Goededag. Ik heb dus cruisecontrol en mfa ingebouwd in mijn citigo. Had kabelset van vagshop van kufatec.
Nu kreeg ik hem dus niet aan de gang, thans de cruise control. Heb de originele handleiding gebuikt en alles gevolgd. Nu is mij dus een foutje opgevallen in de handleiding. Je moet dus een draad naar ecu trekken naar de motorruimte. En staat er in de handleiding dat het draad op pin29 in stekker B moet. De letters a en b staan dus niet op de stekkers ,wel in het regel apparaat maar dat is dus niet de juiste a en b. Vreemd maar waar. Je kan dus stekker B herkennen aan het korte draad wat eraan zit vanuit de kabelboom. Is dus de rechtse stekker als je naar de motorruimte kijkt. De andere stekker heeft een veel langer stuk draad uit de kabelboom dat is stekker A. En dan op de stekker staan de nummertjes waar de draden eruit komen. En is het makkelijk te herkennen aan een gele draad die naast pin 29 zit. Gele draad zit in pin 28. Let op dit geld dus voor de eerste types met 2. 56pin stekkers aan het regelapparaat tot 04.2013 ongeveer.
Ook moet je in regelapparaat byte 5 bit 5 aanzetten deze codering ontbrak ook in de handleiding. Waarna het dus wel werkte bij mijn citigo.
Voor de rest klopte heel de handleiding van kufatec.
De aansluitingen op bcm en tellers klopte helemaal.
Hopende andere hiermee te helpen die tegen het zelfde probleem aanlopen.
Groet vince
Cruise control inbouw
Re: Cruise control inbouw
Het is onbestaanbaar dat dit soort fouten in de handleiding zitten! Leverancier hier attent op gemaakt?
Re: Cruise control inbouw
Hey! Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Nick en ik ben een trotse bezitter van een volkswagen up op Cng
Momenteel ben ik ook bezig met het inbouwen van cruise control en ik loop een beetje vast.
Zo ver ben ik inmiddels gekomen:
- De schakelaar is vervangen voor 1 met cruise
- Via VCDS is de cruise control aangezet
Schakelaar pin 27 ~> BCM witte stekker pin 47
Schakelaar pin 28 ~> zekering terminal 15
Schakelaar pin 29 + 26 ~> BCM witte stekker pin 45 + ECU stekker B pin 29
Schakelaar pin 30 ~> BCM witte stekker pin 44
Schakelaar pin 31 ~> BCM witte stekker pin 46. Met diode, negatieve kant richting de BCM.
Dit heb ik via veel uitzoeken gevonden maar ik loop er nu gewoon op vast aangezien hij het niet doet.
Zou je misschien met je ervaring mij een beetje wegwijs willen maken hoe ik de bedrading moet aanpassen?
Momenteel ben ik ook bezig met het inbouwen van cruise control en ik loop een beetje vast.
Zo ver ben ik inmiddels gekomen:
- De schakelaar is vervangen voor 1 met cruise
- Via VCDS is de cruise control aangezet
Schakelaar pin 27 ~> BCM witte stekker pin 47
Schakelaar pin 28 ~> zekering terminal 15
Schakelaar pin 29 + 26 ~> BCM witte stekker pin 45 + ECU stekker B pin 29
Schakelaar pin 30 ~> BCM witte stekker pin 44
Schakelaar pin 31 ~> BCM witte stekker pin 46. Met diode, negatieve kant richting de BCM.
Dit heb ik via veel uitzoeken gevonden maar ik loop er nu gewoon op vast aangezien hij het niet doet.
Zou je misschien met je ervaring mij een beetje wegwijs willen maken hoe ik de bedrading moet aanpassen?
-
- Vagling liefhebber
- Berichten: 191
- Lid geworden op: do 08 nov 2018, 09:53
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Re: Cruise control inbouw
Hoi Nick,
Heb je het probleem inmiddels gevonden of werkt het nog niet?
Misschien dat ik je iets verder kan helpen, stuur maar een PB in dat geval.
Gr. Bonny
Heb je het probleem inmiddels gevonden of werkt het nog niet?
Misschien dat ik je iets verder kan helpen, stuur maar een PB in dat geval.
Gr. Bonny
Re: Cruise control inbouw
Waar heb jij bovenstaande informatie vandaan? En welk VW artikelnummer schakelaar heb je geplaatst? Ik heb even snel in het elektrische schema van VW gekeken voor de Mii (zou gelijk moeten zijn?) en daar gaat pin 31 vanaf de 41 polige stuurkolomschakelaar naar de BCM 73 polige B stekker pin nr 46. Dit betreft een blauw paars draadje 0.35. Maar ik zie daar echt niks over een diode, hoe kom je daar bij?Nickmercs schreef: ↑zo 14 nov 2021, 22:19Hey! Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Nick en ik ben een trotse bezitter van een volkswagen up op Cng
Momenteel ben ik ook bezig met het inbouwen van cruise control en ik loop een beetje vast.
Zo ver ben ik inmiddels gekomen:
- De schakelaar is vervangen voor 1 met cruise
- Via VCDS is de cruise control aangezet
Schakelaar pin 27 ~> BCM witte stekker pin 47
Schakelaar pin 28 ~> zekering terminal 15
Schakelaar pin 29 + 26 ~> BCM witte stekker pin 45 + ECU stekker B pin 29
Schakelaar pin 30 ~> BCM witte stekker pin 44
Schakelaar pin 31 ~> BCM witte stekker pin 46. Met diode, negatieve kant richting de BCM.
Dit heb ik via veel uitzoeken gevonden maar ik loop er nu gewoon op vast aangezien hij het niet doet.
Zou je misschien met je ervaring mij een beetje wegwijs willen maken hoe ik de bedrading moet aanpassen?
Pin 30 van schakelaar is geel/blauw en gaat idd naar pin 44.
De pinnen 26 en 29 van de schakelaar worden gebundeld en gaan zowel naar PIN 45 op de BCM stekker B als naar ECU stekker A (dus niet B!) pin 29. De stekker A op de ECU betreft een 56 polige stekker. Het is origineel een 0.5 witte draad.
Pin 27 vanaf de schakelaar is een blauw witte 0.35 draad die idd naar pin 47 gaat op de 73 polige B stekker van de BCM.
Pin 28 van de schakelaar tenslotte, is een 0.35 zwart/blauw draadje. Die splitst, en gaat enerzijds naar zekering 5 om spanning af te halen maar loopt ook naar de BCM stekker T73A pin 44 (tot november 2015). Vanaf november 2015 loopt die draad naar BCM pin 44 er niet meer, en gaat pin 44 BCM rechtstreeks naar zekering 1.
Om echt goed met je mee te kunnen kijken in de schema's heb ik je motorcode en model jaar / chassisnummer nodig. Als ik jouw bovenstaande pinbezettingen bekijk die je aangeeft ben je uitgegaan van een auto t/m november 2013, klopt dat? Of was je je uberhaupt bewust van verschillen in modeljaren? Want bij latere auto's heeft je CC schakelaar geen 41 maar een 16 polige stekker D met andere pin nummers die je moet gebruiken.