Kraakgeluidje

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
dubbel-UP!
Vagling liefhebber

Re: Kraakgeluidje

Bericht door dubbel-UP! » za 08 sep 2012, 15:55

Mr10 schreef:Ik heb de auto vrijdag weggebracht om het kraakgeluid na te laten kijken want het bleef terugkeren. De monteur die meereed hoorde dat het uit de middenconsole kwam. Het bleek uiteindelijk de versnellingskabel te zijn die langs het hitteschild (?) bewoog. Ze hebben er foam tussen gedaan en het geluid is inderdaad verdwenen.
Vind ik nogal beangstigend, foam is verre van hittebestendig! Zouden ze beter met een hittebestendig materiaal op moeten lossen.
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

JaLu
Forum newbie
Contacteer:

Bericht door JaLu » vr 21 sep 2012, 17:02

Martin33 schreef:
MHonig schreef:Ik kan hierbij dus bevestigen dat het de versnellingskabels zijn die klapperen tegen de hitteschild aan. Stukje foam ertussen en het geluid was weg. Het was een ingreep van een half uurtje.
Kinderziekte van de up!?
kan je een how to maken?
Ben vanochtend met mijn Citigo met hetzelfde euvel (gekraak bij opkomende koppeling en gas geven) naar de dealer teruggegaan. Het gekraak lijkt inderdaad rechts onder het dashboard vandaan te komen. Eerste opmerking van de monteur "lijkt wel uit het dashboard te komen??). Ik heb de monteur maar op weg geholpen door aan te geven dat ik heb gehoord (op dit forum ;) ) dat het wel eens onder de auto met het hitteschild te maken zou kunnen hebben.

Met de auto op de brug was het euvel inderdaad snel gevonden. Waar het hitteschild ophoudt (aan de motorzijde) komen ook een aantal kabels (versnellingsbak, koppeling??) in een bocht naar beneden richting motorruimte. Deze kabels gaan vlak langs het hitteschild. Bij het op laten komen van de koppeling komt er spanning op de kabel waardoor de kabel iets naar beneden komt. Tevens kantelt de motor een beetje doordat er kracht op komt met het gevolg dat de kabel nog iets verder naar beneden komt. Hierdoor drukte de kabel precies tegen het hitteschild, wat weer het krakende geluid veroorzaakte.

Het kraken komt echter alleen van het hitteschild. De monteur heeft een paar keer wat kracht op het einde van het hitteschild gezet, met exact hetzelfde krakende geluid tot gevolg. Het hitteschild zit met speciale ringetje bevestigd op een aantal draadeindjes. De monteur heeft de bevestigingsringen nog een keer een extra slag gegeven. Tevens heeft hij het hitteschild iets verbogen (richting uitlaat) waardoor er net iets meer speling komt tussen de kabels en het hitteschild. Het resultaat, wederom een kraakvrije auto :mrgreen:. Zonder foam. Door ben ik ook geen voorstander van. Mocht het nog eens voorkomen is dit zeer eenvoudig zelf te corigeren. Doe er je voordeel mee!!
Skoda Citigo; Ambition; 60pk; Greentech (GRT); Rood

UP Yours!
Forum newbie

Bericht door UP Yours! » wo 03 okt 2012, 07:10

't Is toch wat dat je met gedoseerd geweld een kraakje moet verwijderen. Maar ja het is dan ook een Skoda....
UP! you go!

Marantz
Vagling liefhebber

Bericht door Marantz » wo 03 okt 2012, 07:19

Koppelingskabel ??
Die dingen zijn toch hydraulisch of is dit nog echt "old school" handel met een kabel ?

Ron UP
Forum eindbaas

Bericht door Ron UP » di 11 aug 2015, 18:26

Ook dit superirritantje kraakgeluid gehad :evil:
Iedere keer met optrekken en overschakelen naar zn 2, krrrrrrrkkk
Alles gecheckt, portieren (rechterspiegel kraakte ook aan de buitenkant met het open neer halen over het zwarte kunststof) binnenkant ook. Rubbers ingespoten enzo.
Wist zeker dat het ergens vanonder de auto vandaan moest komen.

Dus bij de dealer op de brug en jahoor, de versnellingskabel ging ook bij mij over het hitteschild. Iedere keer als de motor kantelt bij optrekken, schuurde de kabel over het hitteschild heen. De kabel wat meer in de hoek verlegd en hitteschild ietsjes verbogen.

En weg kraak !!!

Na een week intensief zoeken uiteindelijk weer een heerlijke kraakvrije auto, wat een genot :D :D :D :D :D
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen

Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Ron UP
Forum eindbaas

Bericht door Ron UP » zo 16 aug 2015, 04:08

Chips!! Het irritante geluidje is weer teruggekomen.
Volgende nogmaals een bezoekje aan de dealer...
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen

Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Plaats reactie