Pagina 1 van 1

Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 21:21
door Go-Up-Citi
Geachte leden en overige lezers,

Hierbij wil u bedanken voor het bieden van de mogelijkheid om lid te worden van dit bijzonder interessante forum! Oprechte dank daarvoor!
Onlangs heb ik een tweedehands (2-jaar oude) Citigo Elegance (60-PK-versie) gekocht en ben bijzonder tevreden over de auto. -DAT- ik na mijn Lupo 1.7 SDI een Up! zou kopen (of een kopie ervan), was al langere tijd bekend, alleen -WANNEER- wist ik nog niet.


Ik heb wel al meteen een paar vragen m.b.t. deze auto, en wel de volgende:

* De 12-Volt sigarettenaansteker heeft geen spanning als er niet in de auto wordt gereden / wanneer de auto niet op contact staat. Kan dat evt. worden aangepast? (ik laad 's nachts wel eens een apparaat in de auto als ik toevallig weer eens geen 220 Volt lader bij me heb...).

* Ik heb hier gelezen dat je wellicht beter sneller kunt optrekken (gedurende korte tijd dus meer toeren maken), dan langzaam volgens het schakeladvies op het display (dus langere tijd met een lager toerental) om zodoende het brandstofverbruik te verminderen . Hebben jullie hier positieve ervaringen mee?

* Het nog te rijden aantal kilometers (volgens de board computer) neemt plotseling fors af nadat de tank half leeg gereden is. Korte tijd (ca. 100 Km) na het tanken zou ik ca. 820 Km kunnen halen, en nu de benzinemeter tussen half- en kwartvol staat, haal ik nog maar net 720 Km terwijl mijn rijstijl zich niet heeft veranderd.

* Er zit geen reservewiel, noch een krik in de auto, wel een compressor met een bandenplakmiddel (spuitbus) in de kofferbak-ruimte. Is dat normaal? In het instructieboekje vind ik hierover niets terug.

* Een vraag aan de Administrator: Nadat ik me hier had geregistreerd wilde ik nog een kleine verandering aanbrengen in mijn profiel maar dat lukt helaas niet. Kunt u mij informeren hoe ik dat wel kan doen?


Ik hoop dat ik in de toekomst een positieve bijdrage kan leveren aan dit prima forum en dat daarnaast mijn vragen kunnen/zullen worden beantwoord.

M.vr.gr.,
Ferdy.

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 21:24
door Tom Westendorp
Welkom! Veel plezier op het forum! :D

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 21:53
door Vinniepilon
Welkom!
1. Ja dat kan, draadje trekken vanaf de accu
2. Gewoon uitproberen, gewoon rijden en niet te snel doorschakelen te lage toeren, het schakeladvies is om het zuinigst te rijden, maar wil niet altijd zeggen dat dat het lekkerst rijdt.
3.heel precies is de computer niet, het is ook een indicatie, maar soms kan bv tegenwind ook het verbruik omhoog gooien, misschien een keer op de verbruiksmeter zetten en kijken of dat constant blijft.
4.ja, reservewiel moest je erbij kopen in iedergeval bij de up!
5.kan ik je niet bij helpen:-)

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 22:15
door PR010
Welkom
Sommige auto's hebben een fles ipv reserve band, alsje band leeg is kan me dat erin gooien en naar een garage rijden. De band kanje dan alleen niet meer gebruiken


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 22:29
door Gert
Welkom en veel plezier hier en op de weg.
ad 3 Je rijstijl is dan wellicht hetzelfde het is de vraag of je dan op een zelfde soort weg rijdt.
Op binnenwegen is het verbruik hoger dan op een autoweg mits je niet al te hard rijdt uiteraard.
Bij de up heb ik er nog niet zo op gelet maar bij mijn 206 heb ik geregeld meegemaakt dat als ik de autoweg opreed nadat ik een poos in de stad gereden had, dat het aantal km dat ik nog kon afleggen een aardig poosje steeg ondanks dat ik toch echt ook kilometers aflegde. Bij een autoweg horen nu eenmaal andere (lees lagere) verbruikscijfers dan bij stadsverkeer.

