 208 wordt geen jaartal genoemd. Maar gemiddeld komt de citybug op een 8,77.
Daarmee staat de citybug een fractie onder de Vagling, die op een 8,85 uitkomt.
Overigens zou volgens deze cijfers het afgeven op de Opel Karl (hier op het forum wel te vinden) niet helemaal terecht zijn. Samen met de Hyundai i10 en de Skoda Citigo staat die beslist ook zijn mannetje. Het is maar net wat voor smaak je hebt, lijkt me.
In de bijlage het volledige onderzoek van de Consumentenbond. Daarin zie je dat veel grotere en duurdere modellen meestal veel lagere scores halen. Jammer dat juist het betere A-segment verdwijnen gaat. Zou me niet verbazen als juist de betere kwaliteit voor de fabrikanten reden is om er maar mee te stoppen, omdat er zowel bij de verkoop als bij garagebezoek te weinig aan verdiend wordt.