benzine verbruik in de praktijk
Re: benzine verbruik in de praktijk
Vorige week even met de Up naar tilburg geweest. Afgetankt voor en afgetankt na.
Gemiddels 1 op 21,8 met 130 in de cruise control de hele weg.
M´n ma rijd er elke dag 7km heen en terug en dan rijd ze 1 op 19 zo´n beetje
Gemiddels 1 op 21,8 met 130 in de cruise control de hele weg.
M´n ma rijd er elke dag 7km heen en terug en dan rijd ze 1 op 19 zo´n beetje
Ibiza running @ 248 pk & 373nm
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Deze waarde met 130 op de teller? Dat zou ik met mijn Up niet kunnen. Op de snelweg met 130 rijd ik zeker 1 op 17 a 1 op 18 maar niet veel meer dan dat. Naast snelweg nog provinciale wegen gereden?kgroot.nl schreef:Vorige week even met de Up naar tilburg geweest. Afgetankt voor en afgetankt na.
Gemiddels 1 op 21,8 met 130 in de cruise control de hele weg.
M´n ma rijd er elke dag 7km heen en terug en dan rijd ze 1 op 19 zo´n beetje
Re: benzine verbruik in de praktijk
Stuk vanaf Nieuwegein tot aan Vught 130 en het laatste stukje N65 continu 80.
Dus zeg 65KM 130 en 15 80
Voordeel is dat ik toen ik bij peugeot werkte 8 zuingiheid trainingen gehad heb en nu idioot veel anticipeer
Ik rij met mijn Cuore ook 1 op 35 gemiddeld
Dus zeg 65KM 130 en 15 80
Voordeel is dat ik toen ik bij peugeot werkte 8 zuingiheid trainingen gehad heb en nu idioot veel anticipeer
Ik rij met mijn Cuore ook 1 op 35 gemiddeld
Ibiza running @ 248 pk & 373nm
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Prachtige cijfers zeg! Die zuinigeidstrainingen leveren dan wel wat op. Als je binnenkort naar de meeting komt, mag je van mij wel wat praktische tips laten zien! Daar kunnen we wat van leren.kgroot.nl schreef:Stuk vanaf Nieuwegein tot aan Vught 130 en het laatste stukje N65 continu 80.
Dus zeg 65KM 130 en 15 80
Voordeel is dat ik toen ik bij peugeot werkte 8 zuingiheid trainingen gehad heb en nu idioot veel anticipeer
Ik rij met mijn Cuore ook 1 op 35 gemiddeld
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Dit is misschien wel een leuk idee ja haha. Daar heeft iedereen wat aan.Autheo schreef:Prachtige cijfers zeg! Die zuinigeidstrainingen leveren dan wel wat op. Als je binnenkort naar de meeting komt, mag je van mij wel wat praktische tips laten zien! Daar kunnen we wat van leren.kgroot.nl schreef:Stuk vanaf Nieuwegein tot aan Vught 130 en het laatste stukje N65 continu 80.
Dus zeg 65KM 130 en 15 80
Voordeel is dat ik toen ik bij peugeot werkte 8 zuingiheid trainingen gehad heb en nu idioot veel anticipeer
Ik rij met mijn Cuore ook 1 op 35 gemiddeld
Re: benzine verbruik in de praktijk
130 op teller is slechts 120-121 Echte km, s. Daar wordt ie "zuinig" van.kgroot.nl schreef:Vorige week even met de Up naar tilburg geweest. Afgetankt voor en afgetankt na.
Gemiddels 1 op 21,8 met 130 in de cruise control de hele weg.
M´n ma rijd er elke dag 7km heen en terug en dan rijd ze 1 op 19 zo´n beetje
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014
Re: benzine verbruik in de praktijk
De beste tip is gewoon anticiperen.
Ver voor het stoplicht gas los laten zodat je 1 niet hoeft te remmen en 2 je niet de hele ciclus voor het stoplicht stil staat.
Optrekken kost simpelweg brandstof.
Marreh over het algemeen rij ik niet zo hoor
Waarom heb ik anders een Ibiza met 240 PK
Ver voor het stoplicht gas los laten zodat je 1 niet hoeft te remmen en 2 je niet de hele ciclus voor het stoplicht stil staat.
Optrekken kost simpelweg brandstof.
