Belasting betalen in 2014.

Bespreek hier alles wat niet in de andere rubrieken past.

Belasting betalen in 2014. Wat vinden we daar van?

Je mag 1 optie selecteren

Bekijk resultaten

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Belasting betalen in 2014.

Bericht door Tom Westendorp » di 26 nov 2013, 20:00

Wat vinden we er eigenlijk van? Ik heb er een polletje voor geopend. :lol:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

UpSie
Vagling liefhebber

Re: Belasting betalen in 2014.

Bericht door UpSie » di 26 nov 2013, 20:51

Goedeavond allen,

Vindt het lastig om te kiezen, het is bekend dat dit belastingvoordeel een 'tijdelijke' stimuleringsmaatregel zou zijn, tezamen met het niet heffen van bpm.
Dus het was van begin af aan duidelijk dat eens zou eindigen, dit moment is nu gekomen.
Ik heb op zich niet zo'n probleem met het betalen van de wegenbelasting, is toch al weinig.
Persoonlijk heb ik meer problemen met de invoering/aanpassing van bpm op de auto's.
Dit is je reinste dievenbende.
Ook zal dit duidelijk zijn weerslag hebben op de verkoop resultaten van volgend jaar, en de inkomsten van dealers die voor einde jaar hun voorraad op kenteken zal gaan zetten om hier onderuit te komen.
Als je een beetje vooruit kijkt en denkt over de in te voeren maatregelen, zal de auto branch wederom in zwaar weer terecht komen, en de overheid hun beoogde belasting inkomens voor een groot deel mislopen.
De vraag is dan weer wat gaat men doen om dit weer te compenseren. Je vraagt je soms af waar de hersens zitten van onze politici.
Ik kom heel vaak in de landen om ons heen, daar is de benzine stukken voordeliger, de kosten voor levensonderhoud goedkoper, auto's stukken goedkoper, etc, etc.
Economisch gaat het er ook nog eens beter, het is tijd om onze overheidsuitgaven eens onder de loep te nemen, en de helft of meer van onze ambtenaren naar huis te sturen.
Je wordt intussen kotsmisselijk van de nieuw aangekondigde bezuinigingsplannen die het tegenovergestelde resultaat opleveren.
Ik denk dat automobilisten onderstussen wel klaar zijn om als gemakkelijke melkkoe uit gebuit te worden, de meeste van ons zijn namelijk aangewezen op hun auto om naar hun werk te gaan.

Met vriendelijke groet,

Leen.

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » di 26 nov 2013, 20:54

Helemaal eens. Het gaat inmiddels nergens meer over. De auto is de eeuwige melkkoe en intussen hebben we op elke vier burgers één ambtenaar. Misschien daar eerst eens naar kijken? En dan zorgen dat het hele land weer geld uit gaat geven in plaats van met de hand op de knip thuis blijft zitten.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

DonkUp
Vagling liefhebber

Bericht door DonkUp » di 26 nov 2013, 21:02

Helaas zal er geen ambtenaar zijn die er ook maar aan denkt om een voorstel tot verkleinen van het ambtelijk apparaat in te dienen. Het kan namelijk ze zo maar hun eigen 'luizenbaantje' kosten namelijk. Niet te vergeten die belachelijke wachtgeldregelingen die ze zelf ook maar in stand houden omdat ze hopen er zelf eens van te kunnen genieten. Vervolgens wel met de beschuldigende vinger wijzen naar het bedrijfsleven over de (overigens ook uit de hand gelopen) bonuscultuur.

OT: Ik heb er helemaal geen problemen mee om een kleine bijdrage te leveren aan het onderhoud van onze wegen door middel van wegenbelasting.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » di 26 nov 2013, 21:08

DonkUp schreef:Helaas zal er geen ambtenaar zijn die er ook maar aan denkt om een voorstel tot verkleinen van het ambtelijk apparaat in te dienen. Het kan namelijk ze zo maar hun eigen 'luizenbaantje' kosten namelijk. Niet te vergeten die belachelijke wachtgeldregelingen die ze zelf ook maar in stand houden omdat ze hopen er zelf eens van te kunnen genieten. Vervolgens wel met de beschuldigende vinger wijzen naar het bedrijfsleven over de (overigens ook uit de hand gelopen) bonuscultuur.

OT: Ik heb er helemaal geen problemen mee om een kleine bijdrage te leveren aan het onderhoud van onze wegen door middel van wegenbelasting.
Wegenbelasting is inderdaad wel de minste zorg in Nederland. Wachtgeld breek me de bek niet open. Google maar eens op Kathleen Ferrier van het CDA. Dat vind ik nou echt niet kunnen.

