benzine verbruik in de praktijk
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Via mijn Fuelly account heb ik van het afgelopen jaar een analyse gemaakt van het verbruik van de Up. Een tankbeurt heet in Fuelly een Fuel-up.
Feitelijke waardes
In totaal heb ik in het jaar 2014 20 keer getankt. Het totale gemiddelde verbruik was 1 op 18,8 met pieken omhoog en omlaag. Mijn zuinigste Fuel-up was 1 op 21,4 en mijn minst zuinige Fuel-up was 1 op 17,3.
Grafiek:
Zoals je kunt zien gaat het verbruik omlaag naarmate de temperaturen omhoog gaan. In de zomer ligt het verbruik over het algemeen wel hoger, maar is zeker niet constant. De lagere waardes van die periode komen door het airco-gebruik. Ik heb afgelopen zomer namelijk geprobeerd zo min mogelijk gebruik te maken van de airco, maar soms dus wel. En dat kan je goed zien in de grafiek.
In 2014 heb ik in totaal 12.107 km gereden. De gemiddelde prijs die ik in 2014 per liter betaalde was €1,68 en valt nu relatief hoog uit aangezien de prijzen afgelopen weken fors zijn gedaald.
In totaal heb ik 644 L benzine verbruikt.
Bij de 5 ‘minst zuinige’ Fuel-Ups was de reden het airco-gebruik. Bij elke Fuel-Up kan je namelijk notitie maken van bepaalde zaken.
Van de afgelopen paar Fuel-Ups heb ik ook bijgehouden hoeveel de Boordcomputer aangeeft. Dit wilde ik namelijk graag vergelijken met het daadwerkelijke verbruik. Het is algemeen bekend dat de boordcomputer te optimistische waardes laat zien. Ik heb pas sinds 3 tankbeurten geleden besloten dit bij te gaan houden, dus de conclusies die ik trek zijn nog onder voorbehoud aangezien ik het voor de komende paar maanden nog ga bijhouden en er dus betrouwbaardere gemiddeldes uit gaan komen.
Hieronder de waardes
24.
Getankt: 1 op 17,2
Boordcomputer: 1 op 18,5
Verschil van 1,3 km/L
Percentage: 7,6% km/L te zuinig aangegeven
23.
Getankt: 1 op 20,8
Boordcomputer: 1 op 22,7
Verschil van 1,9 km/L
Percentage: 9,1% km/L te zuinig aangegeven
22.
Getankt: 1 op 19,4
Boordcomputer: 1 op 20,9
Verschil van 1,5 km/L
Percentage: 7,7% km/L te zuinig aangegeven
De waardes die de boordcomputer aangeeft zijn aan te passen via de vagcom instellingen en dus kan ik na verloop van tijd, wanneer ik meer vergelijkingen kan maken, de vagcom aanpassen met een percentage verbruik omlaag. Gemiddeld gezien nu geeft de boordcomputer nu 8,1% meer km/L aan.
Meeste getankte liters in een Fuel-up was 35,7 liter dus meer dan de officiële tankinhoud. Ik heb dan ook het vermoeden dat ik op reservetank reed en dat dit 1 of 2 liter extra volume in de tank is.
Wat valt op?
Het valt op dat ik bij Fuel-up 19, de 15e Fuel-up van 2014, ondanks dat ik heb aangegeven heel onzuinig te hebben gereden door snel optrekken, geen start/stop systeem en stationair laten draaien toch een verbruik heb behaald van 1 op 18,5.
Daarnaast valt het op dat ik bij de zuinigste Fuel-up van 1 op 21,4 ook gebruik heb gemaakt van de airco.
Voor de toekomst
Voor komende tijd ben ik van plan weer een wedstrijd met mezelf te houden om zo zuinig mogelijk te rijden.
Daarnaast ben ik van plan om dus ook komende tankbeurten bij te houden wat de boordcomputer aangeeft als verbruik. Daarna een correctie laten doen in de boordcomputer zodat het verbruik wat realistischer gepresenteerd wordt.
Alle Fuelly gegevens zijn openbaar en hier te bekijken
https://www.fuelly.com/car/volkswagen/u ... our/272423
Feitelijke waardes
In totaal heb ik in het jaar 2014 20 keer getankt. Het totale gemiddelde verbruik was 1 op 18,8 met pieken omhoog en omlaag. Mijn zuinigste Fuel-up was 1 op 21,4 en mijn minst zuinige Fuel-up was 1 op 17,3.
Grafiek:
Zoals je kunt zien gaat het verbruik omlaag naarmate de temperaturen omhoog gaan. In de zomer ligt het verbruik over het algemeen wel hoger, maar is zeker niet constant. De lagere waardes van die periode komen door het airco-gebruik. Ik heb afgelopen zomer namelijk geprobeerd zo min mogelijk gebruik te maken van de airco, maar soms dus wel. En dat kan je goed zien in de grafiek.
