Pagina 1 van 1

Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 22:21
door Autheo
In het topic 'Start-Stopsysteem' (http://vwupforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=5446 ) kwamen diverse meningen naar voren over het wel of niet gebruiken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel forumleden het wel en niet gebruiken. In het bestaande topic kan ik niet een poll toevoegen, vandaar hierbij de vraag:

Wat vindt jij van het Start-Stopsysteem?

Je kunt in een reactie je stem nader toelichten, zodat we een leuk beeld kunnen krijgen van het 'waarom'.

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 22:25
door Autheo
Ik maak er altijd gebruik van, en vindt het prima functioneren. De motor slaat direct weer aan, en voor mij wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: vr 26 aug 2016, 22:31
door TwitNour
Ik sluit me daarbij aan. Heel soms, in de zomer, zet ik 'm wel uit, zodat de airco door blijft draaien bij extreem warm weer. Verder gebruik ik het altijd, zelfs al sta ik vooraan bij het stoplicht. Als de motor eenmaal warm is start ie zo weer op en ben je zo weer op weg.

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: za 27 aug 2016, 08:49
door arnout84
Ik zie en zal nooit het nut ervan inzien. Het is alleen maar bedacht door die milieufielen daar in Brussel voor die enkele 0,0001 gram co2 uitstoot minder per auto.

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: za 27 aug 2016, 11:50
door Touchwood
Het is geneuzel in de marge. Alleen bedoeld om er in de ietwat onrealistische testen wat beter uit te komen. Elke keer krijgen de krukaslagers, de startmotor, de accu en indirect de dynamo een extra opdoffer. De uiteindelijke extra milieuschade als gevolg van al die extra slijtage heeft niemand het over.

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: za 27 aug 2016, 11:56
door enie-up
Ik heb een ASG en dus geen start stop :(

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: za 27 aug 2016, 13:20
door arnout84
Touchwood schreef:Het is geneuzel in de marge. Alleen bedoeld om er in de ietwat onrealistische testen wat beter uit te komen. Elke keer krijgen de krukaslagers, de startmotor, de accu en indirect de dynamo een extra opdoffer. De uiteindelijke extra milieuschade als gevolg van al die extra slijtage heeft niemand het over.
Precies....

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: za 27 aug 2016, 14:08
door dennuus1
Start stop systeem heeft alleen nut als je langer dan +/- 1 minuut stil staat, ga je hij de meeste stoplichten niet redden..

Milieu geneuzel ga ik niet eens over beginnen..

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: za 27 aug 2016, 15:21
door damianw26
Ik schakel het standaard uit i.v.m de vermeende extra slijtage aan de accu en (start)motor. Ik vind het belangrijker dat die onderdelen heel blijven dan dat ik wellicht een paar euro aan benzine zou kunnen besparen op jaarbasis. Bij lang stilstaan (wat op mijn route niet voorkomt) kan ik het wel begrijpen dat je het gebruikt, maar voor 10-20 seconden heeft het geen zin naar mijn mening.

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 19:13
door Autheo
Touchwood schreef: Elke keer krijgen de krukaslagers, de startmotor, de accu en indirect de dynamo een extra opdoffer. De uiteindelijke extra milieuschade als gevolg van al die extra slijtage heeft niemand het over.
Ik ben toch wel benieuwd naar een wat meer onderbouwde technische uitleg bij deze bewering. Ik kan gewoon rekentechnisch snappen dat bijvoorbeeld de startmotor meer zal slijten, omdat die vaker z'n werk moet doen. Maar krijgen de draaiende delen bij het starten een zodanig 'extra opdoffer' dat er van zoveel extra slijtage sprake is? En de accu, slijt die er zoveel extra van als er stroom van gevraagd wordt? Is die extra slijtage echt technisch aantoonbaar, of is het meer een gevoel?

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 20:21
door Touchwood
Rekentechnisch?

Je had graag een precieze berekening gewild hoeveel kilometers het betreffende Up-je minder kan maken alvorens het olieverbruik toegenomen is tot zeg 1 op 500? Of hoeveel korter de startmotor korter meegaat? ;-)

Nee, natuurlijk kan ik dat niet...

Op het moment, dat de motor start is er geen oliedruk en dus treedt er slijtage op. Hoe vaker de startmotor aanslaat hoe eerder het ding kapot gaat. Een accu heeft een eindig aantal laadcycli en tijdens een grote stroomafname treedt er ook enige mechanische belasting op. Hoe vaker de dynamo krachtig moet laden hoe eerder er mankementen optreden.