ad 4 Klopt wat vinniepilon zegt. Als je het fender systeem nam zoals ik dan kon je zelfs geen reserveband meer nemen. Ik heb dus ook zo een spuitbus/systeem erbij gekregen. Zie er niet veel kwaad in want als je niet op gekke plaatsen komt / rijdt is de kans op een lekke band niet zo heel groot. Er is trouwens ook een kans dat als je de band moet volspuiten en dus verpesten dat hij dan toch al bijna te kaal is. Daarnaast is er altijd nog de nood-service van VW. Finally - voor als je geen fender hebt en de band alsnog wilt aanschaffen - de reserve band kost 46 euro en verhoogt je brandstofverbruik want het gewicht van de auto. Verder geloof ik dat er een gebruiksinstructie staat op de casette met compressor en spuitbus. Heel ingewikkeld is het niet. Misschien is het wel handig om e.e.a. bij daglicht eens te bekijken voordat je ergens in het donker plat staat.

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 22:48
door Autheo
Go-Up-Citi schreef:
* Ik heb hier gelezen dat je wellicht beter sneller kunt optrekken (gedurende korte tijd dus meer toeren maken), dan langzaam volgens het schakeladvies op het display (dus langere tijd met een lager toerental) om zodoende het brandstofverbruik te verminderen . Hebben jullie hier positieve ervaringen mee?

* Het nog te rijden aantal kilometers (volgens de board computer) neemt plotseling fors af nadat de tank half leeg gereden is. Korte tijd (ca. 100 Km) na het tanken zou ik ca. 820 Km kunnen halen, en nu de benzinemeter tussen half- en kwartvol staat, haal ik nog maar net 720 Km terwijl mijn rijstijl zich niet heeft veranderd.
Hallo Ferdy, welkom op het forum.

Wat betreft het optrekken: vastberaden optrekken( dus niet sloom, maar ook niet sprinten) zodat je vlug op de gewenste snelheid zit, en dan die snelheid constant houden, geeft een gunstiger verbruik, weet ik uit ervaring. Wat betreft de boordcomputer: die houdt rekening met het verbruik door de omstandigheden. Wind tegen, łagere temperatuur e.d. kunnen grote invloed hebben, zonder dat je een andere rijstijl hebt.

Wat betreft het nog te rijden km's: als de meter tussen half en kwartvol staat, kun je beslist nooit nog 720 km daarmee rijden. De benzinmeter reageert op de vlotter in de tank, die zakt in het begin nauwelijks, maar na driekwart tank maakt die zowat een vrije val. De aanduiding halfvol wil eigenlijk zeggen dat er nog ongeveer 1/3 tankinhoud aanwezig is, bij kwartvol is er hoogstens nog 1/5 inhoud.

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 22:53
door TwitNour
Welkom! Ikzelf ben het eens met Autheo.

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 23:20
door Go-Up-Citi
Autheo schreef:
Go-Up-Citi schreef:
* Ik heb hier gelezen dat je wellicht beter sneller kunt optrekken (gedurende korte tijd dus meer toeren maken), dan langzaam volgens het schakeladvies op het display (dus langere tijd met een lager toerental) om zodoende het brandstofverbruik te verminderen . Hebben jullie hier positieve ervaringen mee?

* Het nog te rijden aantal kilometers (volgens de board computer) neemt plotseling fors af nadat de tank half leeg gereden is. Korte tijd (ca. 100 Km) na het tanken zou ik ca. 820 Km kunnen halen, en nu de benzinemeter tussen half- en kwartvol staat, haal ik nog maar net 720 Km terwijl mijn rijstijl zich niet heeft veranderd.
Hallo Ferdy, welkom op het forum.

Wat betreft het optrekken: vastberaden optrekken( dus niet sloom, maar ook niet sprinten) zodat je vlug op de gewenste snelheid zit, en dan die snelheid constant houden, geeft een gunstiger verbruik, weet ik uit ervaring. Wat betreft de boordcomputer: die houdt rekening met het verbruik door de omstandigheden. Wind tegen, łagere temperatuur e.d. kunnen grote invloed hebben, zonder dat je een andere rijstijl hebt.

Wat betreft het nog te rijden km's: als de meter tussen half en kwartvol staat, kun je beslist nooit nog 720 km daarmee rijden. De benzinmeter reageert op de vlotter in de tank, die zakt in het begin nauwelijks, maar na driekwart tank maakt die zowat een vrije val. De aanduiding halfvol wil eigenlijk zeggen dat er nog ongeveer 1/3 tankinhoud aanwezig is, bij kwartvol is er hoogstens nog 1/5 inhoud.

