Bericht
door Autheo » ma 09 okt 2023, 00:03
Nu ik minder rijd dan 15.000 km per jaar, was voor mij eind september de jaarlijkse APK tevens het sein voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt (bij een km stand van 157.853 km.). Die gaat dan niet meer exact volgens de adviezen van het op 15 k km gebaseerde onderhoudsschema, maar er wordt dan meer ‘maatwerk’ geleverd. Deze keer is het luchtfilter vervangen en zijn de bougies vernieuwd, naast de oliewissel en uitgebreide inspecties. Ik meld altijd dat ik het interieurfilter zelf verwissel (plaats zelf volgens schema een koolstoffilter).
Naast dit gebruikelijke onderhoud hoefde er verder niets extra’s gedaan te worden, en kan de auto er weer een jaar tegen. Kosten dit keer € 420.
Het afgelopen jaar heb ik 10.000 km gereden, en het gemiddelde verbruik was 4,87 l/100 km (1/20,5). Door de gestegen brandstofprijzen (ik tank E5/98) ligt de km prijs nu op € 0,10 voor de brandstof, € 0,04 voor onderhoud en bijna € 0,06 voor verzekering en belasting. Ik ga er vanuit dat de auto nog zonder probleem de 300.000 km kan halen, waarmee voor mij de afschrijving dan op € 0,05 per km komt. Zo gerekend, kom ik voor dit jaar dus op de totale kosten van € 0,25 per km.
Als veelrijder van meer dan 30.000 km per jaar was dat voorheen € 0,16 per km, maar dat kwam enerzijds door de lagere brandstofprijs en anderzijds door de verdeling van de vaste lasten over veel meer kilometers. Maar met een all-in km prijs van € 0,25 ben ik helemaal tevreden, denk niet dat het me op een andere manier lukt om goedkoper te rijden. Wat mij betreft hoop ik nog lang van de Mii te kunnen genieten!