DonkUp
Vagling liefhebber

Bericht door DonkUp » di 26 nov 2013, 21:17

Niet alleen die Ferrier... je leest er elke week wel weer over. In de plaatselijke politiek, de regionale politiek en/of de landelijke politiek. En dan hebben we het nog niet eens over het declaratiegedrag van onze landsvertegenwoordigers.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Upsilon
Vagling liefhebber

Bericht door Upsilon » do 05 dec 2013, 19:11

Wat ik nog steeds, eigenlijk discriminerend, vind is dat er duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen zakelijke en prive-rijders. Iemand die zo'n ding op 31-12 nog op kenteken krijgt mag nog wel vier jaar profiteren van een gunstige fiscale bijtelling maar een particuliere rijder mag wel weer MRB betalen.

Hoe moeilijk kan het zijn om iets te automatiseren zodat ook een particuliere rijder pas van vier jaar het ding op kenteken gehad te hebben een blauwe brief te sturen?
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

el coche SEAT
Donateur member

Bericht door el coche SEAT » do 05 dec 2013, 19:42

Gunner schreef:Wat ik nog steeds, eigenlijk discriminerend, vind is dat er duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen zakelijke en prive-rijders. Iemand die zo'n ding op 31-12 nog op kenteken krijgt mag nog wel vier jaar profiteren van een gunstige fiscale bijtelling maar een particuliere rijder mag wel weer MRB betalen.

Hoe moeilijk kan het zijn om iets te automatiseren zodat ook een particuliere rijder pas van vier jaar het ding op kenteken gehad te hebben een blauwe brief te sturen?
+1
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023

VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023

MuziekUP
Vagling liefhebber

Bericht door MuziekUP » do 05 dec 2013, 19:51

Weer lekker kort door de bocht. MRB betaalt iedereen vanaf 1.1.2014, alleen in geval van een zakelijk rijder betaalt de werkgever het d.m.v. een hoger lease tarief, maar dan kan het zijn dat het lease tarief boven het maximale lease tarief van het betreffende bedrijf komt (meestal afhankelijk van functie e.d.) en dan mag de berijder een bijdrage betalen.......

P.S. ik ben geen leaserijder
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Upsilon
Vagling liefhebber

Bericht door Upsilon » do 05 dec 2013, 20:12

Ik heb het dan ook specifiek over 'fiscaal' voordeel. Onze afspraken met de belastingdienst. Wat een leaserijder met zijn baas afspreekt staat hier compleet los van.

Particuliere rijders worden ook nog eens geconfronteerd met hogere kosten voor verzekering, brandstof en onderhoud.

In mijn optiek zeker niet kort door de bocht. ;)
Afbeelding

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » do 05 dec 2013, 20:52

Je wordt in Nederland toch wel genaaid als automobilist. Hoe hard je genaaid wordt bepaal je zelf. Wanneer je er voor kiest om in een kleine goedkoper auto te stappen valt het mee. Rij je in een diesel van meer dan 2500 kg dan ben je echt niet normaal zwaar de klos. Ook al rijd je dan maar 1000 kilometer in het jaar.

MuziekUP
Vagling liefhebber

Bericht door MuziekUP » do 05 dec 2013, 21:01

Ik bedoel het natuurlijk niet persoonlijk, maar dat begrijp je wel denk ik ;)

Er is een verschil tussen de kosten van een auto en dat wat een leaserijder betaalt.

De kosten van een auto zijn voor particulier of zakelijk gebruik in principe min of meer gelijk, in die zin wordt een zakelijke auto dus niet voorgetrokken. Ook voor een zakelijke auto geldt per 1.1.2014 een hogere MRB, duurdere verzekering en benzine etc. Zoals gezegd komen die echter over het algemeen ten laste van de werkgever.

Het verschil zit hem er misschien in dat een zakelijk rijder het voordeel heeft dat hij 14% bijtelling blijft houden (m.i.v. 2014 20%), als hij in 2013 een Up als leaseauto krijgt of heeft gekregen. De particulier heeft daartegenover het voordeel dat hij/zij geen BPM betaalt als hij/zij in 2013 (nog) een Up (Mii/Citigo) koopt, een klein beetje vergelijkbaar in mijn ogen.

Want als je uitgaat van een Up in de lease voor +/- € 13.000, dan betekent 14% bijtelling i.p.v. 20% een verschil van € 780/jaar, wat bij een belastingtarief van 42% voor de leaserijder een netto besparing van € 327 op jaarbasis betekent. In 4 jaar bespaart de leaserijder dus zo'n € 1.300 bij 14% i.p.v. 20% bijtelling. De particulier bespaart evenwel zo'n € 1.100 aan BPM door in 2013 i.p.v. 2014 een vergelijkbare Up te kopen, dus over welk voordeel hebben we het?