In 2014 heb ik in totaal 12.107 km gereden. De gemiddelde prijs die ik in 2014 per liter betaalde was €1,68 en valt nu relatief hoog uit aangezien de prijzen afgelopen weken fors zijn gedaald.
In totaal heb ik 644 L benzine verbruikt.
Bij de 5 ‘minst zuinige’ Fuel-Ups was de reden het airco-gebruik. Bij elke Fuel-Up kan je namelijk notitie maken van bepaalde zaken.
Van de afgelopen paar Fuel-Ups heb ik ook bijgehouden hoeveel de Boordcomputer aangeeft. Dit wilde ik namelijk graag vergelijken met het daadwerkelijke verbruik. Het is algemeen bekend dat de boordcomputer te optimistische waardes laat zien. Ik heb pas sinds 3 tankbeurten geleden besloten dit bij te gaan houden, dus de conclusies die ik trek zijn nog onder voorbehoud aangezien ik het voor de komende paar maanden nog ga bijhouden en er dus betrouwbaardere gemiddeldes uit gaan komen.
Hieronder de waardes
24.
Getankt: 1 op 17,2
Boordcomputer: 1 op 18,5
Verschil van 1,3 km/L
Percentage: 7,6% km/L te zuinig aangegeven
23.
Getankt: 1 op 20,8
Boordcomputer: 1 op 22,7
Verschil van 1,9 km/L
Percentage: 9,1% km/L te zuinig aangegeven
22.
Getankt: 1 op 19,4
Boordcomputer: 1 op 20,9
Verschil van 1,5 km/L
Percentage: 7,7% km/L te zuinig aangegeven
De waardes die de boordcomputer aangeeft zijn aan te passen via de vagcom instellingen en dus kan ik na verloop van tijd, wanneer ik meer vergelijkingen kan maken, de vagcom aanpassen met een percentage verbruik omlaag. Gemiddeld gezien nu geeft de boordcomputer nu 8,1% meer km/L aan.
Meeste getankte liters in een Fuel-up was 35,7 liter dus meer dan de officiële tankinhoud. Ik heb dan ook het vermoeden dat ik op reservetank reed en dat dit 1 of 2 liter extra volume in de tank is.
Wat valt op?
Het valt op dat ik bij Fuel-up 19, de 15e Fuel-up van 2014, ondanks dat ik heb aangegeven heel onzuinig te hebben gereden door snel optrekken, geen start/stop systeem en stationair laten draaien toch een verbruik heb behaald van 1 op 18,5.
Daarnaast valt het op dat ik bij de zuinigste Fuel-up van 1 op 21,4 ook gebruik heb gemaakt van de airco.
Voor de toekomst
Voor komende tijd ben ik van plan weer een wedstrijd met mezelf te houden om zo zuinig mogelijk te rijden.
Daarnaast ben ik van plan om dus ook komende tankbeurten bij te houden wat de boordcomputer aangeeft als verbruik. Daarna een correctie laten doen in de boordcomputer zodat het verbruik wat realistischer gepresenteerd wordt.
Alle Fuelly gegevens zijn openbaar en hier te bekijken
https://www.fuelly.com/car/volkswagen/u ... our/272423
Re: benzine verbruik in de praktijk
Erg leuk dit wetenschappelijke overzichtje. Ik wist niet dat VAG techniek ook de verbruiksberekening kan aanpassen. Dat staat in elk geval niet in het lijstje van hullie in het te koop aangeboden forum. Wel de omschakeling van liter/100km naar km/liter. Enfin. Dat blijkt wel als ik er heen ga wat vroeg of laat toch zal moeten gebeuren. Heeft iemand trouwens een idee of die afwijking tussen boordcomputer en het echte verbruik bij een 75 pk motor ook ongeveer die 8 procent is die twitnour gevonden heeft?
Verder haat ik mijn airco. Natuurlijk vanwege het hogere verbruik maar vooral omdat ik meer hou van frisse lucht en koeling via het open dakje. Wat ik me wel afvraag - al is het niet 100 procent on topic - is of ik de airco met een gerust hart altijd uit kan laten staan. Of is het beter om hem tenminste een keer per maand of zo een half uurtje of zo aan te zetten? Iemand een idee?
PS Behalve de airco zorgt ook de verlichting voor hoger verbuikscijfers. Dacht iets van een procentje. Vandaar dat ik die alleen aan heb als het moet. Dit nog afgezien van de verlaging van de levensduur van lampen die branden. Dit voor de echte krenten onder ons.
