![Laughing :lol:](./images/smilies/icon/lol.gif)
Afgelopen 5 jaar een Citroën C1 gereden. Tot volle tevredenheid, slechts 1055 euro in bijna 100000 km heeft de kleine vriend slechts gekost aan onderhoud ( en onderhouden volgens schema bij de dealer) maar ik wilde iets meer ruimte en meer comfort op de snelweg. Ben voornemens om de UP ook 5 jaar te rijden. Ik ben erg benieuwd hoe de UP me gaat bevallen en hoe betrouwbaar en economisch hij zal blijken in de komende jaren. Ik gebruik de kleine auto hoofdzakelijk voor woon-/werkverkeer, zo'n 110 km per dag en kleine ritten rond de deur. Tenslotte zit ik er meestal alleen in en veel file dus dan heb ik geen grote auto nodig. Onder het motto: verbeter de wereld en begin bij jezelf.
![Thinking :think:](./images/smilies/icon_think.gif)
En wat lenen voor een auto betreft: ik heb het nooit gedaan ( hoeven doen). Is gewoon veel duurder dan met eigen geld kopen, tenzij je een goede auto nodig hebt en even het geld niet kunt missen ofwel dat je met dat geld zakelijk meer kunt verdienen. Dan biedt lenen wel mogelijkheden. En dat zal voor ieder weer anders zijn. En als je budget krap is kan het goed zijn om een (kleine) nieuwe te kopen. Je hebt dan weinig verrassingen voor wat betreft de gebruikskosten en weet waar je iedere maand aan toe bent. Mijn Volvo S90 van ruim 16,5 jaar oud, die ik naast de kleine auto rijd en gebruik voor lange zakelijke ritten, is nog een perfecte en fijne auto, maar zo af en toe kost ie weleens onverwacht een extra cent om hem in topconditie te houden. En dan is het fijn en ook nodig om een buffertje daarvoor te hebben. Daar staat dan wel weer tegenover dat het hoofdstuk afschrijving bij zo'n auto allang achter je ligt.
Groeten, Jan.