Een ieder moet z'n afweging maar maken. De besparing aan benzine is verwaarloosbaar en alleen maar significant aanwezig tijdens die testen, waar fabrikanten aan moeten voldoen. Voor de rest geneuzel in de marge.

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 22:20
door broker
Ben het helemaal eens met Touchwood. Een vriend van mij zit in de smeerolie ( met name de ontwikkeling van speciale producten) en die krijgen volop vragen van de autofabrikanten omdat inmiddels duidelijk wordt dat het start/stop systeem grote schade/problemen aan met name nokkenas- en krukaslagers veroorzaakt. Jaguar heeft in reactie hierop in zijn nieuwe modellen al rollagers voor de nokkenassen ontwikkeld in plaats van de gebruikelijke glijlagers. De moderne ( lees dunne) olie's laten niet genoeg oliefilm achter waardoor er bij iedere start eventjes geen optimale smering is. Om de levensduur van automotoren niet onnodig te bekorten zijn er dus ofwel andere smeerolie's nodig ofwel andere lagerconstructies. Tot die tijd: start/stop zoveel mogelijk uitschakelen als je lang met je motortje wilt doen. Aan dit probleem wordt nog niet zoveel ruchtbaarheid gegeven omdat het start/stopsysteem nodig is om veel auto's net aan de emissie-eisen voor de door de fiscus gewenste lage uitstoot te laten voldoen.

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 22:53
door damianw26
Als ik dit alles zo lees ben ik maar wat blij dat ik het nooit gebruik...

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 05:42
door MeerArosa
Niet helemaal vergelijkbaar met het start-stop-systeem uit de Up (en vele andere auto's), maar bij de bijvoorbeeld hybride Toyota's gaat de brandstofmotor nog veel vaker aan en uit tijdens het rijden. Daarvan zijn er ondertussen bijna 100.000 van verkocht in Nederland en ook al behoorlijk wat exemplaren met aanzienlijke kilometerstanden. Het lijkt dus prima mogelijk om motoren (en aanverwante onderdelen) zo te maken dat regelmatig aan-uit geen bezwaar hoeft te zijn. Maar zoals broker hierboven aangeeft, dat zal ook niet altijd even goed gaan.

Of een start-stop-systeem daadwerkelijk een besparing oplevert, daar twijfel ik wel aan. Bij langdurig voor een verkeerslicht staan scheelt het natuurlijk wel de nodige uitlaatdampen (fijn voor fietsers, enz.) en daarmee brandstof. Maar voor het starten van de motor is ook een bepaalde energie nodig. De vraag is wanneer het ene, het andere overtreft. Dat zal erg per situatie verschillen.

Oja, de poll kan ik niet invullen. Onze Mii heeft een automaat en mijn auto van de zaak is zo'n hybride.

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 06:09
door UpSie
Goedemorgen,

Het is niet zo dat een motor zomaar wordt voorzien van een start stop systeem.
Wij hebben ook kleine truck motoren welke zijn voorzien van start stop.
Daar zit al ander lagerwerk in, en vele andere hardware aanpassingen om levensduur problemen te voorkomen.
Ook de software monitord vele parameters om start stop goed te laten functioneren.
Bv koelvloeistof temperatuur, als deze te koud is zal hij niet stilvallen, te warm ook niet.
En zo zijn er vele meer.
Verder hebben startstop motoren een speciale daarvoor geschikte start motor omwille van de hogere duty cycle.
In de motoren wereld is er een standaard welke gehanteerd wordt om acceptabele levensduur te garanderen.
Hierbij is startstop frequentie gezet op max 30X per uur, en 250.000 gedurende de levensduur.
In de praktijk zien wij, bij stadsbussen bv, met een zware duty gemiddeld 15X per uur.
Het is wel zo dat in motoren technologie deze feature relatief nieuw is, we leren dan ook elke dag ervan en stellen waar nodig bij.
Je moet je realiseren dat een fabrikant als bv VW, of de firma waar ik voor werk, verschillende type motoren heeft met deze feature, miljoenen keren zijn verkocht in alle uithoeken van de wereld met allemaal verschillende gebruikers. Veelal dezelfde veel voorkomende problemen worden onder de loep genomen en gefixed, aangezien dit dan een design isseu zou kunnen zijn.
Hoe ik er zelf mee omga, mijn vrouw gebruikt het nooit, dat is haar manier van rijden, voor het stoplicht, in zijn eerste versnelling met koppeling ingetrapt.
En ikzelf, ik gebruik het wel, maar alleen op het moment ik denk dat het geen probleem is, wat eigenlijk een beetje larie is natuurlijk, maar dat zit tussen de oren.
Misschien iets anders wat de veelrijders misschien kunnen beantwoorden.
Zijn er gebruikers die problemen hebben gehad met hun auto als gevolg van start stop?
Op mijn zakelijke auto heb ik het ook, en functioneerd altijd, dit is mijn tweede auto ermee, en heb nog nooit geen probleem gehad, doe dan ongeveer 180k km in drie en een half jaar.
Wel gaat de koppeling wat rammelen op den duur, maar resulteerd niet in een defect.
Ik vindt wel dat het start stop van VW veruit het beste en soepelste werkt, zelfs in de Up.