Verder haat ik mijn airco. Natuurlijk vanwege het hogere verbruik maar vooral omdat ik meer hou van frisse lucht en koeling via het open dakje. Wat ik me wel afvraag - al is het niet 100 procent on topic - is of ik de airco met een gerust hart altijd uit kan laten staan. Of is het beter om hem tenminste een keer per maand of zo een half uurtje of zo aan te zetten? Iemand een idee?
PS Behalve de airco zorgt ook de verlichting voor hoger verbuikscijfers. Dacht iets van een procentje. Vandaar dat ik die alleen aan heb als het moet. Dit nog afgezien van de verlaging van de levensduur van lampen die branden. Dit voor de echte krenten onder ons.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ikzelf gebruik de airco enkel en alleen in de zomer. Heel de vorige winter uit gehad en deze winter ook niet. Ik denk niet dat het kwaad kan, alhoewel het een keertje per maand aanzetten ook zeker geen kwaad kan.
- Thijsvdvl
- Donateur member
- Berichten: 384
- Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
- Locatie: Hapert
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Onze ervaring is dat wanneer wij bij auto's relatief vroeg de aircocompressor moeten vervangen. Dat de eigenaren regelmatig met airco uit rond rijden.TwitNour schreef: Ik denk niet dat het kwaad kan, alhoewel het een keertje per maand aanzetten ook zeker geen kwaad kan.
Daarom zou ik hem altijd aan laten staan.
Re: benzine verbruik in de praktijk
1x per maand is prima. Ik rij nagenoeg altijd met de airco uit en heb nog nooit de airco hoeven te vervangen
Ibiza running @ 248 pk & 373nm
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Altijd aan vind ik onzin. Soms aan zou ik wel doen.Thijsvdvl schreef:Onze ervaring is dat wanneer wij bij auto's relatief vroeg de aircocompressor moeten vervangen. Dat de eigenaren regelmatig met airco uit rond rijden.TwitNour schreef: Ik denk niet dat het kwaad kan, alhoewel het een keertje per maand aanzetten ook zeker geen kwaad kan.
Daarom zou ik hem altijd aan laten staan.
Re: benzine verbruik in de praktijk
High UP 75 Pk Automaat
Re: benzine verbruik in de praktijk
Thijsvdvl schreef:Onze ervaring is dat wanneer wij bij auto's relatief vroeg de aircocompressor moeten vervangen. Dat de eigenaren regelmatig met airco uit rond rijden.TwitNour schreef: Ik denk niet dat het kwaad kan, alhoewel het een keertje per maand aanzetten ook zeker geen kwaad kan.
Daarom zou ik hem altijd aan laten staan.
wat is jullie definitie van regelmatig?
mijn verbruik over twee tankbeurten is 1-15.8
tegevnallend resultaat, wel is t zo dat ik voornamelijk korte stukken rijd
Re: benzine verbruik in de praktijk
Een keertje per week een kwartiertje je airco aan en dat is genoeg. Mijn Volvo S90 uit 1998 heeft nog steeds de originele pomp en condensor na 17 jaar en bijna 3 ton op de klok. Wel 1x per 4 jaar opnieuw vullen voor een optimale werking en 1x per jaar even een rookpatroon erin om alles goed schoon te houden.
Dit (onderhouds)systeem houd ik dan in mijn Up ook maar aan. Ook in alle andere auto's die ik heb gehad met airco heb ik dat zo gedaan en nooit een pomp of condensor hoeven vervangen.
Dit (onderhouds)systeem houd ik dan in mijn Up ook maar aan. Ook in alle andere auto's die ik heb gehad met airco heb ik dat zo gedaan en nooit een pomp of condensor hoeven vervangen.
Groove UP,hot orange,75pk,semi-automaat,panoramadak,ypsilon velgen,DAB+ Fenderaudio.
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Vandaag heel de dag koude temperaturen gehad. Volgens mij niet boven het vriespunt gekomen. Vandaag viel me op dat mijn Up weigerde uit te gaan bij het stoplicht. Geen start/stop dus. Motortemperatuur was gewoon 90 graden dus aan de temperatuur zal het niet liggen. In de boordcomputer kwam telkens het welbekende symbooltje met de A en een streep erdoorheen. Doet de Up standaard onder nul graden geen gebruik maken van start/stop omdat het misschien vanaf die temperaturen niet meer zuiniger is om de motor te laten afslaan, of is er iets anders aan de hand?