Hallo Autheo,
Dank voor je reactie (geldt ook voor de anderen!). Natuurlijk weet ik dat je met nog maar een kwart volle tank geen 720 Km meer kunt rijden. Ik bedoelde hier dat het totaal geschatte aantal te rijden kilometers, dus de reeds gereden 520 Km en de in het vakje "BEREIK" nog 200 Km bij elkaar opgetelde, resulteert in 720 Km terwijl dit na 100 Km te hebben gereden, nog fors boven de 800 Km was (dus de 100 reeds afgelegde Km en de in het vakje "Bereik" genoemde 720 Km).

M.vr.gr.,
Ferdy,

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: do 22 jan 2015, 06:26
door Vinniepilon
Let eens goed op de meter tot de helft dan heb je iets van 400 A 500 kilometer en dan gaat ie ineens heel snel naar leeg. Kijk anders eens bij http://www.bm-onderdelenshop.nl/ voor een reservewiel met gereedschapset, mocht je dit willen.

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: do 22 jan 2015, 06:31
door Snoopy
Inderdaad is wat vlotter rijden met de Up! prettiger, dan wat de indicator aangeeft. Ik heb het weleens geprobeerd volgens de indicator te rijden, maar de auto gaat daar niet lekkerder van rijden en wordt 'sloom' en ik heb bij meerdere merken al vernomen met deze categorie auto's het niet goed is voor de motor om 'het nieuwe rijden' toe te passen.

Het is niet zo dat ik dan bij elk stoplicht wegsprint, maar af en toe ff lekker optrekken (als de motor warm is uiteraard) en verder gewoon wat vlotter rijden.

Mijn bereik bij volle tank en praktisch altijd 640 km, het eerste stuk tot zeg maar 3/4 tank gaat ie rustig en daarna merk ook dat het sneller gaat. Maar hij is wel gevoelig voor temperatuur, gebruikers die je in de auto meer of minder aanhebt en de tegenwind. Ik hoor het makkelijk aan de motor al of hij tegenwind heeft of niet.

Het reservewiel zit niet standaard in deze auto, ik heb deze apart aan moeten schaffen toen ik deze nieuw kocht.
In ieder geval veel rijplezier en succes !!


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: do 22 jan 2015, 07:21
door Johannus
Met de eco-up staat het bereik na het tanken standaard op een lagere kilometerstand: iets van 260 ofzo.. Na een aantal kilometer ( zeg 50 ) loopt dat bij mij juist op naar 300, en dat terwijl er dan al kilometers gereden zijn.

Volgens mij gaat de boordcomputer, na het tanken/ op nul zetten van de dagteller, uit van een standaard bereik, en past ie het bereik aan zodra je gaat rijden: op basis van het gemiddelde verbruik. Misschien rijdt je wat sportiever ( en dus onzuiniger ) waardoor het verbruik wat hoger ligt dan de computer verwacht en stelt ie het gaande weg bij?

Daarnaast heeft de eco-up! een drukgeregelde brandstofmeter en die werkt meer lineair als een vlotter in je tank

*ik rij vrijwel altijd op schakel indicatie, en hou circa 100 a 110 kruissnelheid aan*

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: do 22 jan 2015, 18:50
door Go-Up-Citi
Goedenavond allen!

Wat een respons op mijn vragen en wat een leuke ervaring dat er op mijn eerste bericht direct al zoveel mensen reageren!
M.b.t. het sneller teruglopen van de brandstofmeter van half vol naar een kwart en het snelle teruglopen van het bereik: Toen ik bij het tankstation wegreed was het bereik na ca. 10 Km ongeveer 810 Km. Ik heb zelfs ook een keer gehad dat het bereik opliep naar totaal ca. 830 Km (dus afgelegde Km plus het bereik volgens de BC), waarschijnlijk doordat ik -NOG- rustiger was gaan rijden. Ik rij altijd bijzonder rustig en kom bijna nooit boven de 100 Km/h (met de auto, op de motor "gedraag" ik me net iets anders....). En ja, de meter kan je haast terug zien lopen van half naar kwart vol. Ik denk inderdaad dat de tank bij de stand halfvol eigenlijk nog maar kwart vol is (zoals Vinniepilon min of meer ook al zei). En ja, als je het schakeladvies opvolgt, heb ik soms het gevoel dat ik er de motor meer schade mee berokken dan wanneer ik normaal maar rustig ietsje meer toeren maak tot aan de gewenste snelheid.