Ik moet wel toegeven dat het hebben van een leaseauto over het algemeen nog steeds goedkoper is dan zelf om de 3 a 4 jaar een nieuwe auto te kopen, maar dat is een andere discussie.
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Upsilon
Vagling liefhebber

Bericht door Upsilon » vr 06 dec 2013, 08:17

MuziekUP schreef:Ik bedoel het natuurlijk niet persoonlijk, maar dat begrijp je wel denk ik ;)
Natuurlijk, zo kwam het ook niet over dat het niet zo was ;)
dus over welk voordeel hebben we het?
Ik knip voor het gemak een heel gedeelte even weg, doet niets af aan je verhaal verder :) . Maar wat ik niet tegenkom is het feit dat een particuliere rijder ook nog eens de aanschaf moet doen, daar doet het BPM-voordeel niets aan af (wat 1-1-2014 ook verdwijnt).
Ik moet wel toegeven dat het hebben van een leaseauto over het algemeen nog steeds goedkoper is dan zelf om de 3 a 4 jaar een nieuwe auto te kopen, maar dat is een andere discussie.
Dat sowieso. Op andere fora zijn mensen het daar niet mee eens, maar die vergelijken dan met een Citroen BX uit 1992. Ja zo kan ik ook voordeliger rijden. :geek:
Afbeelding

MuziekUP
Vagling liefhebber

Bericht door MuziekUP » vr 06 dec 2013, 11:48

Het in 2013 niet hoeven betalen van BPM door particulier weegt +/- op tegen het 14% i.p.v. 20% bijtellingsvoordeel voor de zakelijk rijder gedurende de leasetermijn (4 jaar) als auto in 2013 wordt geleased i.p.v. 2014.

Dat een particulier de auto zelf moet kopen is idd een punt, de bijtelling wegens lease is voor een zakelijk rijder over het algemeen gunstiger. De overheid is echter al (een beetje) bezig de voordelen te verkleinen en ook de werkgevers zijn kritischer geworden en letten meer op de kosten.

Ja dat soort verhalen ken ik ook, een BX uit 1992 met een C4 uit 2013 !? :geek: dat is lariekoek, want appels met peren vergelijken.

Maar goed, ik wacht op mijn Upje en ga er lekker mee rijden. Ik zie wel wat de overheid of anderen voor ons autobezitters/-rijders bedenken, maar laat mijn plezier er niet door vergallen. Oude tijden komen niet terug, autorijden is nu eenmaal kostbaar (geworden)....... :|

MauriceR.
Vagling liefhebber

Bericht door MauriceR. » vr 06 dec 2013, 19:14

ja hoor, ik heb de blauwe envelop al in de bus gehad. Of ik (weer) automatisch wil gaan betalen. iig beter dan de 135 euro/maand die ik hiervoor moest aftikken!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gaaf01
Forum newbie

Bericht door Gaaf01 » vr 06 dec 2013, 21:16

En hoeveel moeten we volgend jaar betalen?.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
High UP! 60PK BMT -> Light Silver-> Executive pakket-> Spoke Velgen-> uitlaatsierstuk-> VAGcom instellingen

Inge
Forum eindbaas

Bericht door Inge » za 07 dec 2013, 08:03

De mijne is ook al weer retour.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

el coche SEAT
Donateur member

Bericht door el coche SEAT » za 07 dec 2013, 08:34

Gaaf01 schreef:En hoeveel moeten we volgend jaar betalen?.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Zie hier:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023

VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023

--BUMP--
Vagling liefhebber

Bericht door --BUMP-- » za 07 dec 2013, 11:14

Sommige reacties in dit topic vind ik behoorlijk offtopic gaan. Wat heeft een wachtgeldregeling te maken met het betalen van motorrijtuigenbelasting?

De vrijstelling van MRB is ingevoerd om de aanschaf van milieuvriendelijke auto's te stimuleren. Of dat wel of niet is gelukt, laat ik in het midden. Vanaf het begin was duidelijk dat deze maatregel weer zou eindigen. Mensen met een vrijgestelde auto hebben dus een poosje kunnen 'profiteren' van de regeling en wisten ook dat deze regeling weer zou aflopen. Nu het zover is, wordt er weer geklaagd over de automobilist als melkkoe. Dat snap ik niet, je hebt toch net een heleboel voordeel gehad? :?:
Move up! Candy White | 60PK | Maps & More

UpSie
Vagling liefhebber

Bericht door UpSie » zo 08 dec 2013, 08:21

Klopt zie mijn eerdere bericht,

Groeten Leen.

Plaats reactie