Marreh over het algemeen rij ik niet zo hoor
Waarom heb ik anders een Ibiza met 240 PK
Ibiza running @ 248 pk & 373nm
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Maar wat is de beste manier om op te trekken? Er zal toch een acceleratiesnelheid zijn? Niet te traag maar niet te snel. En wanneer schakel je door? 2000? 2500? 3000? Dat zou ik toch graag willen weten.kgroot.nl schreef:De beste tip is gewoon anticiperen.
Ver voor het stoplicht gas los laten zodat je 1 niet hoeft te remmen en 2 je niet de hele ciclus voor het stoplicht stil staat.
Optrekken kost simpelweg brandstof.
Marreh over het algemeen rij ik niet zo hoor
Waarom heb ik anders een Ibiza met 240 PK
Re: benzine verbruik in de praktijk
Je hoeft juist niet idioot langzaam op te trekken. Duurt het langer voor je op snelheid bent oftewel kost meer brandstof. Uiteraard ook niet gaan lopen trappen. Ik schakel meestal rond de 3500 toeren. Anders draai je weer onder de toeren wat weer extra brandstof kost. Ennuh alsk op de schakel indicator rij rij ik 1 op 19 max Oftewel negeer dat ding
Ibiza running @ 248 pk & 373nm
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Die schakelindicator geeft ook verschillende waardes aan. Wanneer je flink doortrapt zal de indicator zich ook aanpassen aan die rijstijl. Dat heb ik tijdje geleden gemerkt toen ik rustig optrok. Ik reed in de tweede versnelling en langzaam accelererend. De indicator gaf op een bepaald moment pijltje omhoog aan om naar de derde versnelling te gaan. Op dat moment drukte ik het gas wat meer in, waardoor de indicator toch weer aangaf dat ik op de tweede versnelling wel goed zit.kgroot.nl schreef:Je hoeft juist niet idioot langzaam op te trekken. Duurt het langer voor je op snelheid bent oftewel kost meer brandstof. Uiteraard ook niet gaan lopen trappen. Ik schakel meestal rond de 3500 toeren. Anders draai je weer onder de toeren wat weer extra brandstof kost. Ennuh alsk op de schakel indicator rij rij ik 1 op 19 max Oftewel negeer dat ding
Om die reden is het denk ik meer een indicator is voor het rijden op goede toerental, maar niet perse voor een gunstig verbruik.
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Mee eens. Heb bij Volkswagen Autostadt een zuinigheids-instructierit gedaan (in een Polo 1.4). Eerst een rit door stad, buitenwegen en een stukje autoweg waarbij de instructeur je rijgedrag observeert. Hij gaf aan dat het voor hem een moeilijke klus zou zijn, omdat ik al aardig zuinig reed. Ik had al de gewoonte om soms onnodige tussenversnellingen over te slaan (direct van 3 naar 5 bijvoorbeeld), zo constant mogelijk te rijden en veel uit te rollen in de versnelling. Na die rit werd de stand van de BC genoteerd. Daarna precies dezelfde rit nog een keer, maar dan met tips en aanwijzingen van de instructeur. Belangrijkste punt voor mij was om inderdaad de schakelindicator te negeren, maar proberen zonder overdrijven heel vlot naar de gewenste snelheid door te trekken. En inderdaad, aan het eind van de rit had ik daardoor toch nog zuiniger gereden (zelfs zuiniger dan de officiële fabrieksopgave, wat beloond werd met een in Autostadt te besteden kortingsbon). Gewoon vlot doortrekken naar de beoogde snelheid is dus zuiniger dan die schakelindicator volgen!kgroot.nl schreef:Je hoeft juist niet idioot langzaam op te trekken. Duurt het langer voor je op snelheid bent oftewel kost meer brandstof. Uiteraard ook niet gaan lopen trappen. Ik schakel meestal rond de 3500 toeren. Anders draai je weer onder de toeren wat weer extra brandstof kost. Ennuh alsk op de schakel indicator rij rij ik 1 op 19 max Oftewel negeer dat ding
Laatst gewijzigd door Autheo op vr 02 jan 2015, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: benzine verbruik in de praktijk
Dat is inderdaad zo. Ik deed de trainingen in een 508 Hybrid 4. Opgave is 1 op 24 geloof ik en ik haalde op de rit van 90KM 1 op 34,9
Ibiza running @ 248 pk & 373nm
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
Re: benzine verbruik in de praktijk
Schakelen bij 3500 toeren
Ik dacht dat het het zuinigst is om bij 2000, vooruit 2500 toeren te schakelen.
