Stuurprobleem
Stuurprobleem
Ik besef dat dit een moeilijk verhaal wordt, maar toch. Ik reed gisteravond van mijn werk naar huis en ik voelde iets aan mijn stuur: het leek of er in het stuurhuis iets 'knapte'. Daarna had de Up een afwijking naar links: wanneer ik het stuur losliet op de snelweg dan vloog-ie onmiddellijk op de vangrail af (toch beter: de handen aan het stuur houden). Vanochtend vroeg opgestaan om als eerste bij mijn garage op de stoep te staan. Wat bleek: de auto reed weer vlekkeloos rechtuit. Vaaaag.
Bij mensen snap ik nog dat ze zich een kwaaltje inbeelden en dan, eenmaal bij de dokter, blijkt de hoofdpijn spontaan verdwenen. Aandacht doet wonderen. Maar zo werkt een mechanisch apparaat niet! Een auto stuurt toch goed of niet goed? Als er iets defect is aan de stuurinrichting dan moet-ie toch altijd een afwijking naar links hebben? Maar niet de ene dag wel en de andere dag niet.
Bij de garage konden ze er natuurlijk niets mee. De auto ging ook niet op de brug. Ik moest maar weer terugkomen als het stuurprobleem zou terugkeren. Maar ik vind het wel een beetje een eng idee dat zo'n spookprobleem komt en gaat naar believen. Wat zou het kunnen zijn?
Bij mensen snap ik nog dat ze zich een kwaaltje inbeelden en dan, eenmaal bij de dokter, blijkt de hoofdpijn spontaan verdwenen. Aandacht doet wonderen. Maar zo werkt een mechanisch apparaat niet! Een auto stuurt toch goed of niet goed? Als er iets defect is aan de stuurinrichting dan moet-ie toch altijd een afwijking naar links hebben? Maar niet de ene dag wel en de andere dag niet.
Bij de garage konden ze er natuurlijk niets mee. De auto ging ook niet op de brug. Ik moest maar weer terugkomen als het stuurprobleem zou terugkeren. Maar ik vind het wel een beetje een eng idee dat zo'n spookprobleem komt en gaat naar believen. Wat zou het kunnen zijn?
Blij in m'n uppie!
Re: Stuurprobleem
Hmm, misschien een Hik in het elektronische Stuurbekrachteging systeem?
Vind het wel raar dat ze hem niet even op de brug voor je zetten, even snel kijken voor jouw geruststelling kan toch geen kwaad?
Vind het wel raar dat ze hem niet even op de brug voor je zetten, even snel kijken voor jouw geruststelling kan toch geen kwaad?
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket
- High-up!
- Vagling liefhebber
- Berichten: 546
- Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 14:44
- Locatie: Groningen
Re: Stuurprobleem
Ik zou zeggen; balanceerlood verloren.. Heb ik eerder wel es gehad. Maar die vlieger gaat niet op als ie de dag erna weer netjes rijdt.
Zou aan iets electronisch denken inderdaad.
Zou aan iets electronisch denken inderdaad.
||High-up! | Candy White | Executive Pakket | Drive Pakket | Maps & More | 75PK ||
- dubbel-UP!
- Vagling liefhebber
- Berichten: 543
- Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
- Locatie: het mooie Limburg
Re: Stuurprobleem
(tijdelijk) plakkende remklauw aan de kant waar die naar toe trekt?
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!
Re: Stuurprobleem
Staat je hoogteverstelling stuur wel goed, niet er net ff naast zegmaar
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Re: Stuurprobleem
Ik ben vanmiddag naar mijn werk gereden en de Up reed als zonnetje. Woensdag kijkt de garage er nog eens beter naar - ik kwam vanochtend zonder afspraak binnenvallen. Ik ben benieuwd of het probleem/hikje voor woensdag terugkeert. Zo niet, dan vrees ik dat de garage ook weinig vindt.
Blij in m'n uppie!
Re: Stuurprobleem
Is zo'n hikje terug te zien als je een of andere chip in de auto uitleest? En zo ja, tot hoe lang wordt zo'n logje bewaard (m.a.w. komt dat er volgende week woensdag bij de garage nog uit)?RoyVisser schreef:Hmm, misschien een Hik in het elektronische Stuurbekrachteging systeem?
Blij in m'n uppie!
Re: Stuurprobleem
Ik ben bang dat dit soort dingen niet geregistreerd worden, tenzij de auto het ook echt als fout heeft gezien/ziet, is dit het geval dan kunnen ze het inderdaad terugzien bij de garagePieter schreef:Is zo'n hikje terug te zien als je een of andere chip in de auto uitleest? En zo ja, tot hoe lang wordt zo'n logje bewaard (m.a.w. komt dat er volgende week woensdag bij de garage nog uit)?RoyVisser schreef:Hmm, misschien een Hik in het elektronische Stuurbekrachteging systeem?
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket
Re: Stuurprobleem
Net flikte de Up! het weer. Het stuur trok weer naar links. Zal je net zien, Tweede Paasdag, geen garage open. Ik heb toen het probleem weer begon, direct de stuurhoogte gewijzigd, maar dat hielp niets. Ik heb voor een stoplicht even de auto opnieuw gestart, baatte ook niet. Ik ben benieuwd of het probleem er morgen nog is, als ik langs de garage kan.