Nog een vraag: ik vind in het instructieboekje ook niet of, en zo ja, hoe de dashboardverlichting kan worden gedimd.

M.vr.gr.,
F.

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: do 22 jan 2015, 19:14
door TwitNour
Dashboardverlichting kan niet worden gedimd. Staat vast helaas.

Ronal Turbo-velgen en armsteun

Geplaatst: do 22 jan 2015, 19:35
door Go-Up-Citi
Dank Twitnour voor je snelle reply!

Ik ga nog maar even gewoon door met vragen......

Op mij Lupo 1.7 SDI had ik 7J x 15 H2 ET37 Ronal Turbo-velgen (zie http://www.ronalwheels.co.uk/alloy-wheels/r10/) gemonteerd met nieuwe banden (maat 195/50 R15). Als ik achteruit reed vanuit een parkeervak met het stuur helemaal tegen de aanslag, schuurden de banden iets tegen de plastic binnenkant van het spatbord. Dit dus alleen bij het achteruitrijden, niet bij het vooruitrijden en ook niet wanneer het stuur tegen de aanslag lag!

Vraag: Zouden deze velgen met de 195/50 R15 banden op de Citigo passen? Daar zitten nu 175/65 R14 banden op. Ik weet dat hier in ieder geval de Einpress Tiefe een grote rol speelt. Die is dus 37 mm volgens de gegevens op de velg. Als ik m.b.v. de site die ik in de link vermeld, check of de velgen passen, zie ik dat er velgen met een ET-waarde van 28 moeten worden gemonteerd. Op de Lupo passen velgen met ET-waarde 28 en 37. Dus volgens Ronal passen ze niet op de Up!/Citigo. Weet iemand hierover meer, evt. tips?

Ik wil ook graag een armsteun tussen de beide voorstoelen hebben. Heeft iemand een tip welke steun goed bevalt maar vooral ook, welke beslist niet?

M.vr.gr.,
F.

Re: Ronal Turbo-velgen en armsteun

Geplaatst: do 22 jan 2015, 19:57
door Autheo
Go-Up-Citi schreef:
Ik ga nog maar even gewoon door met vragen......

M.vr.gr.,
F.
Hoi F., snap dat je veel vragen hebt. Toch een tip: jouw beide vragen zijn in andere topics al eens uitgebreid aan de orde gekomen. Gebruik de zoekfunctie rechtsboven maar eens, tik een trefwoord in, en je vind beslist veel antwoorden! Succes! ;)

Re: Nieuw maar enthousiast op het VWUpForum!

Geplaatst: do 22 jan 2015, 20:03
door Go-Up-Citi
Ok, dank voor de tip. Ik ga daar op zoeken!

M.vr.gr.,
F.

Re: Ronal Turbo-velgen en armsteun

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 16:29
door JoVe
Go-Up-Citi schreef:Dank Twitnour voor je snelle reply!

Ik ga nog maar even gewoon door met vragen......

Op mij Lupo 1.7 SDI had ik 7J x 15 H2 ET37 Ronal Turbo-velgen (zie http://www.ronalwheels.co.uk/alloy-wheels/r10/) gemonteerd met nieuwe banden (maat 195/50 R15). Als ik achteruit reed vanuit een parkeervak met het stuur helemaal tegen de aanslag, schuurden de banden iets tegen de plastic binnenkant van het spatbord. Dit dus alleen bij het achteruitrijden, niet bij het vooruitrijden en ook niet wanneer het stuur tegen de aanslag lag!

Vraag: Zouden deze velgen met de 195/50 R15 banden op de Citigo passen? Daar zitten nu 175/65 R14 banden op. Ik weet dat hier in ieder geval de Einpress Tiefe een grote rol speelt. Die is dus 37 mm volgens de gegevens op de velg. Als ik m.b.v. de site die ik in de link vermeld, check of de velgen passen, zie ik dat er velgen met een ET-waarde van 28 moeten worden gemonteerd. Op de Lupo passen velgen met ET-waarde 28 en 37. Dus volgens Ronal passen ze niet op de Up!/Citigo. Weet iemand hierover meer, evt. tips?

Ik wil ook graag een armsteun tussen de beide voorstoelen hebben. Heeft iemand een tip welke steun goed bevalt maar vooral ook, welke beslist niet?

M.vr.gr.,
F.
Kijk maar eens in de banner bovenin van de webshop bij v Udenhout, armsteun voor rond de 140 euro