Dakdragers - hoeveel kilo?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Dakdragers - hoeveel kilo?

Bericht door MauriceR. » di 20 aug 2013, 19:20

Vandaag getekend voor een nieuwe Up! Wat ik nog niet weet, is het max. draagvermogen van dakdragers. Ik denk dat het best wel wat kilo's zullen zijn want twee oerhollandse fietsen wegen nogal wat!

Maar... daar wil ik de dragers niet voor gebruiken. Eén van mijn kinderen is een fanatieke zeiler en soms moet de Optimist op het dak. Bij de auto die ik de afgelopen jaren had, was het geen probleem. Ook het dak van mijn vrouw haar leaseauto kan het wel hebben. Maar je zult altijd zien dat ze weg is met haar auto als ik 'm nodig heb...

Overigens is de romp van een wedstrijd-Opti zo'n 35kg, zonder tuigage etc. En zo'n romp is 1,15m breed. Dat werpt meteen een volgende vraag op...

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
pvaken
Vagling liefhebber
Berichten: 108
Lid geworden op: za 07 jul 2012, 13:26
Locatie: De Meern

Re: Dakdragers - hoeveel kilo?

Bericht door pvaken » di 20 aug 2013, 19:44

Gemiddeld gewicht wat je op je dak kwijt kan is meestal zo een 75 kilogram.
|Skoda Citigo Tour 60PK|Deep Black Pearl Metallic|5 Deurs|Travel Pakket|media pakket|Sunset|Reservewiel|kofferbaklampje :)|
|Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCI (140PK) titanium|Panther Black|7" Navi|getinte ramen|zilveren roofrails|Ipod integratie|

Gebruikersavatar
DonkUp
Vagling liefhebber
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 13:08
Locatie: Lelystad

Re: Dakdragers - hoeveel kilo?

Bericht door DonkUp » di 20 aug 2013, 20:55

Volgens Autoweek.nl is de max. daklast 50 kilo.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Dakdragers - hoeveel kilo?

Bericht door Toine » wo 21 aug 2013, 07:55

Het is idd 50 kg, de originele dagdragers wegen 4,9 kg dus die kan je er al af halen dus blijft er zo'n 45 kg over wat je erop mag doen.
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Dakdragers - hoeveel kilo?

Bericht door @@lgra » wo 21 aug 2013, 09:21

Voorschrift is 50. maar 75 is met Thule dragers absoluut geen probleem. Bedenk wel dat het technisch gezienallemaal best nog wat meer kan hebben, maar dat de rijeigenschappen wel veranderen doordat het zwaartepunt van je auto nogal wat hoger komt te liggen bij zware dakasten. Overall gezien zou ik zeker niet boven de 75 kg gaan zitten dus.
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

Gebruikersavatar
Toine
Vagling liefhebber
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 09:00

Re: Dakdragers - hoeveel kilo?

Bericht door Toine » wo 21 aug 2013, 09:40

De rijeigenschappen zullen er niet beter op worden lijkt mij als je hem vol gaat beladen of gaat overbeladen, het is een blijft een kleine auto die niet echt gemaakt is voor zulke dingen zeg maar.....
Ik moet zeggen dat ik de meeste zware spullen in de kofferbak had (afgelopen maandag op de weg terug uit zuid frankrijk) en de rest in de dakkoffer ik schat dat alles bij elkaar een kilotje of 20 was aan bagage en met de dragers en de dakkoffer alles bij elkaar 35 kilo ongeveer en ik vind dat dit al aardig de rijeigenschappen veranderd in negatieve zin, dus als je er nog 40 kilotjes bij gaat doen.... Zal het er niet beter op worden!
Het zal ook afhangen hoe snel je er mee gaat rijden, ik was onderweg met 130 km per uur op de GPS, en ik moet zeggen bij lagere snelheden onder de 100 had je veel meer last van wind en vrachtwagens.
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Dakdragers - hoeveel kilo?

Bericht door MauriceR. » wo 21 aug 2013, 09:49

Top!

Zo'n bootje weegt compleet 45kg, maar dat weegt 'ie niet op het dak. Roer, zwaard, zeil en andere losse onderdelenkun je gewoon in de auto vervoeren, natuurlijk.
En het zal wel een uitzondering zijn dat ik de Up! er voor zal gebruiken. Zoals ik al schreef, ik principe gebruik ik onze andere auto voor die klus. Overigens wel een goed punt over de rijeigenschappen en zwaartepunt!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Plaats reactie