Grtn Leen.

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 10:17
door TwitNour
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... r-s-engine" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 18:02
door Autheo
Fijn dat er nu wat meer inhoudelijke bijdragen zijn, waarin de voor- en nadelen wat meer uitgediept worden. Zo wordt het (voor mij in ieder geval) toch wat duidelijker welke technische factoren een rol spelen. Naar aanleiding daarvan ben ik nog even wat verder gaan googelen, waarbij ik ook de volgende interessante discussie tegenkwam:
http://www.auto-motor-und-sport.de/foru ... bschaltung

Daarin komt ook aan de orde sprake wat Upsie al aangaf: dat de moderne techniek al ver is ontwikkeld, waarbij onder meer motoren een veel grotere start-stopfrequentie hebben. Daarbij zou er wel sprake zijn van speciale lagers, met toepassing van bijvoorbeeld 'irox' om de slijtage tegen te gaan. Zou de Vagling dat ook hebben?

Uit de discussies komt voor mij wel naar voren, dat er een groot verschil is tussen voor- en tegenstanders. De voorstanders hebben het vooral over de milieuvoordelen, en 'vertrouwen' er meer op dat de doorontwikkelde techniek hen niet in de steek laat. De tegenstanders zijn in het algemeen wat meer uitgesproken dat de techniek zich nog niet heeft bewezen en dat op de lange duur de slijtage toch groter is. Ook geven zij aan dat het kostenvoordeel op den duur omslaat als er reparaties komen, en dat ook die reparaties een grotere aanslag op het milieu zijn dan de besparing...

Kortom: of het start-stopsysteem uiteindelijk zo nuttig is, blijft een interessant discussiepunt.

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 18:19
door TwitNour
De techniek is relatief nieuw en ik denk dat start stop over langere tijd pas zal laten zien of de voordelen opwegen tegen de eventuele nadelen.

Re: Poll: Wat vindt jij van het Start/Stopsysteem?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 18:38
door UpSie
Het is zoals ik heb geschreven relatief nieuw, maar vergeet niet dat er intussen miljoenen auto's en motoren draaien met deze feature.
En daar miljoenen km en uren mee wordt gedraaid.
De huidige electronica geeft ons een schat aan data over het gebruik en condities waardoor we veel sneller leren van de design fouten dan vroeger.
Neem van mij aan dat motoren en auto's op de markt met start stop feature aangepaste hardware hebben.
Als specialist op dit gebied, weet ik dat lagers en startmotor niet alleen de verschillen zijn, bouw tolerantie is vele malen kleiner dan conventioneel, oliepompen met een veel grotere opbrengst.
Aangepaste software, brandstofpompen en inspuitstukken, veel timing aanpassingen om tijdens starten een lage compressie te genereren en zodoende minder belasting op het drijfwerk te hebben.
En van grens smering kan vrijwel geen sprake zijn aangezien dit een heel korte levensduur oplevert, alleen koude start is cruciaal.
De startmotor een type reductie starter met grote accu capaciteit zorgt voor een hoog en zeer snel stijgend start toerental, waardoor al oliedruk aanwezig is voordat de motor echt aanslaat.
Ik verwacht geen mindere levensduur met de huidige technologie, het zit gewoon tussen onze oren aangezien dit compleet averechts is van wat we vroeger hebben geleerd.
Ook is bewezen dat deze technologie een aanzienlijke brandstof besparing oplevert, ik heb het met eigen ogen gezien en ia ook niet moeilijk om te begrijpen toch.

Grtn Leen.