Vraagje: waar zit de elektronica van de NSK stuurbekrachtiging? Kan daar makkelijk vocht bij? Toen het de eerste keer gebeurde had ik de auto net gewassen en vandaag regent het.
Vraagje: waar zit de elektronica van de NSK stuurbekrachtiging? Kan daar makkelijk vocht bij? Toen het de eerste keer gebeurde had ik de auto net gewassen en vandaag regent het.
Blij in m'n uppie!
Re: Stuurprobleem
vraag ging gelijk dat de auto het probleem gaf ook een lampje branden?
als dat zo is staat er ook een fout in het geheugen van de stuurbekrachtiging
en kan de dealer het ook uitlezen
als dat zo is staat er ook een fout in het geheugen van de stuurbekrachtiging
en kan de dealer het ook uitlezen
move-up dark silver drivers pakket en winter pakket getinte ramen carbon op bumper en spiegels
- High-up!
- Vagling liefhebber
- Berichten: 546
- Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 14:44
- Locatie: Groningen
Re: Stuurprobleem
Balen zeg! Hou je ons op de hoogte?
||High-up! | Candy White | Executive Pakket | Drive Pakket | Maps & More | 75PK ||
Re: Stuurprobleem
Nee, er ging geen lampje branden (geen oranje stuurtje, geen rood stuurtje). Ik ben bang dat er weinig uit te lezen valt zo. Net weer even wezen rijden (dezelfde dag dus nog) en de auto stuurde weer perfect. En het regende nog steeds. Dus daar gaat mijn vochttheorie...Ben schreef:vraag ging gelijk dat de auto het probleem gaf ook een lampje branden?
Blij in m'n uppie!
Re: Stuurprobleem
Pieter heb je toevallig een bluemotion? Ik bedacht me laatst dat die op een of andere manier ook energie winnen wanneer je remt, ik weet niet of dit dan gedaan word via je dynamo of een apart iets in het remgedeelte zelf. Misschien dat dit blijft hangen aan 1 kant?
geen flauw idee hoor, just thinking out loud
geen flauw idee hoor, just thinking out loud
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket
Re: Stuurprobleem
Helemaal geen gekke gedachte roy!RoyVisser schreef:Pieter heb je toevallig een bluemotion? Ik bedacht me laatst dat die op een of andere manier ook energie winnen wanneer je remt, ik weet niet of dit dan gedaan word via je dynamo of een apart iets in het remgedeelte zelf. Misschien dat dit blijft hangen aan 1 kant?
geen flauw idee hoor, just thinking out loud
Bryan
- henri
- Forum eindbaas
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Stuurprobleem
Het recuperatieve remgedeelte staat geheel los van het hydraulische remsysteem. Het lijkt me daarom niet logisch dat dit gerelateerd is aan het stuurprobleem.
Bij recuperatie regelt de motorelektronica dat de dynamo de maximale laadstroom levert. De dynamo vraagt in deze situatie behoorlijk wat motorvermogen, waardoor op de motor afgeremd wordt. Omdat de geleverde laadstroom ook afgevoerd/opgeslagen moet worden, past VW een grotere accu toe in de Up. Anders zou de (elektrische) energie alsnog in warmte (=verlies) omgezet moeten worden.
Bij recuperatie regelt de motorelektronica dat de dynamo de maximale laadstroom levert. De dynamo vraagt in deze situatie behoorlijk wat motorvermogen, waardoor op de motor afgeremd wordt. Omdat de geleverde laadstroom ook afgevoerd/opgeslagen moet worden, past VW een grotere accu toe in de Up. Anders zou de (elektrische) energie alsnog in warmte (=verlies) omgezet moeten worden.
Re: Stuurprobleem
ik heb vandaag de nieuwse product informatie bekeken ( data bank van problemen die bij de fabriek bekend zijn)
en daar stond dit probleem nog niet bij
en daar stond dit probleem nog niet bij
move-up dark silver drivers pakket en winter pakket getinte ramen carbon op bumper en spiegels
Re: Stuurprobleem
welke welBen schreef:ik heb vandaag de nieuwse product informatie bekeken ( data bank van problemen die bij de fabriek bekend zijn)
en daar stond dit probleem nog niet bij
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013
- Psycho_Mantis
- Vagling liefhebber
- Berichten: 912
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
- Locatie: Spijkenisse
Re: Stuurprobleem
Problemen? Vertel!eas schreef:welke welBen schreef:ik heb vandaag de nieuwse product informatie bekeken ( data bank van problemen die bij de fabriek bekend zijn)
en daar stond dit probleem nog niet bij
Re: Stuurprobleem
valt mee geen gote problemen wat kleine dingen die iritant zijn mar geen grote problemen
als jullie problemen hebben stuur dan een PB met chassisnummer dan kijk ik in database
gr ben
als jullie problemen hebben stuur dan een PB met chassisnummer dan kijk ik in database
gr ben
move-up dark silver drivers pakket en winter pakket getinte ramen carbon op bumper en spiegels
Re: Stuurprobleem
Het probleem is tot op heden niet meer teruggekeerd (afkloppen...), maar of het bij 2 keer blijft. Nee, ik heb geen blue motion, gewoon een standaard Take Up met airco. Op zich fijn dat het probleem nog niet is opgedoken in de VW-databank. Maar ik ben toch wel nieuwsgierig wat er nu precies mis gaat als mijn stuur gaat trekken.
Blij in m'n uppie!