Van Ka naar Up

Stel je hier even voor en maak kennis met andere leden
ingejanse
Forum newbie
Contacteer:

Van Ka naar Up

Bericht door ingejanse » zo 12 jul 2015, 17:40

Hallo iedereen,

Ik ben Inge en heb gisteren een tweedehands Up (2012, 51k kilometer, 60 pk, Move, zwart) gekocht die we vrijdag mogen ophalen. Best spannend, na 8 jaar een Ford Ka gereden te hebben uit 1999, al die luxe en nieuwigheid (stuurbekrachtiging! airco! elektrische ramen!).

Ik wilde een zuinige auto, vond de Fiesta en Yaris te groot/onzuinig, en vond een proefrit in een Aygo om te janken. De Up vonden mijn vrouw en ik allebei heel fijn. Vooral het dashboard is een enorm kicke ding. Soort retro meets futurisme.

Ik ga dit forum volgen om het beste uit de auto te halen. Ik wil in ieder geval de speakers (laten) vervangen en las al dat dit zelf doen erg lastig is voor niet-techneuten als ik (in mijn Ford Ka ging het nog wel, maar in de Up is blijkbaar veel minder ruimte en veel meer kans op fouten). Suggesties voor wie (bedrijf, particulier) dat het beste kan doen zijn altijd welkom.

Ook wil ik kijken of ik de gegevens van de boordcomputers automatisch kan laten uitlezen. Ik hou van spelen met data, dus elke nieuwe databron is welkom. Weet iemand of dat mogelijk is, bijvoorbeeld via de OBD-poort? Ik ben wel benieuwd naar ervaringen.

Als laatste overweeg ik chiptuning, hoewel de reacties hierop wisselend zijn. Ik ga daar in ieder geval een half jaar mee wachten om mijn garantie niet in gevaar te brengen (ik weet nog niet zeker of het nu wel of niet een overtreding is, ook daar verschillen de meningen over).

Oja, en wat heel tof zou zijn voor dit forum (als dat er al niet is, ik kan het niet vinden): de 10 beste tips voor nieuwe Up-rijders, zoals vaak over het hoofd geziene functies van de boordcomputer, slimme manieren om te rijden, geheime opruimvakken in de auto, etc ;)

Alle feedback is welkom!

MauriceR.
Vagling liefhebber

Re: Van Ka naar Up

Bericht door MauriceR. » zo 12 jul 2015, 18:23

Hallo Inge,

Ik snap wel waarom je een link gemaakt hebt van je naam! Voorkomt een hoop onduidelijkheid in de toekomst! Leuk geschreven teksten ook.

Dan het forum-deel: welcome to the (b)right side. Ik rijd nu twee jaar Up! (nieuw gekocht) en ben nog lang niet van plan om zelfs maar uit te kijken naar iets anders. Beste aankoop in jaren!

Je laatste alinea is wel een leuke suggestie! Zo'n top-10 voegt wel iets toe aan de kwaliteit van het forum. Tom (forum-eigenaar en gastheer hier) is op vakantie, maar leest zijn forum wel. Zonodig en PB'tje naar hem met je leuke idee.

Terug naar de Up!: ik wens je veel probleemvrije en veilige kms!

Maurice
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

TwitNour
Donateur member
Contacteer:

Bericht door TwitNour » zo 12 jul 2015, 20:28

Top 10 is inderdaad een super leuk idee. Welkom!

ingejanse
Forum newbie
Contacteer:

Bericht door ingejanse » di 14 jul 2015, 07:16

Ha, bedankt voor het positieve welkom!

Nog een suggestie voor een functie: een (automatisch gegenereerde) nieuwsbrief die je op zaterdagochtend vertelt welke nieuwe onderwerpen erbij zijn gekomen en welke discussies populair zijn. Dit forum lijkt me bij uitstek een plek waar je niet dagelijks op f5 zit te rammen, maar waardoor je wel verrast kan worden door waar er over gesproken wordt. Dat vergeet je alleen snel, waardoor zo'n nieuwsbrief ideaal is. Of is die er al?

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » di 14 jul 2015, 10:08

Welkom. Alweer een goede suggestie. Er zijn forums die die optie(s) hebben dus het moet niet al te lastig zijn lijkt me om ze uit te voeren.