- Vinniepilon
- Donateur member
- Berichten: 588
- Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
- Locatie: Hoofddorp
Re: benzine verbruik in de praktijk
Accu te leeg, waarschijnlijk korte stukjes en zeker de temperatuur is een oorzaak. Mocht je wel lange stukken rijden kan het zijn dat de accu niet helemaal goed meer is, anders als je de mogelijkheid hebt de accu een keertje volledig opladen met een externe acculader.TwitNour schreef:Vandaag heel de dag koude temperaturen gehad. Volgens mij niet boven het vriespunt gekomen. Vandaag viel me op dat mijn Up weigerde uit te gaan bij het stoplicht. Geen start/stop dus. Motortemperatuur was gewoon 90 graden dus aan de temperatuur zal het niet liggen. In de boordcomputer kwam telkens het welbekende symbooltje met de A en een streep erdoorheen. Doet de Up standaard onder nul graden geen gebruik maken van start/stop omdat het misschien vanaf die temperaturen niet meer zuiniger is om de motor te laten afslaan, of is er iets anders aan de hand?
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS
BMW R1100GS
Re: benzine verbruik in de praktijk
TwitNour schreef:Vandaag heel de dag koude temperaturen gehad. Volgens mij niet boven het vriespunt gekomen. Vandaag viel me op dat mijn Up weigerde uit te gaan bij het stoplicht. Geen start/stop dus. Motortemperatuur was gewoon 90 graden dus aan de temperatuur zal het niet liggen. In de boordcomputer kwam telkens het welbekende symbooltje met de A en een streep erdoorheen. Doet de Up standaard onder nul graden geen gebruik maken van start/stop omdat het misschien vanaf die temperaturen niet meer zuiniger is om de motor te laten afslaan, of is er iets anders aan de hand?
Volgens mij werkt de startstop niet onder de +3 graden. Was ook bij de Kia Venga waar ik eens mee heb proef gereden
Zou in het instructieboekje moeten staan
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
- mijndochters
- Vagling liefhebber
- Berichten: 111
- Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 09:37
- Locatie: Heerhugowaard
Re: benzine verbruik in de praktijk
Was mij ook al opgevallen dat de start stop niet werkt. Geen idee of het de buitentemperatuur isTwitNour schreef:Vandaag heel de dag koude temperaturen gehad. Volgens mij niet boven het vriespunt gekomen. Vandaag viel me op dat mijn Up weigerde uit te gaan bij het stoplicht. Geen start/stop dus. Motortemperatuur was gewoon 90 graden dus aan de temperatuur zal het niet liggen. In de boordcomputer kwam telkens het welbekende symbooltje met de A en een streep erdoorheen. Doet de Up standaard onder nul graden geen gebruik maken van start/stop omdat het misschien vanaf die temperaturen niet meer zuiniger is om de motor te laten afslaan, of is er iets anders aan de hand?
Re: benzine verbruik in de praktijk
Heeft idd met de buitentemperatuur te maken. Vaochtend bij min 2 deed ie het niet bij mij maar vanmiddag was het plus een half ofzo en toen deed ie het wel. Ik denk dat ie ook wel moet blijven draaien om de temperatuur van de motor en in de auto op peil te houden. Met de airco aan doet ie het ook niet.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Hier hetzelfde. Bij koud weer geen start/stop. Al rij je n uur op de snelweg.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Het heeft te maken met de temperatuur van de accu. Deze moet boven een bepaalde temp zijn en uiteraard onder een bepaalde max. Het staat dus los van de motor en de olie die 90C is.
Volkswagen Groove UP! Deep Black Metallic uit November 2013.
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ahhh dat zal wel de verklaring zijn inderdaad.robbert-h schreef:Het heeft te maken met de temperatuur van de accu. Deze moet boven een bepaalde temp zijn en uiteraard onder een bepaalde max. Het staat dus los van de motor en de olie die 90C is.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Merk wel dat hoe kouder het weer, hoe beter de boordcomputer klopt.oppermii schreef:Dat aangegeven verbruik klopt van geen meter. Het gemiddelde verbruik klopt wel, hetzij met zo'n 8% afwijking.
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Misschien omdat je met een percentage rekent. Als er een 8% afwijking op zit zou echte verbruik bijv 1 op 21 zijn en dan zou de BC 1 op 22,7 aangeven. Verschil is dan 1,7 km/L. Echter als het kouder is, dan is je verbruik ook lager. 1 op 16 echte verbruik zou dan 1 op 17,3 aangeven. Verschil van 1,3 dus nauwkeuriger.oppermii schreef:Merk wel dat hoe kouder het weer, hoe beter de boordcomputer klopt.oppermii schreef:Dat aangegeven verbruik klopt van geen meter. Het gemiddelde verbruik klopt wel, hetzij met zo'n 8% afwijking.
-
- Forum newbie
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di 20 jan 2015, 09:39
Re: benzine verbruik in de praktijk
ik rijd er dagelijks mee voor mijn werk heb hem sinds afgelopen vrijdag in mijn bezit.
ik rijd er in de stad mee op 1.20/1.22 op de snelwegen soms hetzelfde soms 1.23 al!
ik rijd er in de stad mee op 1.20/1.22 op de snelwegen soms hetzelfde soms 1.23 al!