Ik ben Inge en heb gisteren een tweedehands Up (2012, 51k kilometer, 60 pk, Move, zwart) gekocht die we vrijdag mogen ophalen. Best spannend, na 8 jaar een Ford Ka gereden te hebben uit 1999, al die luxe en nieuwigheid (stuurbekrachtiging! airco! elektrische ramen!).
Ik wilde een zuinige auto, vond de Fiesta en Yaris te groot/onzuinig, en vond een proefrit in een Aygo om te janken. De Up vonden mijn vrouw en ik allebei heel fijn. Vooral het dashboard is een enorm kicke ding. Soort retro meets futurisme.
Ik ga dit forum volgen om het beste uit de auto te halen. Ik wil in ieder geval de speakers (laten) vervangen en las al dat dit zelf doen erg lastig is voor niet-techneuten als ik (in mijn Ford Ka ging het nog wel, maar in de Up is blijkbaar veel minder ruimte en veel meer kans op fouten). Suggesties voor wie (bedrijf, particulier) dat het beste kan doen zijn altijd welkom.
Ook wil ik kijken of ik de gegevens van de boordcomputers automatisch kan laten uitlezen. Ik hou van spelen met data, dus elke nieuwe databron is welkom. Weet iemand of dat mogelijk is, bijvoorbeeld via de OBD-poort? Ik ben wel benieuwd naar ervaringen.
Als laatste overweeg ik chiptuning, hoewel de reacties hierop wisselend zijn. Ik ga daar in ieder geval een half jaar mee wachten om mijn garantie niet in gevaar te brengen (ik weet nog niet zeker of het nu wel of niet een overtreding is, ook daar verschillen de meningen over).
Oja, en wat heel tof zou zijn voor dit forum (als dat er al niet is, ik kan het niet vinden): de 10 beste tips voor nieuwe Up-rijders, zoals vaak over het hoofd geziene functies van de boordcomputer, slimme manieren om te rijden, geheime opruimvakken in de auto, etc
![Wink ;)](./images/smilies/icon/wink.gif)
Alle feedback is welkom!