Wat je voornaam betreft heb ik me - na linken en doorlinken - even intens ingeleefd en gedacht "inge naar ingo" laten zetten bij de burgerlijke stand kan toch voor een prikkie? Toch denk ik dat volharden in "inge" de enige juiste oplossing is. Het probleem ligt bij mensen die nu eenmaal veel aan invullen doen en teveel aan stompzinnig reageren. Je moet bij bepaalde reacties maar zeggen "He, je bent de eerste die er wat van zegt!".
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

ingejanse
Forum newbie
Contacteer:

Bericht door ingejanse » di 14 jul 2015, 10:23

Gert schreef:Je moet bij bepaalde reacties maar zeggen "He, je bent de eerste die er wat van zegt!".
\o/

N!jntje
Forum eindbaas

Bericht door N!jntje » di 14 jul 2015, 10:37

Hoi Inge,
welkom :)
Mocht je meer informatie willen mbt de inbouw... Heb er inmiddels al meerdere gedaan. Natuurlijk kun je ook langs een bedrijf gaan... maar die moeten net weten hoe je ze als origineel werkend op de maps en more moet aansluiten. Hou er voor jezelf rekening mee dat als je het goed wilt installeren dat je dan veel tijd kwijt bent aan het demonteren/monteren en vooral op een goeie manier kabels leggen richting je radio.
Stuur me maar een peroonlijk berichtje. (ivm vakantie kan het zijn dat ik trager reageer)

ingejanse
Forum newbie
Contacteer:

Bericht door ingejanse » di 14 jul 2015, 10:41

N!jntje schreef:Mocht je meer informatie willen mbt de inbouw... Heb er inmiddels al meerdere gedaan. Natuurlijk kun je ook langs een bedrijf gaan... maar die moeten net weten hoe je ze als origineel werkend op de maps en more moet aansluiten. Hou er voor jezelf rekening mee dat als je het goed wilt installeren dat je dan veel tijd kwijt bent aan het demonteren/monteren en vooral op een goeie manier kabels leggen richting je radio.
Stuur me maar een peroonlijk berichtje. (ivm vakantie kan het zijn dat ik trager reageer)
Cheers! Will do. Ik ga het niet zelf doen, heb ik besloten (ik ken mezelf, dat wordt huilen), maar als iemand met ervaring wil helpen (tegen betaling en/bier), dan maak ik daar graag gebruik van :)

Ik ga eerst even rondrijden met de standaard speakers, maar ik vermoed dat ik die al heel snel zat ben. Hopelijk zit ik rond die tijd boven de 5 berichten zodat ik je ook daadwerkelijk een pm kan sturen.

citikenny1702
Vagling liefhebber

Bericht door citikenny1702 » wo 15 jul 2015, 19:52

Welkom... en veel plezier met de up! heb je toevallig ook foto's?
En een top 10 voor tips en tricks is een wel erg leuk idee
Skoda Citigo Sport ASG -> 3 deur's -> Sprint! -> Alba Leder interieur -> Serpens LM -> ST-X Schoefset
-> TT-Rubbers -> W8 Skoda Verlichting -> VAGcom -> Citigo ready to GO

ingejanse
Forum newbie
Contacteer:

Bericht door ingejanse » do 16 jul 2015, 14:28

citikenny1702 schreef:Welkom... en veel plezier met de up! heb je toevallig ook foto's?
We gaan de Up morgen ophalen, dus dan zal ik kijken of ik hem vast kan leggen, inclusief trots nieuwe eigenaar :)

ingejanse
Forum newbie
Contacteer:

Bericht door ingejanse » vr 17 jul 2015, 15:39

Opgehaald!

Afbeelding

Gert
Vagling liefhebber

Bericht door Gert » vr 17 jul 2015, 17:54

Gefeliciteerd!. Altijd fijn zo een snelle levering. De voorpret is leuk maar de up is nog leuker.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

ingejanse
Forum newbie
Contacteer:

Bericht door ingejanse » vr 17 jul 2015, 18:48

Cheers. Nu nog een mini-usb-kabel vinden om mijn boordcomputer bij te werken. Via welk programma kan ik dat het beste doen?

TwitNour
Donateur member
Contacteer:

Bericht door TwitNour » za 18 jul 2015, 12:38

Als je daarmee de Maps & More bedoelt, dan moet je dat doen met het pakket "Fresh maps" dat gratis te downloaden is via de website van Volkswagen. Ik zou het even googlen, dan kom je waarschijnlijk wel op de goede site terecht.

ingejanse
Forum newbie
Contacteer:

Bericht door ingejanse » ma 20 jul 2015, 17:33

TwitNour schreef:Als je daarmee de Maps & More bedoelt, dan moet je dat doen met het pakket "Fresh maps" dat gratis te downloaden is via de website van Volkswagen. Ik zou het even googlen, dan kom je waarschijnlijk wel op de goede site terecht.
Cheers, hebbes, ben nu aan het updaten. Er werkten namelijk allerhande dingen niet, zoals het uitlezen van de autogegevens en een stabiele bluetooth-verbinding. Enkel de kaarten werkten goed. Hopelijk doet de update een paar wonderen.

SanderNbr
Forum newbie

Bericht door SanderNbr » do 23 jul 2015, 18:46

Welkom...zal wel een verbetering zijn ;-)

Plaats reactie