Weet je het wel zeker?
Ik dacht dat het het zuinigst is om bij 2000, vooruit 2500 toeren te schakelen.
Weet je het wel zeker?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Eigenlijk klinkt het wel logisch. Hoe sneller je op je gewenste kruissnelheid bent, hoe sneller hij zuiniger zal gaan rijden. Misschien dat de 3500 wel flink genomen is, maar in principe zou het best kunnen.Gert schreef:Schakelen bij 3500 toeren
Ik dacht dat het het zuinigst is om bij 2000, vooruit 2500 toeren te schakelen.
Weet je het wel zeker?
Re: benzine verbruik in de praktijk
Dus alle tips en instructies op internet omtrent zuinig rijden zijn onzin?
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Nee hoor, beslist niet 'alle' tips zijn onzin. Maar hier ging het er om dat hoe langer je er over doet om op je gewenste snelheid te komen, je een hoger verbruik hebt omdat de motor al die tijd trekken moet. Dus niet al te sloom optrekken, maar redelijk vlot naar de gewenste snelheid levert besparing op. De schakelindicator moet je niet al te precies volgen, vooral als je met een al te voorzichtige rechtervoet rijdt geeft die al snel de volgende versnelling aan. En dan rijd je niet altijd in het optimale toerengebied voor de 'Nm en Pk' curve. Net wat Twitnour aangaf, als je het gaspedaal wat dieper indrukt, wordt de hogere versnelling vaak wat later aangegeven. Ik zou zeggen: test het eens een tank uit, dan zul je zien dat wat vlotter optrekken wel eens zuiniger kan zijn! Mijn ervaring na m'n instructierit bij Autostadt vond ik overtuigend.oppermii schreef:Dus alle tips en instructies op internet omtrent zuinig rijden zijn onzin?
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik ga het ook eens proberen. Ik hoop resultaat te zien. Ik verwacht van wel.Autheo schreef:Nee hoor, beslist niet 'alle' tips zijn onzin. Maar hier ging het er om dat hoe langer je er over doet om op je gewenste snelheid te komen, je een hoger verbruik hebt omdat de motor al die tijd trekken moet. Dus niet al te sloom optrekken, maar redelijk vlot naar de gewenste snelheid levert besparing op. De schakelindicator moet je niet al te precies volgen, vooral als je met een al te voorzichtige rechtervoet rijdt geeft die al snel de volgende versnelling aan. En dan rijd je niet altijd in het optimale toerengebied voor de 'Nm en Pk' curve. Net wat Twitnour aangaf, als je het gaspedaal wat dieper indrukt, wordt de hogere versnelling vaak wat later aangegeven. Ik zou zeggen: test het eens een tank uit, dan zul je zien dat wat vlotter optrekken wel eens zuiniger kan zijn! Mijn ervaring na m'n instructierit bij Autostadt vond ik overtuigend.oppermii schreef:Dus alle tips en instructies op internet omtrent zuinig rijden zijn onzin?
Re: benzine verbruik in de praktijk
Tussen de 3 en 3500 toeren zit je wel goed.Gert schreef:Schakelen bij 3500 toeren
Ik dacht dat het het zuinigst is om bij 2000, vooruit 2500 toeren te schakelen.
Weet je het wel zeker?
Vind de up niet vooruit te trappen als je vroeg schakelt.
En een motor die onder zijn toeren moet werken verbruikt 3x zoveel dan een motor die een normaal toerental draait.
Overigens met het zogenaamde ¨Nieuwe rijden¨ haalde ik bij lange na deze waardes niet
Ibiza running @ 248 pk & 373nm
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
Re: benzine verbruik in de praktijk
In het begin reed ik 1 op 16. Met wat moeite naar 1 op 19 gekregen. Om bovennde 1 op 20 te komen moest ik echt rustig gaan optrekken, schakelen bij ik schat 2500rpm, iig onder de 3000.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik wil het ook wel eens gaan proberen maar maakt het nog wat uit dat ik een 75 pk up heb die een andere versnellingsbak heeft? Of geldt er "toeren zijn toeren"?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)